Teranjang Orang Tua - Pian Minta Maaf, Tetapi Pengguna Media Sosial Tak Terima - Kisah Sebenar Kenapa Pian Mengamuk.

Inila bukti bagaimana kasih sayang ibu bapa terhadap anak boleh menghilangkan kewarasan akal fikiran ibu bapa. Nak-nak mak bapak zaman sekarang. Laju je nak menangkan anak sendiri berbanding anak orang. 

Oke. Video di bawah ini diviralkan oleh seorang facebooker yang menggunakan account Anna Rubysha.

Aku perhatikan video berkenaan. Nampak gayanya ia dirakamkan secara terbuka di kedai makan tersebut dengan pihak2 yang dirakam seperti mengetahui diri mereka dirakamkan.

Video yang dimaksudkan ;


Salam semua...saya nak share satu video...kesian pakcik tu yg xbersalah apa apa pun..kebiasaannya...beliau datang ke kedai saya...tapi mungkin kedai saya lambat bukak...tu dia pegi kedai org thailand tu...rasa geram pun ada wajarkah orang muda seperti itu lakukan pd org tua..yg krg ckit tu...tlong ajar ckit budak muda tu...
Posted by Anna Rubysha on Sunday, April 26, 2015

Punca perbalahan.

- Anak kena tampar.

- Si bapa tanya pada si pakcik tue. Betul ka menampar anak dia.

- Si pakcik mengaku la tampar budak tue.

- Si bapa angin kot. Tengok anak menangis. Lepas tue ditampar pula.

- Lalu diteranjangnya pakcik tue sampai jatuh. 2 kali. Nak bantai guna kerusi plak. Nasib dihalang bini (dipercayai).

- Lepas tue video berkenaan viral.

- Si bapa jadi mangsa maki hamun di laman sosial.

- Muka? Orang dah kenal.

- Kedai? Orang dah tahu.

- Yang geram mungkin boikot. Tak memasal kacau periuk nasi awak. 

- Jujur aku cakap. Aku sendiri pun takan sesekali berselera makan kat kedai makan yang mana pemilik kedai tue jenis kurang ajar macam tue.

- Tapi kalau dah berbaik cerita lain la. Manusia neh kalau dah mengakui kesilapan, kita jangan lebih2 sangat menghukum. Itu pada aku la.

- Video salam tangan minta maaf dari si bapa yang dikenali dengan nama Pian pun dah viral di laman sosial.

Rujuk ;


Video permohonan maaf brader kedai makan yang penerajang pakcik sampai jatuh tu
Video permohonan maaf brader kedai makan yang penerajang pakcik sampai jatuh tuCerita dari seorang saksi kejadian :Baru balik jumpe dengan pian dan keluarga dia..Sebenarnya kes ni terjadi sebab..pakcik tu yang tampar ank dia.. masa ibu dia tnya.. dia nangis2 tu dia kata pakcik tu tampar dia..yang si pian pun tanyalah pakcik tu...pakcik tu angguk ngaku...tu yang pian marah sangat.tu..Pian nangis akui kesilapan dia...bila dia tengok balik video tu..dia sendiri kta..jahatnya dia waktu tu..Masa salam tu nampak xberapa kemas..sbb tangan pakcik tu sakit..Dia menyesal sangat2..kes berlaku hari jumaat yang lalu dalam pukul 3 petang...hari sabtu malam tu..ada org dah datang pukul dia....tu yang buat dia lagi takut..Insyaallah satu perjumpaan lagi sekali akan diadakan bersama keluarga pakcik tu..untuk mohon maaf sekali lg...Dia dah mintak maaf dengan pakcik tu...seperti video yang mat anto tu..More : Sukan Star TVBy : Sukan Star .com @ sukanstar.com
Posted by Sukan Star TV on Sunday, April 26, 2015


- Tapi aneh, ramai pula masih memilih mengutuk dan mengkritik Pian.

- Ada yang berkata. Si Pian minta maaf bukan ikhlas dan pakcik tue pula nampak gaya keberatan nak berbaik2 dengan Pian. Tangan pun masih sakit lagi kena bantai. Apatah lagi ada suara2 di belakang yang macam paksa2 salam je la salam je la.

- Kes berkenaan dah jadi kes polis. Itu kata saksi la. Bahkan kata mereka, Pian juga telah dibantai selepas membantai orang tua. Entah la betul ke tidak. Mungkin dek takut maka Pian pun meminta la maaf dan sebarkan di laman sosial yang dia mengakui kesalahannya.

- Tapi macam aku kata tadi la. Pian tue, orang tak mudah membeli 'permohonan maaf' dia. Aku tak tipu. Boleh baca sendiri seperti komen2 yang terpapar di page Sukan Star. Ramai yang LIKE. Bukti, ramai yang berfikiran sama seperti apa yang si pengomen utarakan.

Baca ;







Nampak?

Orang siap share location kedai dia lagi. Fuh. Takut beb. Bebila masa boleh kena teranjang balik. 

Pian bukan buat salah pada aku.
Pian bukan buat salah pada orang luar.
Pian buat salah pada pakcik tue.
Pakcik tue yang jadi pelanggan dia.

Automatik, semua yang bergelar pelanggan akan jadi marah pada Pian. Simpati kat pakcik tue satu hal. Tapi apahal pekedai nak layan customer macam tue kan. Apatah lagi pakcik tue orang tua. Taraf atuk dah tue pada kita.

Jadi orang marah la. Meluap2. Bengang atas sentimen tersebut.

Pada aku. Pian tak cukup ikhlas. Bukan aku boleh nilai keikhlasan Pian. Tetapi video salam tangan tue memberikan aku gambaran sedemikian. Pian tidak ikhlas. Atau belum cukup ikhlas.

Caranya. Buat permohonan maaf lebih ikhlas dari itu. Bukan sekadar salam tangan pakcik semata-mata. Pian ialah peniaga. Yang menonton semua ialah sasaran pelanggan Pian tau. Memang bukan kita yang kena teranjang. Tetapi sesiapa pun akan takut untuk makan kat kedai macam tue. Silap2 apa yang terjadi kat pakcik tue, kita plak kena di kemudian hari. Minta maaf supaya pakcik tue diberikan ruang keadilan yang sebaiknya oleh Pian. 

Yela. Kita darah muda. Emosi mesti ada. Tapi tolong la. Salurkan pada tempat yang betul. Bukan teranjang tue yang jadi masalah tetapi siapa yang kau terajang tue yang orang pertikaikan. Bukan orang kutuk kau sebab kau rasa marah tetapi punca kau marah tue yang orang persoalkan. Hal anak kena tampar sebenarnya memang ibu bapa akan marah. Tetapi kita tak la boleh membalas dengan menampar atau menerajang pakcik itu pula. Kaedah nak selesaikan cara baik itu ada. Cuma Pian tersalah guna kaedah pada petang itu. Apa-apa pun. Pian. Kalau nak teranjang orang kerana marah. Ahmad Maslan sasaran yang betul. Ini kau buat, satu Malaysia dari kutuk kau, mereka akan memuji dan menjulang kau sebagai hero. Macam aku kata tadi la. Bukan teranjang yang jadi isu, tetapi siapa yang kau teranjang itu yang penting. Fikir-fikirkanla ek.

Kbai.

Sumber rujukan ;

https://www.facebook.com/SukanStarTV/videos/888652647868421/

https://www.facebook.com/annarubysha/videos/931774070208151/

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2015/04/27/kurang-ajar-pemuda-terajang-lelaki-tua/

Share this :

Previous
Next Post »