t>

Breaking News

Datuk ini memerlukan bantuan anda. - Mesti baca dan sebar!


Sayu membaca laporan pelawak veteran Yahaya Sulong dan isterinya Alisah yang diminta keluar dari rumah sewa mereka milik DKBL kerana gagal membayar sewa sejak setahun lalu berjumlah RM800.00. Kenapa sampai terjadi demikian. 

Betullah kalau mengikut undang2 setiap penyewa yang tak bayar mana-mana premis perlu dikenakan tindakan. Tetapi apakah dalam soal ini, DBKL tidak boleh memberi kelonggaram.

Inilah yang kadang2 sy konfius dengan kegilaan orang kita nak bantu orang negara lain sedangkan nasib rakyat negara sendiri tidak terbela. Setengah orang sanggup kumpul wang untuk dilambakkan kepada rakyat Palestin atau mana-mana manusia yg ditimpa bencana alam lain. Tetapi kenapa nasib rakyat sendiri terbiar. 

Sebenarnya menurut hukum fikah selagi rakyat negara sendiri masih melarat dan menderita, tidak wajib kita membantu rakyat negara lain. Lebih2 lagi kerajaan UBN harus bertanggungjawab. Tidak ada guna UBN berbangga dengan kebajikan membantu Palestin, Mindao, Myanmar dan lain-lain tetapi peghibur seperti Yahaya Sulong terbiar kepapaan. 

Apa kata kalau kita semua (rakan2 kelab fan page) saya, kita membantu Yahaya Sulong. Kita dapatkan RM800.00 kemudian kita tolong selesaikan wang sewaan itu. Kalau setuju mari sama-sama kita lancar derma untuk Yahaya. Wassalam Mso.

Luahan di atas dipetik dari wall fb MSO. Jumlah hutang takde banyak mana tetapi mereka dihalau. Aku tak fikir DBKL patut menghalau dorang. Aku faham DBKL berkuasa nak halau mereka2 yang tak bayar sewa tapi aku fikir kakitangan DBKL tak perlu berbuat demikian. 

Mereka sepatutnya menggunakan cara yang lebih berperikemanusian sebab ini melibatkan warga tua yang mungkin tiada pendapatan tepat. Tue sebab tak mampu bayar sewa. Bagi aku kalau DBKL bagi dorang duduk percuma sampai akhir hayat pun tak rugi apa. Pembayar cukai takan marah jika wang digunakan untuk membantu mereka yang susah.

Yang mereka marah jika wang digunakan untuk menyelewengan dan melakukan pembaziran je. Apa pun dengan usaha dan prihatin dari rakan blogger MSO, maka satu derma kilat telah dilancarkan untuk diserahkan kepada pasangan di atas.

Bagi anda yang ingin menderma rujuk kenyataan di bawah neh ;

Alhamdulilah sekali lagi air mata saya menitis terharu dan bangga dengan sifat pemurah dan prihatinan rakan-rakan Fb sy terhadap nasib dialami pelawak Yahya Sulong dan isteirnya Alisah. 

Tidak sampai satu jam saya melancarkan kutipan derma untuk meringakan bebannya, khasnya membayar bila sewaan rumah sebanyak RM800.00 seramai 26 orang telah menyatakan kesediaan untuk membantu dengan jumlah kutipa

n sebanyak RM960.00 termasuk RM200 yang dijanjikan meneruskan Fb seorang rekan lain. Kutipan itu berjaya dipunggut dalam tempoh 49 minit sahaja dan sy percaya masih ada lagi yang sudi berbuat demikian.

Disebabkan kita hanya menjanjikan RM800.00 saja punggutan ini ditutup sekarang juga. 

Untuk tujuan itu disini saya tampikan akaun atas nama saya untuk ditransferkan wang berkenaan, dan urusan akan disegera sebaik semua urusan transfer selesai;

Akaun Maybank 114374073278 atas nama saya Mohd Sayuti Omar. 

Atas perihatian semua pihak diucapkan berbanyak terima kasih. Wasalam Mso.

 Segala pertanyaan boleh kemukakan kepada MSO disini.