t>

Breaking News

Surat Terbuka Power Berapi Dari TMJ Kepada Khairy Yang Semua Peminat Bola Mesti Baca.


Kepada YB Khairy Jamaluddin dan FAM...
Saya jujur, neutral dan saya sebenarnya lebih suka mendiamkan diri, tetapi kadangkala saya terpanggil untuk bersuara. Terdapat satu yang telah dipolitikkan.
Baru-baru ini, Malaysia telah mengaturkan satu perlawanan dengan Tottenham Hotspur. Saya ada satu soalan... Sebagai Menteri Belia dan Sukan serta ahli politik, anda bertanggungjawab untuk berkhidmat kepada rakyat. Selain itu, anda juga bertanggungjawab memegang jawatan tersebut dengan penuh dedikasi dan integriti. Saya ingin juga mengucapkan syabas kerana telah menjalankan tugas dengan baik untuk sukan negara.
Anda tentu tahu bahawa perlawanan antara Tottenham Hotspur dan Malaysia tersebut tidak membawa sebarang faedah kepada pasukan kebangsaan, tetapi saya terkejut anda berkata sebaliknya dan berpendirian seperti FAM. Perlawanan ini hanya mempunyai satu tujuan sahaja, iaitu untuk meraih keuntungan bagi FAM dan pihak penganjur yang membawa pasukan tersebut ke Malaysia. Adakah ianya membawa sebarang manfaat kepada pasukan kebangsaan untuk kelayakan Piala Dunia?
Anda, saya, dan seluruh rakyat Malaysia tahu ianya tidak mendatangkan faedah. FAM mendakwa perlawanan ini adalah salah satu perlawanan sebagai persediaan untuk kelayakan Piala Dunia. Pertama sekali, ianya tidak membantu ranking dunia kita; dan keduanya, ianya tidak membantu persiapan pemain tempatan kerana terdapat lima pemain asing dipilih untuk bermain. Kita harus beri lebih fokus kepada FIFA Match Dates kerana ianya boleh memberi lebih manfaat kepada performance dan ranking.
Pandangan dan nasihat saya kepada YB Khairy... Berdiri teguh bersama penyokong bolasepak negara, dan perjuangkan perkara yang betul. Sebagai seorang yang akan memimpin pada masa akan datang, rakyat perlu tahu bahawa sebagai pemimpin mereka, anda akan memperjuangkan kebenaran. Anda patut berkhidmat kepada mereka dengan menyuarakan permasalahan dan ketidakpuasan hati mereka terhadap FAM, yang telah menguruskan bolasepak negara dengan tidak memuaskan selama 30 tahun kebelakangan ini. Untuk maju ke hadapan demi bolasepak negara, kita perlu menumpukan usaha terhadap prestasi dan ranking pasukan kebangsaan. Tidak lupa juga untuk mengagihkan hasil dan hak penyiaran secara adil kepada setiap pasukan yang bertanding.
Saya tahu, anda sentiasa ada jawapan bagi segala persoalan. Contohnya, anda pernah menyatakan bahawa Bukit Jalil merupakan Stadium Kebangsaan dan selaku Stadium Kebangsaan, "cow grass" tidak sesuai digunakan dan rumput yang lebih berkualiti diperlukan. Namun hari ini, anda mengambil khidmat jururunding padang PBNJ bagi menggantikan rumput di SNBJ dengan "cow grass" dan memuliharanya sebagaimana dilakukan di Larkin.
Anda seorang menteri yang baik, berkeazaman, dan berdedikasi untuk masa hadapan, tetapi saya nasihatkan supaya anda mula lakukan apa yang betul demi pembangunan sukan terlebih dahulu, dan sentiasa tegur FAM jikalau ada perkara yang salah supaya rakyat akan sentiasa ingat anda mempertahankan perkara yang betul dengan penuh integriti; dan ini tentu membantu dalam perjalanan politik anda pada masa akan datang.
Akhir sekali, berkenaan "perlawanan sarkis" tersebut, saya tidak mengatakan supaya ianya dibatalkan, cuma saya berharap anda pastikan bahawa ianya tidak berulang, kerana kita perlu mula melakukan perkara yang bermanfaat untuk bolasepak negara, bukannya menguntungkan mereka yang berada dalam FAM. Anda telah mengendalikan sukan dengan baik, tetapi juga anda perlu memartabatkan bolasepak negara. Jangan biarkan bolasepak dipolitikkan sebagaimana beberapa isu telah dipolitikkan dalam negara sejak kebelakangan ini.
Saya bersuara bukan kerana hendak menjadi Presiden FAM. Saya takkan sekali-kali menjadi Presiden FAM. Saya bersuara kerana cintakan sukan bolasepak. Bolasepak seharusnya ditadbir dengan penuh integriti dan ketelusan, yang seterusnya akan menguntungkan semua pasukan yang bertanding di Malaysia. Dengan itu, adalah satu perkara yang boleh dibanggakan oleh pencinta bolasepak tanah air.
Pandangan ikhlas daripada,
Orang yang paling dibenci dalam bolasepak Malaysia.
DYAM Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor
----------
To YB Khairy Jamaluddin and FAM
I'm very honest, neutral and I prefer to keep quiet. But sometimes it comes to a point that I have to voice my honest opinion. There's one small issue that has been politicized.
Lately, Malaysia has organized a match with Tottenham Hotspur. I have a question. As the Youth and Sports Minister and as a politician, you are responsible to serve the people. Apart from this, your task is also to hold the office with utmost dedication and integrity. I would also like to take this opportunity to say congratulations and a job well done for your work and efforts for sports in Malaysia.
You know that this match does not benefit the National Team, but I'm surprised that you say it does and you stand alongside the Football Association of Malaysia (FAM). This match serves one purpose and one purpose only - the proceeds of this match go to the organizers responsible to bring the team to Malaysia and FAM. But what benefit does it bring the National Team for the World Cup Qualifiers?
You, myself and the Malaysians know that it does not. FAM claims to use this match as preparation for the World Cup Qualifiers. First of all it does not help us with the World Ranking. Secondly, it doesn't prepare our local players as 5 foreign players have been picked to play. We have to give more emphasis to the FIFA Match Dates as it can bring more benefit to our performance and ranking.
My humble advice and opinion to you, YB Khairy is to stand with the Malaysian football fans and to stand for what is right. Being a leader of tomorrow, the people should know that as their leader, you should stand for what is right. You should serve them by voicing their concerns and dissatisfaction towards FAM, which has been running Malaysian Football poorly for the last 30 years. To move forward for the sake of football in the county, we should concentrate more on the National Team's performance and ranking. Not forgetting the fairly distributed broadcasting rights to all the participating teams in Malaysia.
I know you will always have an answer, for example; you once mentioned that Bukit Jalil Is the National Stadium and you cannot use cow grass because as the National Stadium, you needed something with more quality. Today however, you have commissioned Johor FA's field consultant to replace the current turf with cow grass and maintain it as how we have done in Larkin.
You are a good, determined, and dedicated minister for the future, but I suggest you start doing what's right for the sport first and at the same time stand up to FAM if they're doing something wrong so that the people will always remember that you stand for the right thing, full of integrity and this may help you in your future political endeavors.
Lastly regarding this so called "circus match", I don't urge you to stop it. But I urge you to be sure that this is the last time because we should start doing things that are beneficial to national football and not benefitting those serving in FAM. You have done well in sports but you also need to help the football in this country. Do not allow football to be politicized as how this country has been politicized on various issues lately.
I'm voicing my opinion not to be the President of FAM. I will never ever be the President of FAM. I'm speaking out for the love of this beautiful game. Football should be run with utmost integrity and transparency which in turn would benefit all the teams participating in Malaysia. With this, there will be another reason for football lovers in this country to be proud of.
My mere humble opinion, from the most hated man in Malaysian Football.
Yours sincerely, 
HRH Brigadier General Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Crown Prince Of Johor