Gambar Remaja OKU Sebelum Kurus Kering.

Ini gambar adik tue. Comel aje. Terurus. Rambut pendek. Pakaian takde compang camping.


Dalam gambar kecil. Ialah dia yang ditinggalkan sendirian. Tanpa makanan. Tanpa minuman. Tanpa pakaian. Tanpa mandi. Tanpa dijaga. Najis bersepah2. Mak dia takde ahti perut ke apa.

Aku tatau la kenapa mak dia memilih untuk meninggalkan anak kandung dia yang OKU. Dan aku pun tatau la kenapa mak dia relax aje mahu JKM menjaga anak dia yang OKU. Cuma yang aku tahu aku memang takan boleh terima alasan dia.

Dia tinggalkan anak sendiri sebab miskin. Tak mampu jaga. Anak takde baju. Takde makanan. Berhari2 lamanya. Tak fikir ke anak tue mungkin merintih lapar dan dahaga. Tak mandi apa semua.

Tapi dia sendiri relax aje makan. Badan pun tak kurus juga. Baju elok. Eh siap ada facebook lagi. Ada orang sebarkan facebook dia. Dan dia kena serangan facebook. 

Lihat ;



Ini gambar anak2 dia yang dia upload pada bulan september 2013.

Lihat ;


Serangan facebook bagi aku tak perlu. Yang penting adik tersebut dah diselamatkan. Kepada ibunya hanya kata2 nasihat aje yang patut kita sampaikan. Maki hamun hanya menyakitkan ahti dia dan ahti kita. Bukan selesai masalah pun. Sungguhpun aku tak terkesan dengan penipuan ibu dia (bagi aku alasan tersebut hanyalah penipuan nak tutup kesalahan dia) tapi aku tak rasa dia tak sayangkan anak dia. Tengokla. Anak dia pernah dijaga dengan elok suatu ketika dulu. Mesti ada something yang terjadi sehingga dia tergamak buat kerja bodoh.

Bagi aku.

Sudah sampai masanya untuk kerajaan buat database anak2 OKU.

Dengan database anak2 OKU. Kerajaan buat peruntukkan khas untuk ibu bapa or penjaga yang ada anak2 OKU.

Anak2 OKU perlukan jagaan khas.

Jagaan khas bukan murah. Semakin lama semakin mahal.

Tak dinafikan mereka2 yang miskin sangat sukar untuk mendapatkan peralatan ataupun alatan yang bersesuaian untuk jaga anak2 OKU.

Itu sebab kerajaan kena mainkan peranan kat sini.

Kurang2 ibu tak payah keluar bekerja jauh2 untuk cari nafkah supaya boleh menjaga anak2 OKU sendiri.

Dalam kes ibu tunggal, anak2 OKU mungkin patut diserahkan pada JKM jika si ibu tetap perlu keluar bekerja. Kalau tinggalkan sendirian ataupun tinggal dengan anak2 lain yang masih kecil mungkin tak sesuai. Lainla kalau anak2 lain tue dah besar.

Memang bukan mudah jaga anak2 OKU. Tapi tinggalkan anak2 OKU dalam keadaan berhari2 lamanya lagi tak patut. Ada jalannya. Samada ko berkawan dengan kawan2 yang haprak yang satusen pun tak boleh nasihat ko apakah cara terbaik untuk selesaikan masalah ataupun ko memang tak reti nak berfikir dengan waras.

HAHA..

Kbai.

Share this :

Previous
Next Post »