Denda Hilang Mycard Dinaikkan Kepada RM1,000?


Gila babi punya cadangan. 

Kalau aku kenal la sapa yang bagi cadangan bangang neh mao aku maki depan2. Maki kaw2. Lepas tue ramai2 ludah dia. Pun oke gak. Dah bagi cadangan bodoh memang la kena kan.

Haha..

Baca ;

Berita nih masih panas lagie... Terkini..... Ianya belum digazetkan.... tapi kertas cadangan dan menyuarat mengenainya telah dibuat..... Hehehe.... mana gua dapat info lu orang jangan tanya la.... Hahaha.... informer gua ader dimerata tempat.... hahaha

Kadar caj bagi MyKAD hilang kini dinaikkan kepada ....

  1. Hilang kali pertama didenda RM100
  2. Hilang kali kedua didenda RM300
  3. Hilang kali ketiga didenda RM1000

Apa jadahnya ko naikkan caj denda sampai macam neh? Tak fikir ka bahawa bukan semua yang hilangkan mycard tue berduit. Oleh kerana perkara ini masih dalam peringkat cadangan maka kita simpan dulu maki hamun kita. Buat masa sekarang kita minta pengesahan dulu dari pihak2 terbabit betul ka depa nak naikkan kadar kehilangan mycard setinggi tue?

Yang aku tahu cadangan mengenainya memang ada masuk Utusan.

Rujuk sini ==> http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131125/dn_27/KDN-pinda-Akta-Fi-denda-lebih-tinggi-jika-MyKad-hilang

Tetapi berapa nilai yang mereka bakal naikkan tue tak pula diberitahu. Ia masih dalam peringkat perbincangan masa tue.

Kalau betul la hilang kena bayar rm100, rm300 dan sampai rm1,000 memang aku maki dorang kaw2. Ingat nak cari duit senang ke sekarang neh? Barang semua makin mahal, gaji makin tak terasa lepas tue sibuk nak tambahkan masalah. Aku tahu, memang la bukan hari2 kita hilang mycard. Kes neh mungkin nampak kecik dan terkesan pada mereka2 yang kehilangan IC aje. Tapi fikir la sama. Bayangkan tiba2 ko dah hilang IC sampai kali ketiga. Tak pening ke nak cekau rm1,000? Yang hilang kali kedua pun pening gak nak mencekau rm300. RM100 pun bukan nilai yang rendah untuk kehilangan kali pertama juga.

Yang aku tahu. Kalau kes kehilangan akibat rompakan, kecurian, bencana alam, tak payah kena bayar denda kot. Tapi kalau kes kerosakkan aku tak sure. Cuma sapa2 yang hilang disebabkan terlupa letak kat mana ke ada orang nak dajalkan korang ke bersedia la dengan sebarang kemungkinan oke. Mampuih kita semua. Semua benda nak naik. 

Share this :

Previous
Next Post »