Warga Asing Protes Dan Mengamuk Di Kedah !!!


Kalau ikut jalan cerita kat sini, sah2 salah majikan. Majikan cuai + lalai dan tidak peka dengan permasalahan yang di utarakan oleh warga asing dari Nepal itu.

Dah tahu ;

1. Ada kes pekerja sakit, sepatutnya terus bawa ke hospital. Alih2 kan dah mati. Jadi isu kat negara kita, jadi isu kat negara dorang juga.

2. Sepatutnya lakukan siasatan lanjut.

3. Kematian berturut2 sebelum neh. 3 orang. So kenapa majikan tak amek port?

4. Esok lusa kena kat pekerja tempatan, macam mana?

Mao kena saman, kena tutup company apa bagai. Menyesal tak sudah karang. 

Adakah majikan neh sebenar mengaji pekerja2 yang takde passport bagai sampai cuak nak bawa ke hospital? Kita neh tak boleh juga nak mementingkan diri sendiri. Kesihatan ke, nyawa je sama aje bagi setiap manusia. Jangan ingat nyawa pekerja takde harga. Jangan ingat nyawa warga asing tue tak bernilai. Siapa pun kita, nyawa adalah nyawa. Tak kira miskin kaya.

Tapi silap juga warga Nepal neh. Minum arak sana sini, huha huha alih2 mati. Kan dah mendapat. Seronok betul hidup mereka kat sini. Nak keluar senang2, nak mabok senang2, mungkin nak undi pun senang2. Erkk..

HAHAHA..

Baca ;

Sekumpulan pekerja kilang papan di Pokok Sena dekat Alor Setar cuba merusuh dan mencetuskan kekecohan malam tadi setelah berang dengan tindakan majikan yang tidak mengendahkan seorang rakan mereka yang dipercayai mengalami sesak nafas.

Kejadian kira-kira 9 malam itu dipercayai melibatkan kira-kira 100 hingga 200 orang pekerja kilang terbabit yang berhimpun di hadapan pintu pagar rumah majikan mereka bagi meminta majikan supaya mengambil tindakan segera bagi menyelamatkan rakan mereka yang sesak nafas di asrama pekerja.

Majikan tersebut yang bimbang berlakunya sesuatu setelah melihat para pekerja asing itu berkumpul beramai-ramai, enggan keluar untuk bertemu dengan kumpulan pekerja itu.

Pekerja-pekerja warga Nepal itu kemudian naik berang setelah mendapati rakan mereka yang sesak nafas itu telah mati ekoran kelewatan majikan mengambil tindakan segera.

Bagaimanapun polis yang tiba kira-kira 20 minit kemudian berjaya meleraikan kumpulan pekerja kilang terbabit dan menghubungi hospital untuk mengesahkan kematian salah seorang rakan mereka itu.

Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah Kota Setar DSP Mat Akhir Jaafar yang ditemui di tempat kejadian berkata tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku kerana majikan bertindak cepat menghubungi pihak polis setelah melihat keadaan makin tidak terkawal.

Katanya ekoran kejadian itu, pihak polis menahan tiga pekerja lelaki warga Nepal yang dipercayai mengetuai himpunan itu dan cuba mencetuskan huru hara.

"Hasil maklumat awal kumpulan pekerja terbabit bertindak demikian kerana sebelum ini sudah tiga orang rakan mereka mati secara mengejut di asrama terbabit namun majikan mereka tidak menyiasat puncanya," katanya ketika ditemui di tempat kejadian lewat malam tadi.

Siasatan lanjut akan dijalankan dengan menyoal siasat ketiga-tiga mereka yang ditahan selain mengenal pasti punca kejadian.

"Punca kematian kita hanya bergantung kepada laporan doktor. Sebab apa yang kita siasat setakat ni, dia orang ni suka minum. Kadang-kadang minum minuman tak berjenama. Kita tak pasti minuman arak apa yang diminum menyebabkan mereka sakit," katanya.

Mayat pekerja yang mati dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah di Alor Setar untuk bedah siasat.

- Bernama

** Gambar adalah sekadar hiasan. Harap maklum.

Share this :

Previous
Next Post »