t>

Breaking News

Rakaman Perbualan Terakhir Antara #MH370 Dengan Menara Kawalan Udara Tersebar.

Rakaman perbualan ini tersebar menerusi wassap. Aku tak pasti dari mana sumber asalnya. Yang aku tahu ramai kenalan2 yang dah dapat dan mereka sharekan di wassap. Ia dah pun tersebar meluas dipercayai sejak malam tadi.

Lihat ;



Bila aku perhatikan gambar di atas dan membandingkan pula ia dengan kenyataan2 yang pernah keluar dari pihak2 yang berkenaan, nampaknya macam tally. Gambar di atas neh seolah2 benar sebab selari dengan apa yang pernah dinyatakan oleh pihak2 yang ber-authoriti.

Pukul 1 pagi, 19 minit dan 29 saat co pilot (dipercayai yang bercakap dengan menara kawalan) menyebut all right, good night.

Itulah perbualan terakhir mereka sebelum menara kawalan hilang terus jejak pesawat MH370 pada jam2 seterusnya.

Mereka terputus hubungan pada jam 1.30 pagi. Maka dalam masa beberapa saat sebelum masuk jam 1.30 pagi tue telah berlaku sesuatu. Sesuatu yang membuatkan mereka tak boleh nak berbuat apa2 seperti berhubung untuk meminta pertolongan.


Untuk rekod, selepas mereka hilang, mereka dikesan pada radar ketenteraan pada jam 2.40 pagi dan kali terakhir pada jam 8.11 pagi.

Inila kali terakhir MH370 berjaya dijejaki. 

Kemaskini terbaru mengenai MH370 ialah wartawan dari The Daily Mail mempersoalkan pihak MAS adakah bateri lithium-ion adalah punca kepada kebakaran yang mungkin berlaku pada pesawat MAS MH370? Untuk rekod mereka mendedahkan bahawa pesawat MH370 tidak hanya membayar manggis semata2 bahkan pesawat itu juga memuatkan bahan mudah terbakar iaitu bateri lithium-ion. Dan perkara ini diakui oleh CEO MAS, Ahmad Jauhari Yahya.

Namun pada sidang media 17 March yang lepas, CEO MAS Ahmad Jauhari Yahya mendedahkan bahawa pesawat MAS yang hilang itu tidak membawa apa2 barangan kargo yang berbahaya. Alamak ai. Menurut TM = The Mail UK, bateri lithium-ion tue sebenarnya berbahaya. Ia bahan mudah terbakar. Dan ia pernah menyebabkan 140 kemalangan udara.

Tue diaaaaaa..

Akhirnya wartawan asing dah mendedahkan sedikit demi sedikit penipuan oleh mereka2 semua neh. Apa salahnya dedahkan terus muatan2 yang depa bawa?

Kan dah kantoi bila depa dapat tahu sendiri?

Yang lebih kantoi bila CEO MAS sebut tiada apa2 muatan yang bahaya. Padahal bateri lithium-ion tue ialah sejenis bahan yang mudah terbakar dan ia memang berbahaya pun.

Untuk rekod, The International Civil Aviation Organisation (ICAO) telah mengariskan bahawa bateri lithium-ion adalah sejenis bahan yang berbahaya dan IA TIDAK BOLEH DIBAWA2 BERSAMA2 DENGAN PESAWAT PENUMPANG. DALAM ERTI KATA LAIN MANA2 PESAWAT PENUMPANG DILARANG SEKERAS2NYA MEMBAWA BAHAN INI KERANA IA TELAH MENGAKIBATKAN RATUSAN KEMALANGAN UDARA. INI ADALAH BERKENAAN KESELAMATAN PENUMPANG DAN NYAWA SELURUH INDIVIDU YANG BERADA DALAM PESAWAT TERSEBUT. 

Namun, menurut CEO MAS, MAS tidak menganggap membawa muatan bateri lithium-ion ialah perkara yang berbahaya walaupun ia telah pun dianggap sebagai barangan yang mempunyai kandungan yang berbahaya di bawah ICAO. Pihak MAS juga telah mematuhi semua garis panduan antarabangsa yang ditetapkan dan bateri tersebut sebenarnya adalah kecil dan pihak MAS sudah melakukan semakan berulangan bagi memastikan mereka memenuhi piawaian antarabangsa. Bahkan, pihak penerbangan (pesawat penumpang) yang lain juga terbangkan barangan ini walaupun ia dianggap berbahaya oleh ICAO. 

Teori terbaru ialah kemungkinan besar MAS telah memuatkan barangan yang berbahaya seperti mudah terbakar yang sekaligus menyebabkan kesemua penumpangnya sesak nafas sebelum pesawat hilang kawalan, terbang beberapa jam dan akhirnya terhempas.

Nampaknya dengan penemuan terbaru ini, ia semakin menguatkan lagi dakwaan tersebut.

Apa2 pun kita tunggu dan lihat perkembangan selanjutnya.