Budak Darjah 1 Dibuli Di Sekolah PPR Lembah Subang, Bakal Hilang Jari - Mesti Baca !!!!


Ini berlaku di sekolah kebangsaan PPR Lembah Subang, PJ. Nak tengok apa yang jadi kat jari adik tue?

Tengok gambar2 kat bawah neh ;




Tue dia.

Jari hampir dipotong disebabkan lambat terima rawatan. Cikg2 kat situ sorang pun haram nak bawa adik neh pergi klinik ataupun hospital untuk menerima rawatan. Kan boleh tengok jari adik neh luka dan berdarah tapi dorang cuma balut aje. 

Bila diajukan soalan ;

1. Kenapa tak bawa adik tue ke klinik?

2. Kenapa tak hubungi ahli keluarga?

Jawapan mereka ialah kami ada niat nak bawa ke klinik. Tapi tak bawa la. Just berniat. Dan langsung tak terfikir nak hubungi ahli keluarga kepada adik tersebut. Hak ala.

Umur adik tue 7 tahun. Maklum balas dari keluarga mangsa juga mendedahkan bahawa adik tue telah dibuli sejak dari awal persekolahan lagi. Ibu dia dah buat aduan berkali2. Bukan tak pernah lapor kepada pihak sekolah. Dah lapor kegiatan buli berkali2. Tapi takde respon. Hingga la terjadinya insiden ini.

Kalau ko ibu atau bapa kepada seseorang, anak ko kena buli di sekolah, adakah ko senang ahti membiarkan perkara itu berlarutan selama berbulan2 lamanya? Cikgu2 di sekolah juga ada yang menjadi ibu ataupun ayah kepada seseorang. Kenapa tak bertanggungjawab langsung neh?

Untuk rekod, selepas kes ini SPARK di facebook, baru la pihak sekolah terhegeh2 nak hubungi dan melawat adik tersebut kat hospital. Adik tue dah hampir seminggu terima rawatan. Terjejas dari segi fizikal dan emosi. Budak 7 tahun kot. Apa ko expected. Untuk dia serap tekanan macam orang dewasa? Bakal hilang jari kot. Ini menambahkan lagi tekanan yang dia hadapi. 

Aku juga dimaklumkan oleh ahli keluarga ini bahawa  ;

1. Pihak sekolah dah bagitau yang kes ini telah dibawa kepada PPD untuk siasatan selanjutnya.

2. Pihak sekolah hubungi ahli keluarga mangsa dan cubaan 'tunjuk baik' sedang dijalankan.

Tapi adakah keluarga ini akan membiarkan insiden ini berlalu begitu sahaja? Doktor cakap sel2 jari adik tue dah mati. Maka, ia mungkin terpaksa dipotong dari dibiarkan melarat.

Sehari selepas kejadian, pihak keluarga turun ke sekolah untuk lakukan perbincangan dan aduan tetapi maklum balas yang diterima amatlah mengecewakan. Mereka menyebut bahawa pihak sekolah akan bertanggungjawab tetapi tak boleh buat apa2. Orang bakal hilang jari kot. Sedap la korang. Bukan jari anak2 ko kan?

Bukan kah ini terang lagi jelas kecuaian berlaku apabila cikgu sekadar menjalankan tanggungjawab makan gaji tanpa peduli anak sapa yang cedera, anak sapa yang luka, anak sapa yang kena buli janji aku terima gaji tiap2 bulan?

Ada cikgu2 yang sangat baik dan berdedikasi. Tapi ada juga cikgu perangai serupa haram. Untuk cikgu2 yang perangai serupa haram jangan harap ko boleh terlepas dari tanggungjawab. Ini baru jari. Esok lusa kalau nyawa macam mana? Haiyaaaa.. kasi tanggungjawab la sikit. Kot ye pun stress dengan kerja sekolah yang berlambak2, jangan la dicampakkan rasa tak puas ahti itu terhadap murid2 yang terdosa. Hapa pun tak boleh.

Kbai.

Share this :

Previous
Next Post »