Dibogelkan Lebih Baik Daripada Kehilangan Tangan - Untuk Pencuri Motor.

Siapa yang pernah kehilangan motor akan bersetuju dengan pandangan ini. Sabar dulu. Aku tidak bercadang untuk membela aksi bogel yang tersebar. Tapi. Aku cuma nak minta masyarakat memahami terlebih dahulu kenapa perkara itu berlaku.


Baru2 neh terdapat satu insiden yang kecoh di kalangan rakyat kita.


- Seorang pelajar tingkatan tiga, berusia 15 tahun telah kantoi dalam cubaan mencuri motor.

- Dia telah ditangkap oleh penduduk kampung.

- Ahli kariah masjid akhirnya memilih untuk membogelkan pesalah.

- Gambar dia kemudiannya viral di laman sosial.

- Kes berlaku di Kota Bharu, Kelantan.

Jika ditanya apakah dia wajar dibogelkan? Aku akan jawab ya, jika terbukti dia pernah mencuri beberapa motor orang lain sebelum neh. Maksudnya. Kena ada pembuktian yang jelas.

Soal malu, aib, hukuman tak setimpal itu semua pada aku merepek.

Kau perlu tahu dulu apa aib, malu dan hukuman yang tak setimpal dialami oleh mangsa2 yang kehilangan motor. Caranya, dengan jadi mangsa itu sendiri.

Aku mangsa kecurian motor.

Nasib baik aku motor yang dah habis bayar. Kalau orang yang kehilangan motor tue ialah motor yang tak habis bayar? Beli secara ansurans macam mana? 


Selama 2 minggu. Aku mandi macam tak mandi. Makan macam tak makan. Merepek macam tak merepek. Mengigau macam tak mengigau. Maki BN macam tak maki BN. Hidup aku bosan gila ketika motor hilang sehinggala aku membeli motor baru. Dan selepas membeli motor baru, aku punya trauma, kejap2 keluar rumah check motor. Tidur depan pintu. Buka lampu. Bunyik jek sikit aku laju2 lari ke tingkap check. 

Nampak?

Nampakk?

Aku siyes fak pada yang curi motor aku. Dan aku akan siyes fak pada yang curi motor orang. Kalau aku dapat tangkap pencuri yang curi motor aku usah kata bogelkan, lebih dari itu pun aku akan buat. Sebab apa? Sebab hukuman yang diterima oleh pencuri motor neh ringan gila.

Selagi dia tak kudung tangan, hukuman dia memang ringan.

Kena belasah. Satu masa rasa sakit akan hilang. Luka akan pulih. Parut bukan kekal.
Kena bogel? Bukan selamanya orang ingat rupa paras kau. Satu masa kau akan dilupakan.

Kalau tangan kudung?

Boleh ke tangan kau dipulihkan semula?

Kau boleh lahirkan tangan baru?

Semua tahu KAU PENCURI dengan TANGAN KUDUNG.

Tak fikir ka?

Sebab tue aku takde masalah kalau pencuri motor neh kena lempang sedas dua. Kena bogel pun aku takde hal. Sebab aku siyes fak dengan sistem keadilan kat negara neh.

Yes. Aku setuju hukuman berunsurkan pendidikan. Hari neh dia pencuri, esok lusa belum tentu dia pencuri juga. Ruang untuk dia berubah tetap ada. Dan sebagai manusia harus aku beri dia peluang untuk menjadi baik.

TAPI.

BAGAIMANA?

BAGAIMANA KERAJAAN BOLEH TETAPKAN SATU HUKUMAN YANG WIN2 SITUATION kepada pencuri dan mangsa kecurian?

Caranya. Proses keadilan itu sendiri perlu direformasikan.

- Setiap pencuri2 motor even dipenjarakan sekalipun perlu membayar semula harga motor yang dia curi. Tidak dia berlepas diri dari kecurian tersebut.

- Kalau pun dia dipenjarakan, so apa kepada mangsa kecurian?

- Adakah kami akan mendapatkan motor kami kembali?

- NO. Sebaliknya pembayar cukai terpaksa tanggung makan minum hidup dia selama dia dipenjarakan.

Motor kami hilang. Kami tanggung hidup penjenayah. Kami belasah dia kami kena marah. Kami bogelkan dia kami kena hukum dengan ayat2 agama. Tapi orang tak pernah peduli bahawa kami tersepit dengan situasi yang menekan hidup kami untuk mengambil tindakan yang PELIK dan diluar dari KEBIASAAN.

Maksudnya aku nak masyarakat faham. Bukan la dibogelkan penjenayah itu betul namun perbuatan bogel itu berlaku akibat persekitaran kita mendorong ke arah tindakan tersebut.

Pencuri motor tidak dihukum sesuai dengan kesalahan dia. Mereka mendapat hukuman yang ringan dan longgar. Biasa2 saja sampai kau rasa nak lempang muka dia berkali2.

Berapa ramai yang pernah kehilangan motor? Ramai.

Dan berapa ramai yang mendapatkan semula pengadilan yang sepatutnya?

TIDAK RAMAI. Sebaliknya hidup diteruskan dengan pecah otak. Pinjam duit sedara. Atau cari idea macam mana nak beli motor lain untuk bergerak.

Nampak?

Nampakk?

Jangan la bila kau banyak duit, kau fikir semua orang banyak duit juga macam kau. Ramai orang struggle beli motor kat negara neh tau. Kos sara hidup semakin mahal. No pengangkutan no access ke mana2 dengan cepat akibat sistem pengangkutan yang macam cibai.

Kau apa tahu?

Kau hanya fikir bogel tue salah. Aib dia. Hukuman teruk. Yang teruk terhukum tue ialah mangsa kecurian motor disebabkan kami tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya lagi ada.

Andai kata sistem perundangan di negara ini berjalan dengan adil dan saksama, masyarakat find no excuse to bogelkan penjenayah. No excuse beb.

Tapi sistem perundangan negara macam cibai. Instead of bersungguh2 tanggani kes kehilangan motor, sistem perundangan kita lebih bersungguh2 jaga bontot Saiful.

Macam yang aku sebut tadi la. Aku secara peribadi bukan nak sokong tindakan bogel. Tapi aku boleh faham kenapa masyarakat mengambil tindakan tersebut. Sistem keadilan di negara ini perlu menekankan konsep hukum pesalah namun dalam waktu yang sama mengembalikan hak kepada mangsa. Kau hukum pesalah, dan pesalah perlu bayar semula setiap satu sen yang dia curi dari kami. Lebih baik daripada dia hilang tangan kan? Tak cukup berkompromi lagi ke kami dengan pencuri2 motor?

HA HA HA 

Kbai. 

Share this :

Previous
Next Post »