t>

Breaking News

Dua penyokong Indonesia maut di perlawanan final.





Dalam pada kita sibuk risaukan pemain2 dan penyokong2 kita di stadium gelora bung karno [GBK] rupanya terdapat dua penyokong Indonesia yang maut. Punca mereka mati ialah akibat kecederaan yang teruk di kepala.Selain itu, 10 yang lain dilaporkan berada dalam kecederaan yang serius, juga di kepala. Manakala terdapat puluhan yang lain tercedera.


Menurut satu laporan berita, penyokong Indonesia neh mati akibat dihimpit dan dipijak. Takan takde pengawal keselamatan yang memantau setiap pintu keluar stadium? Sepatutnya kejadian neh boleh di elakkan andai penguatkuasa Indonesia memantau dan menyelaraskan tugas2 untuk menyelia kawasan2 yang berkemungkinan akan di timpa malang.

Memang salah mereka sebab masuk stadium tanpa tiket, tapi pelik juga macam mana mereka boleh masuk andai stadium dikawal rapi? Kawalan longgar, dua maut, tahap keselamatan yang teruk, 10 cedera parah di kepala, puluhan yang lain injured, rasanya penganjur [kerajaan Indonesia] kena buat post-mortem di atas kecuaian dan kesilapan yang banyak neh. 

Selain dari penyokong Indonesia, kontinjen2 dari negara lain juga merasa tidak selamat sepanjang berada di Indonesia ketika menyertai acara sukan SEA yang ke - 26. Bukan hanya kontinjen dari Malaysia jek yang mengeluh sepanjang menyertai kejohanan neh, malahan hampir seluruh kontinjen dari negara2 lain turut melahirkan perasan yang sama.

Penganjur yang juga kerajaan Indonesia langsung tidak peka terhadap situasi yang dihadapi oleh para kontinjen dari negara lain. Walaupun kita menyesali sikap segilintir penyokong2 Indonesia yang bertindak melampaui batas tetapi kita lebih menyesali sikap kerajaan Indonesia yang langsung tidak membuat apa2 bagi mengatasi permasalahan neh. Seolah2 mereka memberikan lesen kepada rakyat sendiri untuk berbuat provokasi terhadap peserta2 dari negara lain. 

Sudah sampai masanya untuk rakyat Indonesia berfikir dalam2 tentang sikap kerajaan mereka sendiri. Kenapa kerajaan mereka seringkali mengapi2kan perhubungan dua hala Malaysia - Indonesia? Adakah mereka sedang merencana sesuatu ? Siapa yang dapat untung jika menimbulkan perpecahan dengan Malaysia? Harap rakyat Indonesia janganlah mudah sangat percaya dengan penulisan2 propaganda di akhbar2 tempatan. Rakyat Malaysia tidak sekejam yang dicanangkan oleh pemberita2 disana.

Apa pun salam takziah untuk reno yang maut semalam. Dia muda lagi. Baru berusia 20 tahun. Taktahu dia orang islam ke bukan. Kalau seorang muslim, boleh lah sedekah kan Alfatihah. Tapi Reno neh ada tiket yer. Dia maut akibat sikap penyokong2 Indonesia yang tiba2 meledak dan berang dengan keputusan malam tadi dengan mengambil keputusan keluar stadium beramai2 sehingga mencederakan antara satu sama lain. Tapi malang buat Reno, dia mati bukan cedera.

Sozcyili : Mangsa keadaan.