t>

Breaking News

Kisah Sedih Rakyat Yang Najib Razak Dan Menteri2 Malaysia Perlu Baca !!!!!


Semalam , saya memandu pulang dari Putrajaya menuju ke Melaka . Dalam perjalanan pulang , saya ternampak seorang lelaki yang sedang menunggangi motosikal dengan membonceng kedua2 anaknya yang masih kecil, yang mana salah seorang anaknya, kanak2 perempuan yang saya anggarkan berusia di antara 2 atau 3 tahun dihimpit ditengah2 sebagai salah seorang pembonceng di antara 2 orang. Anak perempuan itu dalam kedudukan memeluk, memakai jaket dan namun tidak memakai topi keledar.

Saya tergerak untuk mengikuti mereka di suatu tempat selepas keluar susur keluar Nilai dan terus mengekori mereka dengan mengagak Seremban mungkin adalah destinasi yang dituju oleh mereka anak beranak itu. Selepas susur keluar Senawang, hati saya merasakan seperti ada sesuatu yang tidak betul dengan keluarga itu. 

Perlahan-lahan saya merapati ke arah mereka dan cuba menawarkan bantuan kepada mereka untuk menumpang saya sekurang2nya untuk anak2nya yang masih kecil itu namun pelawaan saya ditolak mentah2.

Dan, secara tiba-tiba, dia berhenti . Saya beranggapan bahawa dia mungkin mahu membetulkan sesuatu dengan begnya . Saya mengambil peluang untuk berhenti berhampirannya dan menawarkan bantuan saya, sekali lagi.


Namun dia masih menolak tawaran saya. Kali neh bagaimanapun saya bertekad tidak akan membiarkan lelaki itu terus-terusan merisikokan nyawa anak2nya. Walaupun dalam keadaan yang teragak-agak, akhirnya dia menerima bantuan saya. Kedua-dua anaknya baik yang lebih tua dan yang kecil itu melangkah masuk ke dalam kereta saya. Saya memandu di depan dan lelaki itu (bapa kepada kedua2 anak itu) mengekori kenderaan saya di belakang.

Saya mengambil peluang untuk bertanya kepada anak2nya. Dari mana mahu ke mana dan apa tujuannya saya membuka pertanyaan. Kami dari Pasir Gudang akan ke Sungai Buloh dan kini kembali ke Pasir Gudang!


Saya berfikir (terkejut), kegilaan apaan ini? Ya Allah, ia melibatkan jarak perjalanan lebih kurang 400-500 km jauhnya! Saya bertanya lanjut, untuk apa kamu semua risikokan nyawa masing2 membonceng motor adik beradik seperti ini? 


Anak itu kemudiannya menjawab, adik perempuan yang kecil itu berisiko menghadapi penyakit buta. Sekali lagi. Saya terkejut! Mereka perlu dengan segera ke Hospital Sungai Buloh bagi menyelamatnya mata anak perempuannya yang masih kecil itu.


Saya berhenti di RnR di Ayer Keroh dan mengambil keputusan untuk membelanja mereka makan tengahari. Kami pergi untuk makan tengah hari . Lelaki itu pula telah dihamburkan satu persatu satu soalan peluru berpandu dari saya. Dia kemudiannya mengakui bahawa dia tiada mempunyai wang yang mencukupi , keretanya rosak , dan dia tidak mampu pula untuk tampung perjalanan dengan menggunakan bas awam. 


Dia terpaksa merisikokan nyawa anak2nya demi membawanya kepada seorang pakar mata  di hospital Sungai Buloh untuk menyelamatkan mata anak perempuannya. Dia juga telah menolak sekeras2nya tawaran saya bagi membeli kedua2 anaknya tiket bas untuk meneruskan perjalanan ke rumahnya yang masih lagi berbaki 300km perjalanan.

Saya bersetuju dengan keengganan dia namun saya meminta dia mengikuti saya ke mesin ATM yang terdekat. Walaupun dalam keadaan kekok, serba salah dan teragak2 (mungkin rasa malu) untuk menerima wang tersebut namun dia tetap menerimanya dengan baik. 


Dan saya tertanya-tanya, macam mana agaknya lelaki itu meneruskan perjalanan dia untuk pulang ke rumah yang berjarak 300 KM itu dalam keadaan hujah yang begitu lebat dengan lori2 besar di atas jalan.


Saya juga terfikir-fikir, akan keadaan di negara ini. Apa yang telah terjadi kepada kekayaan di negara neh sehingga terjadinya peristiwa seorang lelaki yang kesusahan terpaksa menempuh pelbagai risiko yang membahayakan dirinya dan anak2nya demi mendapatkan rawatan perubatan di negara ini?


Di mana sifat kemanusiaan kita apabila seorang bapa yang kesusahan yang membawa anak2 menggunakan motorsikal (tanpa piawaian keselamatan yang sepatutnya) tidak dipedulikan?


Kita sebenarnya telah gagal baik sebagai manusia mahupun sebagai negara!

Ini adalah alihbahasa. Artikel asal diterbitkan dalam bahasa english.

Rujukan penuh ;
Yesterday, i was driving home from putrajaya to melaka. On my way home, i saw a man riding a motorcycle with his son and his young , 2-3 years old daughter sandwiched in between. The daughter was in a hugging position, wearing a jacket and wears no helmet.

i started following them somewhere after nilai's exit and kept on following while i was assuming that they were going at least to seremban. After passing the senawang's exit, my heart felt that something was not right. Slowly i approached them and offered them a hitch hike, well at least for the children.He declined the first offer.

Suddenly, he stopped. I assume he was adjusting something with his bag. I took the opportunity to stop on his tail and offered my help.

He declined my offer. I myself , was not in the state of letting this guy continue risking his kids.Out of hesitation, he accepted my help. Both his older son and his young daughter stepped into my car. As i was driving, the man rides on my tail. 

I took the opportunities to asked the young teenage.where are you from and where were you going from and to, i asked. We are from pasir gudang going to sungai buloh and now heading back to pasir gudang!

I was thinking, what the hell! For god's sake it is a 400-500 km rides home! I asked for what reason risks riding a bike with his young sibling. 

He said, his young sister was in a state of near blindness. I was shocked! They needed to get some hospital treatment from hospital sungai buloh to save the eyes.

I stopped at RNR ayerkeroh, and decided to treat them with lunch. We went to have lunch. The guy were drilled a ton of question from me. He admitted that he was penniless,his car broke down, and he cant afford to travel even by bus. He needs to risk riding with his kids as he needs to took her to an eyes' specialist in sungai buloh's hospital to save her eye. He declined my offer to buy his two kids a bus ticket and insisted on riding home another 300kms away.

I concurred but i'd asked him to follow me to the nearest ATM. I contributed a small amount of cash and he in all hesitation accepted it. 

And i was left to wonder, how would he continue the 300 kms rides with heavy rain pouring down and passing trucks and lorries.

I was also left to wonder, on the state of malaysia. What has happened to our richness that a man was left to risk death to get medical help for his daughter. 
What has happened to our humanity that nobody was even bother with the man's troubling rides with his daughter.
We as human being, we as a nation failed!

Ini belum ada GST lagi. Kalau ada GST lagi haru. Belum minyak naik lagi. Tatau nak cakap macam mana dah. Kering anak tekak bagitau benda yang sama ulang dan ulang dan ulang.

Rakyat sedang melarat. Kesusahan. Rakyat dah tak boleh nak pergi lebih jauh dari ini. Rakyat tak sama level dan kemampuan setiap satunya. Setiap dari kita mempunyai penceritaan dan kronologi kehidupan yang berbeza2. Hanya jika menteri faham yang neh sudah tentulah mereka tidak akan tergamak menyusahkan rakyat sepertimana yang mereka buat sekarang..

Renung2kan.. 

Rujukan : sini