Proses Membuat Bebola Daging Yang Menjijikkan - Dengan Gambar.

Jika tadi kita melihat gambar2 memproses bihun yang sangat menjijikkan disini, kali neh kita tengok pula proses membuat bebola daging. Ianya juga sangat menjijikkan. Lokasi gambar neh diambil ialah di Klang.

Bezanya kat sini, kita tatau jenama apa pula yang dorang gunakan untuk pasarkan bebola daging neh di pasaraya-pasaraya tempatan.

Pemerhatian aku, gambar2 ini diambil pada tahun 2006 dan mula tersebar sejak dari 2010 lagi. Mungkin untuk memberikan peringatan kepada pengguna agar ber-ahti2 la dalam membeli bebola ikan, daging ataupun apa yang berjenama sebarangan. 

Satu lagi. Kalau korang perhatikan dalam gambar2 kat bawah neh, bukan hanya bebola daging aje yang dorang buat, keropok pun ada.

Hadoii..

Geli tekak aku.

Lihat gambar2 yang disebarkan ;














1. Alatan ataupun mesin yang digunakan untuk proses bebola dibiarkan berkarat dan agar kotor. Haiya..

2. Lepas dah siap uli apa semua dibiarkan pula tue dalam keadaan terbuka. Tak fikir ke yang lalat, habuk2 ataupun binatang2 kecil boleh termasuk dalam tue?

3. Pakai seluar pendek, tak bersarung tangan nak proses benda melibatkan makanan. Pengotor betul la dorang neh.

4. Siap hisap rokok pun ada. Kalau habuk rokok masuk dalam tue macam mana? Geli betul la.

5. Tengok tue. Siap uli guna tangan tanpa menggunakan sarung tangan plastik yang bersih.

Kesimpulannya ;

- Jangan makan bakso sebarangan.

- Jangan beli bebola jenama sebarangan.

Aku selalu beli jenama Ayamas. Aku harap AYAMAS neh betul2 bersih dan halal la ye. Biar mahal sket janji aku yakin product tue bersih.

Hahaha..

Kbai.  

Gambar dan rujukan berita : sini.

Share this :

Previous
Next Post »