Cikgu Mahu Murid Non Muslim Minum Air Di Dalam Tandas - Fakta Atau Propaganda Racist?

Guru berkenaan kena maki. Walau kita pun tatau siapa dia.

Yang mereka sebar dan tersebar ;



Sepanjang bulan puasa, kantin sekolah akan ditutup. Ini bagi meraikan hak orang2 Islam yang berpuasa (walaupun sebenarnya takde keperluan berbuat begitu sebab hak2 orang bukan Islam pula yang terjejas).

Pendapat aku. Kantin sekolah tutup sebab pendapatan kurang. Budak2 banyak yang berpuasa. Rugi la operator kantin. Cikgu2 pun berpuasa juga. So takan nak meniaga. Elok tutup dan meniaga di bazar. Lagi untung.

Tapi biasanya penutupan akan dikaburi dengan alasan menghormati orang2 Islam yang berpuasa. Aku dah biasa sangat dengan permainan neh. 

Hehe.

So kantin sekolah pun ditutup. Mengelupur la budak2 non muslim yang tak berpuasa nak mencari makan mereka di waktu rehat. Salah satu sebab ibu bapa akan hantar anak2 ke sekolah jenis tamil atau jenis cina.

Dan kononnya. Ada satu guru di sekolah kebangsaan telah menyeru murid2 non muslim untuk minum di dalam tandas atas alasan mereka perlu menghormati murid2 muslim yang berpuasa. Entah la. Aku ragu2 pula dengan sebaran di atas. Aku rasa lebih kepada propa nak mewujudkan suasana yang huru hara lagi ada.

Bukan apa. Even di sekolah kebangsaan, murid2 sekolah rendah muslim yang tak berpuasa pun bawa bekal air. Kau nak kata apa? Bekal makanan pun dorang bawa. Kantin memang ditutup tetapi nak makan pandai la kau cover.

Kalau kantoi kena ejek tak puasa. Itu aje.
Takde pula sampai kena makan atau minum dalam tandas.
Bersepah la budak2 darjah 1,2 dan 3 tak larat nak berpuasa especially yang badan kurus kering dan berpenyakit. Nak2 kalau sekolah tue ada kelas pendidikan khas. Lagi la terang2 boleh bawa air dan makan.

So aku macam tak percaya pula kalau ada guru sekolah yang minta murid2 non muslim minum di dalam tandas atau minum air kencing sendiri. Agak2 la nak menipu. Kau ingat orang2 Islam yang berpuasa neh jahat sangat ke macam mana? Memang ada yang jahat tapi bukan semua. Dan nak buat tuduhan rambang berdasarkan satu surat yang tak terbukti siapa penyebarnya pun tak boleh juga. Kita tunggu je la siasatan lanjut.

 

 

Share this :

Previous
Next Post »