Luahan Berapi Pengasas Sendayu Tinggi Isu Purdah - Diskriminasi Dan Penindasan Terhadap Wanita Berpurdah Di Malaysia !!!!

Geram aku baca. Adakah seorang wanita muslim sedang melakukan dosa apabila dia mengenakan purdah? Adakah apabila ada orang salah gunakan purdah (lakukan kegiatan jahat) maka orang2 lain yang turut sama berpurdah layak dipandang serong? Ini apa punya mentaliti sesetengah rakyat la kat negara neh. Buat jahat kemain senang. Buat baik punyalah susah dan seringkali aje ada macam2 pertikaian..
Yang aku paling panas ahti.. bagi menghormati non muslim maka purdah tidak dibenarkan. Betul ke itu sebenarnya? Alasan itu diberikan oleh seseorang yang muslim kepada muslim yang lain dengan mengheret non muslim  punca kepada tindakan tersebut. Betul ke non muslim di negara ini benci kepada wanita2 yang berpurdah? Betul ke mereka perlu membuka purdah agar non muslim rasa mereka dihormati? Apakah hanya non muslim saja yang perlu dihormati dan hak2 wanita muslim boleh diabaikan bagi menghormati mereka ataupun non muslim adalah punching bag kepada golongan2 muslim yang melarang pemakaian purdah bila berurus niaga dengan mereka? Aku betul tak percaya. Aku tak rasa bahawa majoriti non muslim peduli sangat wanita muslim nak pakai apa (ikut situasi la juga) janji tak kacau privacy dan hak dorang sudah la.. yang peliknya. Apabila memakai menutup aurat ia dikatakan intimidasi. Tetapi berpakaian seksi terjojol sana sini takpe pula ek? Yang amat dikesalkan ialah yang melakukan diskriminasi terhadap golongan berpurdah ini orang2nya muslim macam RTM dan TV3. Jika alasan TV3 adalah syarikat swasta, maka RTM yang kerajaan tue apa pula? Ini salah DAP gak ke?
Baca la sendiri kat bawah neh. Luahan oleh pengasas ST ; 
Budaya berpurdah bukan budaya di negara ini dan ia lebih dikaitkan dengan Al Arqam,  Pas atau anti kerajaan.. Saya memang tidak pernah menyertai Pas, Al Arqam atau mana-mana politik. Saya tidak arif dan bukan ahli agama, niat hati hanya satu iaitu mendidik hati dan terus menyemai rasa cintakan islam..!!
Bukan mudah mendidik hati.. Iman itu ada pasang surutnya, hati ini tak tetap pendiriannya.. Saya tidak mahu hati seronok bila dipuji dan tidak mahu bangga sebagai orang yang dikenali.
Apabila berpurdah ketika itu amatlah selesa kerana orang tidak mengenali saya. Rasa selamat bila bergerak keluar dari  rumah dan tidak menjadi perhatian orang ramai kemana saja saya pergi.  Banyak kecaman hebat saya terima, akibat berpurdah. Antaranya kecaman yang saya terima ialah
  • Muka saya rosak akibat kosmetik yang saya pakai..
  • Kalau nak berubah kenapa nak tutup muka..
  •  Kenapa pakai make up lagi kalau dah pakai purdah..
Masalah saya semasa berpurdah,
  • Saya pernah membeli siaran tajaan di stesen radio klasik nasional.. Kontrak 6 bulan, semua sudah diluluskan. Selepas bersiaran 3kali, mereka membatalkan kontrak tanpa alasan.
  • Saya ingin membeli siaran RTM & TV3 untuk mempromosikan produk keluaran ST dan JRM. Mereka tidak membenarkan berpurdah sama sekali.
Alasannya “Negara kita berbilang kaum dan agama.. Bagi menghormati orang yang bukan beragama islam maka purdah tidak dibenarkan
Saya jawab “Bagaimana pula kalau orang islam atau bukan islam yang berpakaian seksi .. kenapa dibenarkan ?? Bukankah itu lebih teruk akibatnya dari saya menutup muka, kerana boleh menyebabkan gejala sosial yang lebih teruk, seperti merangsang keinginan seks sehingga berlakunya rogol dan zina.. Setahu saya, islam agama rasmi negara kita kan..??
Jawab mereka “ Itu saya tak tahu.. Itu pihak atasan punya arahan”.. Disini saya melihat dan merasakan hak mempertahankan maruah dan agama “Islam”  itu sangat kecil jika dibandingkan menjaga hak orang bukan islam lebih bermakna dan dihormati ..
Bukan itu saja memakai Niqab juga menyukarkan urusan perniagaan dalam dan diluar negara. Mereka menganggap orang islam adalah pengganas. Semasa saya di Air Port Guang Zho saya bersolat (tiada tempat solat saya terpaksa solat ditempat terbuka) 3 orang  polis merapati saya ketika solat. Mungkin melihat saya dengan purdah dan jubah hitam, manakala suami saya bersongkok putih..
Semasa bersarapan di hotel saya di datangi seorang wanita cina muslim Malaysia (Eksport Biskut) dan boleh berbahasa kantonis “Kalau nak berniaga tak boleh pakai macam ni, saya kat Malaysia pakai tudung.. Kat sini saya buka..Terpaksa..Mana-mana negara mereka tak mahu berniaga dengan kita”.. Saya diam tanpa sebarang komen.. Setelah 3 tahun berpurdah, saya terpaksa membuka purdah selepas meminta pandangan dan diberi penjelasan oleh 3 orang yang arif dalam hal agama. Katanya “muka dan tapak tangan bukan aurat wanita”.
Diharuskan bagi saya untuk membuka purdah jika untuk tujuan memudahkan perniagaan dan memakai purdah itu adalah sangat banyak kebaikannya dalam mengelakkan fitnah.

Rujukan : http://rozitaibrahim.com/purdah-kenapa-pakai-dan-kenapa-buka-3/

Share this :

Previous
Next Post »