t>

Breaking News

PM Singapore Unfriend Presiden Indonesia Di Facebook Angkara Merajuk..

Adoiiiiiiii


Aku ingatkan budaya neh cuma akan diamalkan oleh budak2 ataupun penyokong2 yang taksub.. tak sangka pula perangai kebudak-budakan ini juga diamalkan oleh mereka2 yang menjawat jawatan tertinggi di negara masing2. Kelakar betul..

Baca ;

The escalating tension between Singapore and Indonesia has come to a head.
Singapore’s Prime Minister Lee Hsien Loong has unfriended Indonesia President Susilo Bambang Yudhoyono on Facebok.
This was followed by several hours of purging, where Facebook photos by PM Lee with Susilo in them were untagged.
This turn of events was the result of Indonesia naming a naval vessel after known terrorists who bombed MacDonald House in Singapore in 1965, which made Singapore very, very sad and angry.
Self-styled political pundit and international relations expert, Eric de Yaya, said: “The scale of Singapore’s retaliation is completely out of proportion. But this is a sure sign that both sides mean business.”
“This is what happens when you name a naval vessel after terrorists. You will be unfriended on social media.”
Rujukan : http://newnation.sg/2014/02/pm-lee-unfriends-susilo-bambang-yudhoyono-on-facebook-untags-him-from-photos/

Kisah bermula apabila ;

1. Indonesia berbuat keputusan untuk menamakan kapal tentera laut dengan nama dua individu yang disifatkan oleh Indonesia sebagai pejuang negara.

2. Pada Singapore, dua individu yang di anggap pejuang bagi negara itu adalah merupakan pengganas di negara mereka.

3. Singapore mempersoalkan kerajaan Indonesia yang menamakan dua kapal tentera dengan nama dua individu yang dikaitkan dengan kejadian pengeboman di negara Singapore. Singapore juga menyeru agar Indonesia bersegera menukar nama kapal mereka kepada nama lain bagi mengelakkan konflik berterusan antara dua negara.

4. Indonesia nampaknya, tidak sama sekali risau ataupun takut dengan apa yang dinyatakan oleh kerajaan Singapore.

5. Maka Indonesia tetap berpendirian untuk menamakan dua kapal tersebut dengan nama dua individu yang terkait dengan insiden keganasan di SG pada tahun 1965.

Aku rasa SG neh memang childish. Itu kapal Indonesia dan Indonesia berhak nak letak nama apa2 sekalipun. Indonesia juga berhak nak anggap mereka2 yang berjuang (ketika zaman peperangan) adalah wira negara. SG tak patut emosional sangat. Bayangkan, seseorang yang rakyat Malaysia anggap sebagai pengkhianat, pengganas, dan BRITISH pula anggap individu tersebut sebagai pejuang negara (BRITISH) ketika zaman perang, adakah kami patut emosional disitu?

Haizh, SINGAPORE, SINGAPORE, bukan hanya negara kecik, ahti pun kecik nampaknya.

HAHAHAHA..