Minyak Bersubsidi Akan Dijual Melalui Semakan Kad Pengenalan (MYCARD).

Yes.


Itulah cara kerajaan untuk tentukan kau boleh beli minyak subsidi ataupun tidak. Dengan semakan MYCARD maka kau akan dikategorikan sebagai layak membeli ataupun tidak minyak bersubsidi di negara neh.

Still. Satu sistem yang boleh di abuse. Cuma. Kalau pun kena abuse rasanya tak terjejas sangat pun. Sebab kalau yang abuse tue gunakan ia untuk seludup maka senang la nak trace sapa dalangnya. Ye tak? Gunakan MYCARD.

Tapi kalau MYCARD palsu?

Jeng jeng jeng.

Tapi aku rasa ramai yang akan complain. Sebab ini agak breach kita punya privasi tau. Dengan semakan MYCARD, lebih banyak privacy kita akan terdedah kepada kerajaan. Berapa banyak yang kita earn setiap bulan dan sebagainya akan terpapar kat syarikat yang diberikan amanah untuk bangunkan sistem tersebut. LHDN pun akan mudah mendapatkan maklumat pendapatan bulanan kita. Sapa yang lari cukai memang kena lah kau kaw2.

Satu lagi. Buatnya kau tak bawa IC. Lagi kelam kabut nak beli minyak harga asal. Dan jika nak beli minyak kita akan guna IC sedara mara kita yang layak beli minyak bersubsidi. Yang kaya2 boleh lari dengan cara macam tue. Tapi aku rasa itu bukan isu sangat pun la. Sebab kena tengok juga macam mana dorang nak bangunkan sistem pembelian petrol menerusi mycard tue nanti.

Sistem pembelian minyak bersubsidi menggunakan MYCARD akan mula dilaksanakan pada bulan JUN 2015. Iaitu tahun depan selepas pelaksanaan GST.

Dan pengelasan akan dilakukan melalui 3 kategori.

- Kelas berpendapatan rendah

- Kelas berpendapatan serdahana

- Kelas berpendapatan tinggi

Kelas berpendapatan tinggi akan dinafikan hak untuk membeli petrol pada harga subsidi.

Share this :

Previous
Next Post »