Selepas Harimau Malaya Dikecam Hebat Isu Rambut, Indra Akhirnya Botakkan Kepala.

Sempena perlawanan akhir piala AFF 2014, pemain2 Malaysia telah memotong dan mengayakan rambut mereka dalam kemeriahan perlawanan akhir menentang pasukan Thailand yang dijadualkan berlangsung pada 20 Disember 2014, di stadium Bukit Jalil (hari ini).

Untuk rekod, pada perlawanan akhir pertama, Malaysia ketinggalan 2 mata dari pasukan Thailand.

Ini antara gambar2 yang memaparkan gaya rambut baru pemain2 team Harimau Malaya kita ;


Ramai yang memuji gaya tersebut. Namun ada juga yang mengkritik dan menyindir bahawa pemain2 negara tidak peka terhadap hukum agama.

Ini apa yang mereka sebarkan bagi menyindir pasukan negara ;


Dan selepas dikritik dan dikecam hebat oleh pengguna media sosial dan penyokong2 Harimau Malaya, Indra, salah seorang pemain yang mencukur sebahagian rambut, telah tampil secara positif dengan membotakkan rambutnya.

Berikut adalah respon dari Indra.


Bagi aku tindakan Indra neh bagus. Bijak sungguh cara dia tanggani kritikan dan kecaman meskipun komen2 yang hadir tue tak semuanya membina. Yang mengutuk seolah2 dia la yang paling Islam kat dunia neh pun ada wo. Dasat gila. Gaya tegur macam syurga dan neraka di bawah tapak kaki dia. Suka2 nak hukum orang. Orang tue cukur rambut. Benda boleh undur. Boleh settle. Benda babit rambut dia, kepala dia. Tapi gaya bercakap tue macam pemain2 Harimau Malaya neh dah melakukan satu dosa yang melibatkan orang awam. Nak nasihat ka, tegur ka, kritik ka, kasi la ayat yang molek sikit. Sebab tue aku puji stail Indra neh. Kalau aku mahu juga makan maki orang yang suka2 jatuh hukum melulu.

Pada aku. Jangan kita menghukum pemain2 Harimau Malaya yang tidak mengikut jejak langkah Indra (potong rambut). Bagi aku. Isu tentang QAZA. Terbuka kepada perbahasan, perbincangan dan perdebatan. Cuba bahaskan lagi point2 pengharaman dan kesalahan tersebut dengan lebih detail dan teliti. 

Ilmu dapat. Pengetahuan pun dapat. Perbincangan pun dapat. Pemahaman pun dapat. 

Dan, tak payah la buat kaitan atau jalan cerita yang merepek2 tentang rambut pemain dengan skill permainan. Merepek gila kot mentaliti penyokong2 macam tue.

Sekalipun Harimau Malaya akan kalah dalam perlawanan menentang pasukan Thailand, itu berlaku kerana rentak dan skill permainan. Rambut2 pemain tue takde kaitan dengan corak permainan. Jangan campur aduk dan caca marba kan segala.

Tetap sokong Harimau Malaya mengaum malam neh. Fashion rambut apa pun kalau dah bermain dengan tangkas, menguasai perlawanan dan skill bagus, tetap menang juga.

Share this :

Previous
Next Post »