Dokumentari : Siapa aku? [Kenapa aku buka tudung]

Kepala hotak AmenoWorld on Saturday, April 23, 2011

Ini ada satu lagi isu yang aku rasa pelik untuk dibahas secara terbuka oleh orang yang mengaku dia islam. Isu yang dia nak bahaskan kali neh ialah berkaitan tudung. Lihat bawah neh. Gambar dia ;

Sapa dia neh? Dia neh orang yang mengaku islam. Nama dia norhayati kaprawi. Baru2 neh dia buat satu dokumentari [yang kedua dari dia] bagi membincangkan permasalahan tudung yang membelenggu umat islam di malaysia sejak sekian lama.

Filem neh berdurasi 50 minit. Antara babak yang ada dalam filem ini ialah ;

- wanita yang pakai tudung ketika brkahwin

- wanita yang buka tudung ketika berdansa

- lelaki yang pakai tudung ketika menjual tudung

Tujuan dia buat dokumentari neh bukan untuk mengalakkan wanita tak pakai tudung [macam dia] tetapi sebaliknya nak melihat response masyarakat islam di luar sana. Ini adalah antara petikan interview dia yang di ambil dari sini.


Q. Why did you do this documentary?
A. I decided to do this story because I am inspired by this trend: women taking off their hijab…. People will have an idea of what is actually going on in a Muslim woman’s life. They just see women wearing tudung and that’s it. But what happened? Why do they wear it? What are the challenges they face?
I know a lot of women wear it out of pressure. Especially in schools, they say it is compulsory.  The amount of pressure and harrassment the women go through …these voices, their voices are never highlighted. The women themselves are too afraid to talk about it in public.
The documentary also gives the history of the hijab phenomenon in Malaysia. When did the hijab become popular in Malaysia? Who popularized it? What organization popularized it? And how much of it is actually about religion?
Q.  Does Islam say it is compulsory to wear the hijab?
A. Opinions differ. Most mainstream ulemas (Muslim scholars) generally will say it iswajib (compulsory). I am highlighting [in the documentary that] there are actually differences of opinion, which I do believe  the mainstream media, especially the Malay print and TV, will never highlight. The difference [in opinion] is between the ulemas. In the 1950s, there was an ulema from the state of Kelantan, Nik Mohamad Salleh, who studied in Mecca. He was against the imposition of tudung on Muslim women…. Now the mainstream ulemas view that sort of opinion as  un-Islamic.
Q. You did not interview any ulemas in Malaysia for this documentary. Why?
A.  If anybody can tell me, “You can interview this ulema,” I will go.  I have asked around.
Where are the progressive ulemas?  That is why for this documentary I had to go to Jakarta.  Of course, there are many conservatives in Indonesia as well. But at least there are moderate voices as well as well as progressive voices.  Whereas in Malaysia, where are the progressive voices?
Q. You don’t wear the hijab. Why?
A. I used to wear the hijab. I wore it when I was 14 and I took it off in my 30s. I wore it because at that time…from what I read, I said, this is what a Muslim girl or woman should do, [it was the] right thing to do…. But as the years went by, I felt something was not right, especially when I was 17 years old.  I was already wearing tudung but a friend of mine did not wear the tudung. Almost every day boys [at a co-educational school] would put notes in her table insinuating she will go to hell for exposing her hair. She felt so pressured finally she wore [one]. It left me thinking: How come boys can do whatever they like, can wear whatever they like, yet they feel this higher ground, this higher moral authority to pressure girls?
Q.  How did your family react to that?
A. They did not comment.  I don’t know if they said anything behind my back. One of my sisters wore the hijab when she was working in the civil service. She was pressured to wear it. Once home, she took it off.
Q. What conclusions can you draw from the various interviews?
A. From this documentary, one of the main things that is quite obvious is that it seems the ulemas, their accomplishment is forcing women to wear hijab through whatever ways, either through mental pressure or emotional pressure. From my interviews they have not managed to educate the Muslim women about why they should cover up. [The women] don’t even know the verse in the Koran which says you must cover up. [The ulemas] don’t emphasize education…. You wear or you go to hell. It’s like a command.


Dah baca? Dia minta public opinion atas sbb2 itulah dia buat dokumentari tue. Pandangan korang, korang kena tulis sendirilah, kat sini pandangan aku pula ;

1. Trend ke masyarakat islam di malaysia buka tudung sekarang neh? Trend ke masyarakat islam antarabangsa buka tudung sekarang? Bagi aku sekarang trend orang islam pakai tudung dan ianya berfashion2 bagi menarik minat org ramai. Sekaligus pandangan dia salah.

Dia cakap perempuan pakai tudung sbb terpaksa [tunduk atas tekanan]. Hait, betul ka? Mmg terdapat banyak kes di mana perempuan tak pakai tudung di luar ttp pakai tudung di universiti dan sebagainya. Mereka pakai atas nama peraturan. Mungkin ini yang di namakan oleh haryati sbg terpaksa. Dalam erti kata lain, adakah haryati mahu kita gubal undang2 neh?

2. Pandangan berbeza? Sejak bila? Hanya ada sorang je cakap mcm itu. Itupun entah betul entah tidak statement haryati neh. Pandai2 pula babitkan kelantan. Pandai2 pula babitkan ulama yang cakap mcm tue. Haizh.. haryati kena tunjukkan bukti kukuh lagi bahawa ada ulama yang tidak bersetuju dengan penggunaan tudung di malaysia.

Dalam masa yang sama, haryati cuba memberikan gambaran bahawa tudung bukan wajib. Haitzz haryati2x dah lama hidup ke?

3. Dia buat filem neh di jakarta sbb budaya malaysia tidak seperti jakarta. Yeke?Kalau dah gitu, hidup jelah kat jakarta tue. Jangan lah bawa budaya serong ko di malaysia weh. Tambahan lagi dapat pula pemerintah mcm umno. Rosak2 malaysia.

4.Haryati dulu pakai tudung dan kemudian buka sbb dia rasa ada yang tak kena. Dia juga cakap yang lelaki boleh buat apa sahaja. Betul ke? Boleh mana2 lelaki rogol dia sekarang? Dalam islam ada perkara yg boleh dibuat dan ada yg tidak boleh dibuat. Haryati belum faham dan cuba pula untuk mengelirukan org lain.

5. Sekali lagi dia berikan gambaran bahawa pemakaian tudung di malaysia ialah berlaku dalam keadaan yg terpaksa. kakak dia sendiri terpaksa pakai tudung. Angkara pekerjaaan? Itu benda yang dia cuba nak tunjukkan?

6. Sukati je nak cakap ulama paksa perempuan pakai tudung. Ko fikir senang2 ulama nak paksa org pakai tudung?Kalau ya ulama dok paksa2 takdelah ko wujud lagi kat malaysia neh. Dah lama agaknya ko berambus cari satu negara yg blh free hair. Ulama takde paksa2 lah.

Ulama nasihat je. Pakai tudung, tutuplah aurat. Sambil berikan dalil dan nas2 Alquran. Ko je yang tak dengar ceramah agama, peh tue ko cakap ulama tak berjaya didik masyarakat pasal pemakaian tudung. Ko je yang taktahu mana 1 firman Allah swt pasal isu aurat, peh tue ko nak salahkan ulama pula.

Aurat. Bukan tudung. Dalam Alquran mmg takde tulis tudung. Tapi aurat beb. Kalau ko berjaya tutup aurat ko walaupun tanpa tudung, pun takpelah. Manalah tahu suatu hari nanti ada fashion2 yg lbh canggih dari tudung dan perempuan blh tutup aurat sepenuhnya dengan fashion2 mcm tue, nanti keluar lagi soklan mana 1 ayat yg Allah swt soh pakai fashion2 neh? Mana?

Hait.. payah lah brcakap dengan pengikut2 SIS neh. Sebab tue aku cakap SIS harus di banned dari malaysia. Tengok pengikut dorang dah makin bercambah dah neh. Owhh lupa, geng2 umno pun ada yg jadi ahli SIS.

Sozcyili : Dia neh blh jadi modal bg perempuan2 yg tak pakai tudung di malaysia.

{ 30 luahan anda... read them below or add one }

ahmad arfan said...

jahanam pnye minah......owg nk pkai tudung nk tutup aurat,ko rse xsdp ati tue sbb ko sengal,tgh kne hasut gan iblis.....pi la interview tuan guru nik aziz ape die ckp nnti...xpsl2 kne pelempang dlu sblm interview

FARISZ@AZ.Com said...

Mengaku Islam tetapi hakikatnya liberal+sekular. Sebenarnya dah ramai terpesong ikut pemikiran SIS. Nak belajar Islam tapi xnak ikut Ulama tapi nak ikut Ngo n ambil yang pemikiran yang "ringan", akhirnya sesat.

FARISZ@AZ.Com
Cara Buka Banyak YM dan Banyak ID pada 1 Masa
Perempuan buat gangguan Seksual Terhadap Lelaki!!!

JACK said...

ni la pengikut dajjal yg bakal menjelma...hati2 wahai umat manusia!!

nik ayunnie said...

benda simple cam ni pon x lehh pikir...pelik2...blehh plak mempermainkan hukum Allah...

syazzy said...

perempuan ni perlu didikan agame islam lagi agknye...
bahaye dibiarkan mcm ni..
blh jd wabak yg amat merbahaye pd umat islam....

pencaricinta ILAHI said...

bila mana manusia tidak berpegang pada Al-Quran dan hadis ketika berhujah.. tunggulah.. memang dh xlama lg dh ni..
org yg mcm ni, patut check balik iman dia.. kita buat sesuatu bkn kerana ulama tp kerana Allah..

sAng Labu~ said...

assalamualaikum..menarik!
wanita ni cuba pertikai hukum ALLAH..bila dia kata yg dia rasa xbetul je bila pakai tudung masa umo 17..nmpk cgt pemikiran ikut nafsu bkn iman..kesian die..sehelai rambut 70 thn neraka..kalau sume rambur die 2..ntah la bape lame..blm + usaha die ni ag..haiz..moga ALLAH bukak ati die balik ke jalan ALLAH..amin~

Keladi said...

tadi masa khutbah, imam ada sentuh cara pemakaian.. aku lupa hadis apa.. tapi dia sebut pakailah pakaian dan labuh dan menutup, agar tidak diganggu.. something like that ler..

apa nak said...

toksah citer bebanyak ....kalau aurat tu..kena la...simmpan....kalo x tau aurat...nama dia kapiaq.......bawak mengucap...dpt jugak pahala...............

adlius said...
This comment has been removed by the author.
adlius said...

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan HENDAKLAH MEREKA MENUTUP BELAHAN LEHER BAJUNYA DENGAN TUDUNG KEPALA MEREKA; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (An-Nuur 24:31)

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Ahzaab 33:59)

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa TAQWA itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). (Al-A'raaf 7:26)

Pakaian taqwa itu yang terbaik. Jadi apakah itu yang dimaksudkan TAQWA ?

From Wikipedia, the free encyclopedia

Taqwá (Arabic: التقوى‎ at-taqwá) is the Islamic concept of "God-consciousness" or higher consciousness.

Taqwa, as holistically elucidated by Quranic verses, is defined as the state of "being conscious of Allah", and WILLFULLY AVOIDING ACTIONS THAT LEAD THE DEGENERATION OF THIS CONSCIOUSNESS; while CONSCIOUSLY UNDERTAKING STEPS AND ACTIONS THAT WILL STRENGTHEN IT."

Mizz Galaticos said...

bodoh!
tu jew yg aku ley katakan kt pompuan nie...

Allah yg suruh...Allah ckp wajib,wajib la wei.....apela...bodoh sgt minah nie

miss sujee said...
This comment has been removed by the author.
mykhalis said...

sebenarnya isu ni takkan ada pun.. ini semua kerja bodoh.. ko taknak pakai tudung ko nak tutup pakai kadbod pun boleh..

Email 1 Malaysia!!! penting untuk rakyat malaysia
Jom anti PAS!!!??
koleksi artis seksi dalam majalah mangga

MaXi32 said...

kita bako je.

sixmilliondollarman said...

ramai yang sesat di jalan yang mereka bina atas pemahaman sempit dan lagi menyesatkan. sebab itu kita disuruh belaja agama bukan baca buku atau kitab, lepas tu buat kesimpulan sendiri yang akhirnya mebawa kepada kekufuran. na'uzubillah himinzalik.

Azmie said...

hayooo.. org cani pon ada ke..? gi la masuk kelas agama start darjah 1 balik.. T_T

ѼdakulalaѼ said...

kesian. orang mcm nie patut kene bimbing leklok nie... klu x makin melarat.

F.B.I said...

bila ilmu agama xdalam,mcm ni la jadinya.tp,yg xfaham nye klu da sesat sgt tu,knp nak sesatkan org lain sekali.haishh..hangin ak.

ACOI said...

minah nih nak mampus ke apa? buang tebiat..kalo xmo patuh perintah Allah..pi buat bumi sendiri dan hidup sendiri..

Anonymous said...

kalau pakai hukum syarak kt M'sia ni ble je pi bunuh je...

Anonymous said...

Dalami ilmu agama dulu br bercakap...Inilah akibat kalo bercakap guna logik akal...akal pn Allah yg kurniakan...

cнαα said...

apasal c haryati ni bangang ? huh .

Anonymous said...

go die pls.....hayati babi

Anonymous said...

kenapa susah2 nak bercakap pasal tudung... ? perempuan islam kalu nak sangat masuk neraka .. bukak la tudung tu sampai mati... insyallah masuk..

Cloud said...

hidayah milik Allah... kalau Dia nak menyesatkan, xde yg boleh membetulkan... kalau Dia nak bg hidayah, xde sape boleh meyesatkan... Wallahualam

dyn said...

ni jenis org bercakap pikir pakai bontot. lelaki boleh buat ape saje? ade ke lelai boleh beranak?

sbb tu nabi kata lelaki ni pemimpin. pemimpin mcm mana? seorg wanita yg sudah baligh dn belum berkahwin dosa2 dia di tanggu oleh ayah nya. dosa tu ingat senang ke nk tanggung. byk dosa masuk NERAKA weh. dh kawin pula dosa di tanggung oleh suami smpi mati.

ade hikmah semua tu. lain kali pikir pakaai otak. bontot buat berak dh la. menyirap darah aku tgk org bebal cam gini. bebal sorang2 dh la..xyah la nak buat dokumentari.

Anonymous said...

saudara-saudari sekelian,..bukan stakat jaga aurat saja...tapi SEMUA yg kita ada seperti jaga mulut, mata, telinga, tangan, kaki, hati...
tapi yg saya boleh nampak kat sini hampir semua nya mengutuk mengata sumpah seranah maki hamun carut marut.... betul ke cara perangai ni semua...?? Islam maha suci... kalau kita tahu orang tu dah sesat atau hilang pedoman...kembalikan lah dia ke pangkal jalan....bukan dgn cara mengumpat keji dia....hanya ALLAH yg maha besar.

Anonymous said...

senang je,kalo ko tak minat islam resign jd islam,g duduk negara orang yg bukan islam..kesian,ade ilmu tp bodoh..

Anonymous said...

aku tak tau lah nk cakap apa ada satu kali aku bukak blog omputeh ada minah nie dalam blog omputeh tu n omputeh tu totally agrees with her ideas yaAllah menjatuhkan nama islam sungguh

Post a Comment

Nak komen, komen, tapi segala risiko tanggung sendiri. Untuk pertanyaan/iklan sila ke orderonline2010@gmail.com.

 

Followers

Readers