t>

Breaking News

Gambar Budak Sekolah Pegang Anjing - Ini Penjelasan Dari Tuan Punya Badan.

Gambar apa?

Ini gambar yang sedang hangat diviralkan dan menjadi topic perbahasan di laman sosial ;


Bersama2 gambar ini disebarkan dengan satu keterangan yang aku petik point2 aje sebab penulisan dia berterabur. Aku copy paste pun membosankan. Baik aku olah semula dalam bentuk point2.

1. Timbalan mufti Johor telah mendapatkan penjelasan daripada Bahagian Pendidikan Agama Johor.

2. Pagi tadi (semalam), PBIJAJ, PPID JB, JPNJ, pengerusi badan kebajikan sekolah dan jawatankuasa penduduk, telah turun ke sekolah agama BKR Batu JB.

3. Sekolah tersebut dikenalpasti melalui lencana baju sekolah.

4. Murid yang terlibat seramai 7 orang.

5. Murid2 melakukan aktiviti tersebut selepas waktu sekolah.

6. Wanita yang membawa murid2 telah dikenalpasti.

7. Wanita itu dituduh sebagai bermasalah dan telah berkahwin dengan lelaki mat salleh yang convert kepada islam (mualaf).

8. Namanya Shahrul Anum. Dia suka kepada binatang anjing.

9.  Kejadian berlaku pada 2 minggu lepas.

10. Ketika dia ziarah ke rumah pakciknya di BKR Batu.

11. Dan berjumpa dengan budak2 sekolah itu lalu dibawanya ke tempat anjing.

12. Semua murid2 akan diberikan taklimat khas mengenai najis, kesihatan, adat resam dan budaya melayu.

13. Tolong forwardkan kepada yang lain untuk elakkan keresahan masyarakat berpanjangan.

Kepala hotak kau berjambul. HANYA MASYARAKAT BODOH SAJA AKAN RESAH TENTANG ISU BEBAL NAK MAMPOS macam ini.

Aku akan jawab point by point juga ulasan di atas. 

1. Kemain lagi mufti apa bagai la semua sibuk dok menempel isu2 remeh temeh yang boleh diselesaikan tak sampai seminit sekalipun kalau berfikir gunakan akal yang waras. Tapi kalau bab judi, rasuah, yang membazir guna duit rakyat, yang renovate istana apa semua tak pula bersuara dan secergas ini.

2. Turun sekolah orang untuk semak hal remeh temeh ialah kerja orang2 bebal. AKu ulang bebal. Baik kau check berapa kelas yang takde pintu, dinding sekolah, berapa banyak meja buruk dan lantai yang season. Aku suka tengok citer2 luar negara. Kadang2 dalam drama atau movie dorang ada berlakon di kawasan sekolah. Dibandingkan dengan sekolah2 kat Malaysia, cukup buat aku rasa malu. MALU. MALU. MALU. MALU. Tatau nak cakap apa selain dari MALU.

3. Apa masalahnya pun kalau budak2 itu pegang anjing? Lagi satu. Jalan cerita yang tersebar di wassap tue karut gila kot. Yang dalam gambar2 tue semua anak2 sedara dia. Bongok. Main cilok gambar orang lepas tue main sebar jalan citer sesuka ahti dia aje. 

Lihat penjelasan dari tuan punya badan ;


4. Dalam Islam kita sudah diajar tentang cara bersihkan diri selepas memegang anjing.

5. Dalam Islam ada istinjak. Adakah kita dilarang berhadas besar dan kecil? No. Ia adalah normal untuk berhadas. Selepas berhadas kita perlu berinstinjak untuk bersihkan diri.

6. Penyelesaian yang sama juga terpakai untuk isu anjing.

7. Meskipun ia najis dan berat namun dalam Islam kita ada cara untuk membersihkan diri.

8. Budak2 ini hanya perlu diajar tentang cara bersertu, supaya dilainkali apabila mereka memegang anjing maka mereka tahu bagaimana untuk bersuci.

9. Bukannya dok kondem2 perlakuan pegang anjing.

10. Tiada yang salahnya pegang anjing. Lepas pegang anjing p la sertu. Kalau ko rasa berat itu kau punya pasal. Pandai2 pegang pandai2 la sertu. Bukan pegang guna tangan orang lain. Takan itu pun tak reti2 nak fikir lagi?

11. Yang meluat tue siap cakap nak didik budak2 neh adat resam melayu. Adakah adat resam melayu mendidik budak2 melayu neh agar takut kepada anjing?

12. Yang betul dalam Islam ialah ajar budak2 neh bersihkan diri selepas melibatkan diri dengan anjing, bukan ajar takut dengan anjing. Apa jadahnya nak takut dengan anjing? Kalau anjing gila logik juga. Anjing liar ataupun anjing garang. Aku pun takut dan lari. Tapi kalau anjing yang tak kacau orang, anjing comel, anjing terlatih, anjing jinak, apa salahnya pun kalau kita beramah mesra?

Ye ye ye nanti ada lah orang muslim yang bebal akan cakap, alah kalau macam tue apsal ko tak beramah mesra dengan babi.

Eh, aku punya pasal la aku nak beramah mesra dengan sapa. Aku yang nak beramah mesra kau pula yang sibuk dah kenapa? Ia adalah hak kita nak beramah mesra dengan mana2 binatang pun. Ada orang suka ular, ada orang geli ular. Ada orang suka buaya, ada orang seram dengan buaya, ada orang suka anjing, ada orang suka kucing, dan macam2 lagi. So tak pelik juga jika terdapat umat2 islam di negara ini cuba ubah stigma masyarakat tentang anjing. Bukan isu pegang itu yang jadi point. Isu kefahaman kita tentang pembersihan diri selepas memegang anjing yang perlu menjadi focus.

Yang aku meluat. Depa boleh plak tuduh perempuan tue bermasalah hanya kerana dia suka kepada anjing.

Yang tuduh2 dia bermasalah itula bermasalah sebenarnya. Ada tak kau semua dapatkan rawatan doktor pakar untuk buktikan dia 'bermasalah'? Kalau setakat nak tuduh2 tanpa bukti, itu maksudnya fitnah. Adakah ISLAM menganjurkan ko semua memfitnah? Oooo nak halang budak2 pegang anjing maka fitnah orang la ek?

Sudah la fitnah. Diskriminasi lagi bangsa orang. Mualaf sekalipun suami dia apa kaitan dengan jalan citer dia bawa budak2 tue beramah mesra dengan anjing?

Nampak sangat takde point alih2 main isu peribadi orang. Itu aje la kemampuan mereka dalam menzahirkan hujah. Aku neh bukan nak membela si akak Shahrul Anum tue secara peribadi. Tapi aku rasa mindset orang Islam neh memang bermasalah. Isu anjing neh hal remeh. Kita ada penyelesaian yang tersedia jika mahu memegang anjing. Just follow sudah. Tak payah kecoh2, nak gadoh2, nak sakit ahti kan sesama sendiri, nak tunjuk bagus ke apa ke. Tak payah. Ini hal picisan yang sebenarnya ko tak perlu amek port pun dalam hidup kau. Tapi isu yang terang2 penting macam lawan riba ke apa ke tak pula beria2 dipedulikan oleh pihak2 yang berauthoriti neh. Haram.

Lagipun. Bagus juga didik budak2 neh pasal anjing. Lepas pegang ajar kaedah sertu. Info dapat, pratikal pun dapat. Dapat fahamkan tabiat populasi anjing, dapat ubah stigma dan fobia masyarakat melayu terhadap anjing. SIkit punya bagus tindakan budak2 tue. Tabiknya aku. HEBAT. Sapa yang kutuk tue, dia bukan saja tak hebat, tak cool, bahkan bebalisme.

MUAHAHAHAHA..