t>

Breaking News

Batik Sutera HARAM Bagi Kaum Lelaki - Mufti Pun Ada YG Tidak Tahu Kata PPIM..


PPIM keluarkan kenyataan hari neh memberitahu hampir kebanyakkan lelaki di negara neh (muslim) tidak tahu bahawa batik sutera adalah diharamkan bagi kaum lelaki muslim. Setahu aku la kan, batik sutera yang betul2 piaw punya ataupun sutera tulen la kan, yang 100% sutera tue selalu orang2 kaya aje yang pakai. Golongan lelaki yang berstatus VVIP. Yang kerja standard2. PM, TPM, pemimpin2 negara dan geng2 seangkatan dorang je la.

Sutera bukannya murah beb. Lagi2 batik sutera.

Namun tak bermaksud asalkan batik sutera ia 100% diharamkan dari dipakai oleh lelaki muslim. Sebaliknya kena ikut peratusan sutera yang terkandung dalam baju tersebut juga la. Kalau 100% lain citer. Kalau setakat 5,10,50% itu lain citernya pula.

Ini hujah dari mufti Selangor.

Rujuk sini.

Manakala kat bawah ini kenyataan media dari PPIM berhubung isu tersebut.

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)  hari ini mendedahkan hampir 90 peratus batik sutera yang dipakai oleh lelaki di Malaysia adalah batik yang diperbuat daripada sutera tulen.

Menurut aktivis PPIM, Sheikh Abd Kareem S Khadaeid yang juga merupakan ahli tekstil yang berkecimpung dalam industri ini selama 30 tahun berkata, oleh itu katanya, adalah haram bagi seseorang lelaki itu untuk memakai pakaian batik yang diperbuat daripada sutera.

"Hari ini kita lihat masih ramai masyarakat Melayu Islam (lelaki) memakai pakaian batik yang berasaskan sutera.

"Mungkin ramai yang masih belum tahu mengenai hukumnya atau masih samar-samar, tetapi berdasarkan hadis sahih Nabi Muhammad sudah menjelaskan bahawa adalah haram bagi lelaki memakai pakaian yang diperbuat daripada sutera tulen.

"Saya pernah jumpa seorang mufti (tidak boleh dijelaskan namanya, bagi menjaga aib) yang memakai baju batik yang berasaskan sutera ini.

"... bila saya tegur dia, saya kata dia pakai batik sutera... dia kata bukan, sebab dia kata harga batik itu murah, sebenarnya batik sutera bukan dinilai dari segi harga, tetapi dari segi jenis kainnya, iaitu ianya diperbuat daripada ulat malberi, saya tahulah saya ahli dalam bidang ini (tekstil)," ujarnya.


Sehubungan itu, beliau menggesa masyarakat lelaki Islam di negara ini prihatin akan pakaian yang dipakai terutama ketika majlis rasmi atau hari-hari tertentu yang diwajibkan memakai pakaian dari jenis itu.

"Jadi saya perlu beritahu disini, bahawa batik sutera bukan berasaskan kepada harga.

"Oleh itu, masyarakat perlu berhati-hati, jangan sampai memakai batik yang diperbuat daripada sutera.
 
Peringatan ini turut disampaikan beliau.

"Ingat dalam satu hadis juga mendedahkan bahawa diakhir zaman, ramai lelaki yang memakai pakaian yang diperbuat daripada sutera, oleh itu lelaki jangan pakai pakaian yang berasakan sutera, kelak mengundang bala ALLAH S.W.T," ujarnya.

Sehubungan itu katanya, PPIM menggesa agar kaum lelaki Islam supaya sedaya upaya menggelak daripada memilih pakaian yang diperbuat daripada sutera kerana sudah jelas hukumnya.

"Pengharaman pemakaian  sutera oleh lelaki sudah jelas, jadi tidak perlu kepada fatwa pengharamannya," katanya.