Kilang Mee Pula Kena Serbu - Kenapa Tak Dedah Jenama?

Ini yang buat aku marah neh. Bagitau kilang mee kena serbu. Bagitau yang pembuat mee tue kotor sebab jemur mee tempat terbuka yang mendedahkan kepada pencemaran debu2 apa semua. Tapi haram nak bagitau jenama mee. Aku lempang juga si wartawan HM neh karang baru tahu. Peniaga tak jujur macam neh pun nak cover lagi.

Balik2 pengguna jadi mangsa.

Tengok ;


Berita penuh kat sini.

Dalam berita tue lapor ;

1. Kilang mee sanggul kena serbu dengan KPPDNKK.

2. Kilang mee sanggul tue main jemur mee tempat terbuka yang mendedahkan ia kepada pencemaran dan sebagainya.

3. Tengok gambar di atas.

4. Selain dari keluarkan mee, kilang terbabit juga buat koautiaw dan mi suah.

5. Mi suah neh apa ek? Mee sanggul pun aku tatau. Aku tengok warna kuning aje. Mee kuning tue kat Penang dorang panggil mee sanggul ke apa?

6. Aku tak puas ahti sebab dorang tak dedahkan nama jenama2 mee yang terlibat dalam operasi serbuan tue. Effect negatif orang mungkin akan boikot semua jenis mee. Jangan2 mee yang terbukti bersih pun dorang boikot sebab ragu2 tatau kementerian serbu mee yang mana satu. Effect positif pula nasi akan bertambah laku sebab orang malas nak makan mee, bihun dan kowtiaw. Hahaha..

7. Kalau tengok dalam berita di atas siap ada kotak2 lagi. Nampaknya mee tersebut memang dijual secara berleluasa. Itu yang guna kotak2 untuk packing and distribute.

8. Katanya kilang tersebut gunakan logo halal yang ketinggalan zaman.

9. Maksudnya pernah dapat logo halal suatu ketika dulu namun logo halalnya tidak diperbaharui. 

10. Pun begitu kilang tersebut tetap gunakan logo tersebut.

11. Pelik. Patut JAKIM dulu yang tahu syarikat tersebut tak renew logo halal. Sebab JAKIM kan dok pantau dari kilang ke kilang. Bila satu2 kilang tak renew logo halal JAKIM mesti boleh detect punya. Selain dari berhenti lakukan lawatan JAKIM sudah tentu akan melarang penggunaan logo tersebut.

12. JAKIM sepatutnya mengambil tindakan yang keras kepada pemilik2 syarikat yang salah guna logo halal.

13. Nampaknya syarikat2 tue satu haram nak takut dengan JAKIM. Ada apa2 ke tue?

Satu lagi. 

Aku rasa JAKIM kena buat neh. Setiap pasaraya sekurang2nya kena pamerkan LOGO HALAL YANG DIIKTIRAFKAN OLEH JAKIM. Ia adalah sebuah papan tanda yang besar. Maka pengguna yang lalu lalang akan baca. Ohh baca neh rupanya logo halal yang JAKIM iktiraf. Ia adalah sebagai langkah untuk menyedarkan pengguna. Okay tak idea aku JAKIM? 

Hahaha..

Kbai.

Share this :

Previous
Next Post »