t>

Breaking News

Dibayar 8,000 Sebulan Untuk Uruskan Sampah Sarap Di Jepun.


WOW..

Tahu kah anda ;
In Japan, employees who clean the trash from the streets are not called "Trashmen". They are called "HEALTH ENGINEERS"!!! Because of this respect, Japan has the world's cleanest streets.

And get this: How much are those Health Engineers paid? It's $8,000 dollars a month! Why? Because by law, there are 3 types of jobs that must get Double Payment, called the 3 D's: Dirty, Dangerous, or Distant!

In Islam, each and every one of us must be a Health Engineer, because our Prophet taught us "Removing harm from the road is a Charity!"

Perkara ini dikongsikan oleh laman facebook ==> https://www.facebook.com/BeritaInstitutPendidikanGuru/photos/a.301750736609504.71328.301665596618018/343803802404197/?type=1

Aku terai google2 juga pasal berita neh. Just nak dapatkan gambaran yang lebih jelas mengenai info yang dikongsikan. Tapi takde apa2 maklumat jelas yang aku dapat sharekan disini. Mungkin maklumat tue tidak ditulis dalam bahasa english. Oleh kerana aku tak faham japanese maka tak dapat la aku google blog2 japanese. 

Haha.

Tapi dalam pada mengoogle tue, aku dapat pula info lain. Pasal Jepun. Related dengan kebersihan juga. Menurut satu laman blog disini ==> http://swirlymuffins.blogspot.co.uk/2006/10/why-there-are-no-janitors-in-japan-and.html

Rupa2nya di Jepun mereka ada satu amalan. Pelajar2 akan dilibatkan dengan kerja2 kebersihan kawasan persekolahan.

Rujuk salah satu gambar yang dikongsikan oleh blog tersebut ;


Sebenarnya di Malaysia pun pelajar2 kita ada terlibat dengan gotong royong. Cuma di Jepun, mereka terlibat dengan lebih mendalam, tersusun dan dengan peraturan tertentu. Bahkan ia sebahagian dari jadual waktu. Pelajar2 tak boleh ponteng tau sebab ia  akan dimasukkan dalam laporan tahunan pelajar dan mempengaruhi kedudukan (markah) mereka. Benda neh aku tak dapat dari laman blog tu. Tapi kat channel Alhijrah. Pernah tengok bagaimana Jepun mendidik generasi muda mereka menjaga kebersihan di persekitaran sekolah mereka. Kalau nak tahu, budak2 tadika pun dah di asuh untuk bersihkan kawasan sekolah.

Sebenarnya, amalan neh kita pun boleh tiru. Selain dapat mendidik pelajar2 kita mengenai kebersihan, kita juga boleh memupuk semangat rendah diri di kalangan para pelajar neh. Almaklumla, di negara kita, tukang cuci, cleaner selalu di pandang rendah aka hina. Bayangkan, kalau takde tukang cuci, sanggup ke kita hadap toilet yang kotor tue? Tak sanggup guna tandas kotor tapi hina kerjaya orang lain sanggup pula? Cuba fikir betul ke cara kita berfikir tue?

Tak aneh la kenapa Jepun seringkali di anggap sebuah negara yang mementingkan kebersihan. Info pasal Health Engineer itu pun turut dikongsikan oleh Saiful Nang.

Rujuk ;

Ok, sebenarnya..ini ialah sampah dan bukan barang jualan. Di Jepun, mereka guna plastik lutsinar supaya tahu isidalamnya. Jika tidak bertepatan dengan hari pembuangan dan tidak menepati syarat, sampah itu akan kembali ke hadapan rumah pembuangnya. Hari ini, hari plastic dan can. Sebelum dibuang, basuh dahulu botol itu. Untuk tetrapack (air kotak) mereka perlu buka penutup dan asingkan dan kotaknya dibasuh dan dilipat flat sebelum dibungkus untuk dikitarsemula. 

Pemungut sampah di Jepun dipanggil "Health Engineer" dan gaji mereka lebih tinggi dari gaji graduan berijazah yang bekerja dengan pakaian kemas bertali leher. Ada 3 golongan yang mendapat gaji premium dalam kerjaya di Jepun. Ia dipanggil "3D" - Dangerous, Dirty & Difficult. Pemungut sampah ini dalam kategori "kerja kotor" dan gajinya sangat tinggi. 

Namun, sekalipun dibayar tinggi, pemungut sampah ini ada maruah diri dan tidak mahu maruah mereka dipijak dengan mengutip sampah-sampah yang tidak mengikut spesifikasi yang sepatutnya. 

SAIFUL NANG
Calon Timbalan Ketua Menteri Sarawak

Rujukan :  https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152005137070958&set=a.197056165957.130711.25409635957&type=1&relevant_count=1

Sungguh pun aku gagal nak mendapatkan maklumat lanjut mengenai Health Engineer neh, tapi aku rasa kawan2 yang duduk kat Jepun mungkin boleh share maklumat lanjut kot. Boleh la menambah apa2 yang kurang kat sini. Apa pun budaya yang baik dari Jepun neh kalau kita tiru tak salah kot? Ye tak. Ada sapa2 nak sampaikan mana kerajaan kita tentang bagaimana Jepun menjaga kebersihan di negara mereka? Mana la tahu, Malaysia pun bakal menjadi negara bersih macam mereka juga suatu hari nanti..