Isu Dna Babi - Jawapan MAZA Untuk Ustaz Kazim Elias.

Kepelbagai pendapat wajar diraikan. Aku tak rasa kita patut saling bermusuhan dalam isu seperti ini. Ustaz Kazim ada pendapatnya. Syeikh Yusuf Alqardhawi ada pendapatnya. Dan Ustaz Asri Zainal Abidin pun ada pendapatnya.

Baru2 neh Ustaz Kazim mengeluarkan kenyataan bahawa dia sanggah fatwa yang dikeluarkan oleh SYQ.

Baca ;


Dan ini pula respon Maza berhubung reaksi Ustaz Kazim terhadap fatwa yang dikeluarkan oleh SYQ ;
MENGULAS PENCERAMAH BEBAS YANG MERENDAHKAN DR YUSUF AL-QARADAWI
Saya terkejut dengan seorang penceramah agama yang dikenali mengulas isu kenyataan al-Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi mengenai kesan DNA khinzir dalam makanan dan bahan yang terdapat secara meluas di dunia hari ini. Jika kita dengar ulasan penceramah tersebut seakan Dr Yusuf al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah yang terdiri dari ramai tokoh ilmuwan antarabangsa, beberapa persidangan Fekah di peringkat antarabangsa dan lain-lain yang mengharuskan itu tidak tahu bahawa babi itu haram.

Bagi menyokong hujahnya, penceramah itu secara 'janggal' menyebut empat-empat mazhab mengharamkan babi. Katanya pula, ulama hanya khilaf tentang kulit babi.
Saya ingin katakan, pertama, sesiapa yang ingin mengulas sesuatu hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan tentang apa yang dia ulas. Jika tidak ia hanya menampakkan kedangkalan diri dalam dunia ilmu yang luas. Dr Yusuf al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah, Persidangan Fekah Perubatan yang berlangsung di Morocco pada tahun 1997 dan lain-lain bukan tidak tahu bahawa babi itu haram. Namun isu yang dibahaskan ialah istihalah yang telah merubah sifat sesuatu bahan. Para ulama dalam pelbagai mazhab Islam mempunyai perbezaan pendapat dalam hal ini.

Isunya, bukan ingin makan seketul babi goreng ataupun sup babi, tetapi ingin memakan coklat, ataupun biskut tapi terdapat kesan DNA babi disebabkan bahan tertentu yang asal-usulnya babi namun telah berubah sifat kimianya.
Adapun kenyataan beliau bahawa mazhab empat mengharamkan khinzir amatlah canggung. Beliau hendaklah tahu bahwa bukan setakat empat mazhab, bahkan semua mazhab termasuk al-Auza'i, al-Thauri, Laith bin Sa'd, Zahiri, Zaidi dan lain-lain semuanya mengharamkan khinzir. Ia ijmak. Namun, bukan itu isunya. Apa yang dibincangkan isu istihalah.

Adapun kata beliau khilaf ulama hanya tentang kulit babi, sebenarnya bukan sahaja tentang kulit babi, tapi juga tentang tulang dan bulu. Apakah boleh dibuat sesuatu yang bermanfaat, seperti kasut ataupun bone china seperti hari ini ataupun tidak boleh? Walaupun banyak imam yang melarang perkara itu, tetapi ramai juga para imam yang membolehkan. Contoh boleh lihat nukilan al-Imam Ibn Qudamah dalam al-Mughni yang menyebut beberapa pendapat. 

Jika kita semak, pendapat yang membolehkan itu dipertahankan oleh beberapa tokoh ulama termasuk al-Imam al-Syaukani. Sebenarnya, masalah istihalah babi ini masalah khilafiyyah. Ada yang membolehkan seperti Majlis Fatwa Eropah, al-Qaradawi, Persidangan Fekah Perubatan di Morocco 1997 dan lain-lain. Ada pula yang mengharamkan seperti Majma al-Fiqh al-Islami di Jeddah, Arab Saudi.

Bukan orang Islam nak disuruh ternak babi, tapi sarjana fekah membincangkan bahan yang berubah tapi asal-usulnya ada kaitan dengan babi.  Ini boleh difahami juga seperti rakyat muslim Singapore yang meminum new water iaitu air najis yang telah dirawat menjadi air bersih yang digunakan di Singapore sekarang. Bukan mereka nak minum najis, tetapi air itu asal bernajis namun telah dirawat dan dibersihkan.

Kita mengingatkan semua pihak, termasuk diri kita bahawa berceramah satu kebolehan yang lain, mungkin ia dibantu oleh kepetahan, jenaka dan lain-lain. Namun hendak membincangkan isu ilmu hendaklah berasaskan maklumat dan pengetahuan.

Sekali lagi, hal ini khilaf pendapat dalam kalangan ulama. Setiap orang membaca, meneliti dan mengikut apa yang dia yakin lebih diredhai Allah untuk dirinya. Fatwa ini dibincangkan oleh para sarjana Islam moden sebab bahan berkenaan membabitkan banyak produk yang wujud sekarang terutama mereka yang hidup di negara minoriti muslim. Sementara sifat Islam itu memudahkan umatnya yang dalam kesulitan. Kita juga perlu ingat hal ini berlaku apabila kita tidak menjadi pengeluar dan asyik jadi pengguna. -Dr.Maza-

Aku faham point Dr. Maza. Tapi aku baca juga point Ustaz Kazim. Aku tak rasa yang Ustaz Kazim merendahkan ilmu SYQ sebab dari apa yang aku nampak, dia tolak fatwa tue elok2. Bukan dia tolak dengan laras bahasa yang kasar dan bersifat menuduh serta marah2. Mungkin kat sini Dr. Maza nampak Ustaz Kazim tolak fatwa SYQ atas sesuatu yang Ustaz Kazim tak arif tentangnya. Dan aku lebih suka point Dr. Maza sebenarnya. Bagi aku sesuatu yang dah merubah dari bentuk asal, sifat asal mungkin ada perkiraan lain yang perlu diambil peduli. Cuma aku rasa umat islam zaman sekarang still beranggapan babi is babi dalam apa bentuk pun babi masih babi dan kalau la kita tahu dalam mana2 makanan ada babi, apakah kita sanggup mengambilnya jika tidak terdesak ataupun bukan atas alasan kesihatan? Sama juga seperti kasut, beg dan sebagainya? Oleh kerana umat islam ada alternatif lain maka mungkin juga benda2 yang berkaitan babi neh akan dijadikan alternatif akhir. Itupun kalau terdesak sangat nak guna. Kalau tak terdesak lagi la takan layan benda2 berkaitan babi neh. Betul?

BTW, sedar tak sedar babi neh banyak gunanya.

Tak rasa pelik ke?

Hahaha.. 

Kbai. 

Share this :

Previous
Next Post »