t>

Breaking News

Khalid Jawab Isu Bank Islam.

Bercakap di hadapan kakitangan awam pada Majlis Perhimpunan Bulanan Jabatan Kerajaan Selangor hari ini, beliau berkata semua penyelesaian berkenaan dibuat dengan telus tanpa sebarang manfaat diberikan kepada mana-mana individu.
Beliau berkata tindakan undang-undang juga sudah diambil terhadap mereka yang didapati terlibat terhadap penyebaran maklumat tidak benar berhubung kes berkenaan.
“Terlalu banyak tohmahan yang dilemparkan termasuk isu pinjaman peribadi saya, walaupun saya tidak suka mencampuri urusan peribadi dengan kerja, tohmahan ke atas saya ini turut mencalar corak gerak kerja kerajaan Selangor.
“Saya telah pun mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang terlibat di mana saya rasa biarlah proses undang-undang berjalan untuk membersihkan nama baik saya,” katanya di Dewan Jubli Perak, pagi Isnin.
Mengulas lanjut, Abdul Khalid berkata urusan perbankan adalah termaktub di bawah jagaan Bank Negara, justeru beliau mencadangkan supaya mana-mana pihak yang tidak berpuas hati dengan urusniaga terbabit boleh menulis surat serta meminta Bank Negara membuat audit.
Katanya butiran mengenai pinjaman terbabit tidak boleh didedahkan berikutan institusi perbankan terikat dengan Akta Bank dan Institusi-institusi Kewangan (BAFIA) yang perlu dirahsiakan daripada pengetahuan umum.
“Mereka yang pernah bekerja dalam industri pelaburan dan kewangan perlu ada sifat disiplin di mana rahsia perbankan tidak boleh diberikan kepada umum.
“Bank ada undang-undang BAFIA yang memberikan kuasa untuk perbankanan atau Bank Negara menyaman dan tangkap mereka yang menyebarkan berita rahsia.
“Sama seperti jika kita simpan duit dalam bank, ia mestilah rahsia kerana kalau tidak rahsia akan  menyebabkan orang tidak percaya kepada bank,” katanya lagi. -AD-