t>

Breaking News

Pembantu rumah anda hanya boleh buat satu jenis tugas sahaja sekarang ye..

RM700.

Ya, itu gaji paling rendah untuk amah aka pembantu rumah dan yang paling penting hanya boleh buat satu tugas sahaja. Inilah perkara yang telah diputuskan oleh kerajaan indonesia baru2 neh bagi mereka2 yang ingin menggunakan khidmat pembantu rumah dari indonesia.

Wow..

Semakin DEMAND! Dan yang paling best sekali.. ia juga dipersetujui oleh kerajaan kita. Wahh sayangnya mereka kepada indonesia yang mana rakyatnya tak berapa gemarkan kita kan? Hahaha..

Tahukah anda gaji paling rendah untuk rakyat malaysia di perak berapa? 

RM350.00

Ya, rm350.00 dan mereka ialah rakyat malaysia dan bukan nya rakyat indonesia.

Hahahaha.

Nampaknya indonesia melindungi rakyat mereka dan kerajaan kita bersetuju terus. Kebajikan rakyat indonesia dijaga oleh kerajaan kita tetapi bagaimana dengan dasar gaji minimum untuk rakyat malaysia? 

Hahaha

Sabar je lah kan? Lihat bawah neh ;


Perhatikan perenggan yang di highlightkan di atas. Ada empat jenis pengkhususan kerja bagi pembantu rumah dari indonesia. Kalau mereka ditugaskan untuk memasak, masak je lah yang boleh diarahkan oleh majikan. 

Kalau mereka ditugaskan untuk jaga baby, jaga baby je lah yang boleh diarahkan oleh majikan. Dan begitulah seterusnya. Wahh. Kalau kita duduk dalam office pun kena kerja macam2. 

Kena salin file lah, buat dokumentasi lah, keluar jumpa bos lah, hantar file pada pelanggan lah, kena beli barang yang bos pesan lah, kena buat quotation lah, beli kertas fax dan etc2. Itu pengalaman aku yang pernah kerja dalam office lah kan. 

Tapi.. hahaha tak sangka rupanya jadi pembantu rumah lebih ringkas tugas mereka berbanding mereka yang kerja dalam office ye sekarang neh ek. Nak apply lah lepas neh. Dah tentu2 best. Satu kerja satu masa dan yang paling penting dapat rm700.00 sebulan. Masak 3 kali jek. Seronok tue. Hahaha. 

Tapi.. majikan2 di malaysia neh boleh terima kah syarat seperti neh? Apa pandangan mereka pula ye?

Sozcyili : Kerja makin senang makin malas..