Dalam Banyak2 Perkara Tak Islamik YG Disebarkan Oleh TV3, Kenapa Pengkritik Memilih Viralkan Isu Bikini Farah?

Kesian Farah.
 
Aku mempercayai Farah melibatkan diri dengan gimnas dalam keadaan memahami tuntutan sukan berkenaan.

Sukan berkenaan memerlukan dia mematuhi dress code tertentu.
Dan dengan kesedaran itu, dia telah membuat satu pilihan.
Maka selepas itu dia akan tanggung la apa2 yang berkaitan dengan pilihan yang dia buat.

Menyokong Farah bermaksud menghormati pilihan yang dia buat.
Bukan bermaksud kita sokong dia berbikini atau berseksi. Tetapi menghormati pilihan yang dia buat. Kita tak hidup kat tempat dia atau mengenali dia maka tak perlu juga kita menghukum2 dia secara prejudis.

Aku perati isu neh 2,3 hari. Dan aku tak faham satu persoalan.

Farah yang bergerak-gerak dalam siaran TV tak dikecam.
Farah yang bergambar itu dikecam.
Yakni, mereka merasakan tindakan Farah bergambar itu keterlaluan. 

Bukan sahaja jenis pakaian yang memainkan peranan, keadaan juga turut menjadi faktor kepada kritikan.

Maksudnya. Farah tidak dikecam semata2 kerana dia berbikini bagai. Bahkan dia dikritik kerana bergambar dengan memakai pakaian berkenaan selepas selesai menjalani acara. Selepas itu gambar berkenaan disebarkan menerusi tv3.

Ironinya. TV3 tak kena kutuk. Farah yang kena teruk.


Aku percaya Farah dah terbiasa dengan gaya pemakaian tersebut. Jadi dia tidak kekok. Kerana kebiasaan berkenaan maka dia boleh je bergambar atas permintaan media.

Kritikan bermula bila gambar Farah ditafsir sebagai seksi. 
Memang tak mematuhi piawaian aurat dalam tuntutan Islam.
Tapi sukan gimnas memang begini peraturannya.
Mendesak Farah tidak berbikini bermaksud memaksa dia berhenti dari melibatkan diri dengan sukan gimnas. 

Rasany2 adakah Farah akan berhenti jika dicaci-maki umum?
Satu lagi.
Bukan yang pertama dari muslim menyertai gimnas.
Bertahun2 kita ada ahli gimnas.
Yang menang medal pun ada.
Kenapa hanya Farah?

Fikir.

Nak mendesak Farah tak berbikini bermaksud memaksa dia meninggalkan sukan gimnastik.
Sedangkan sukan berkenaan sendiri diredhai oleh kerajaan kita. Yakni tiada peraturan yang menghalang muslim dari participate. Peluang ada, farah pun berbakat, dengan bimbingan dan minat, dia melibatkan diri la.

Adakah Farah dikritik kerana tv3 yang sebar gambar tersebut tanpa 'tapisan'? Jika itu masalahnya maka kepada tv3 la yang patut dijadikan sasaran kritikan kerana tidak peka kepada sensitiviti. Aksi Farah tue pada aku spotanious. Mesti dia jenis tak fikir panjang. Dan mesti tv3 pun tak fikir tentang sentimen.

Tambahan pula, sejak bila tv3 kau reti islamik apa bagai neh.
Setakat fitnah dan drama songsang, dah jadi mainan dorang kot.

Sekarang neh Proton yang dulu dibanggakan pun turut kena keji dek Mahathir mengkritik Najib.

Inila perangai tv3.

Tapi siar drama karut tak tentu waktu pun takde pula dijadikan sasaran oleh pengkritik sepertimana Farah dikritik.

Maksud aku.

Farah pakai seksi = yang mengkritik dia, kritik kaw2. Bilangan pula ramai. Isu viral.
Artis pakai seksi, tv3 siar drama melayu merapu = isu tak viral sebab yang kritik tue setakat 4,5 orang je.

Jadi aku pelik la.
Kenapa fenomena macam neh terjadi?
Kenapa sesetengahnya hanya peduli tentang pakaian Farah?
Banyak benda tak islamik dah tv3 buat.
Kalau diikutkan satu persatu, patut semua jadi isu dan patut semua viral.
 
Ya. Farah tak islamik.
Pakaian Farah memang tak islamik.
Tapi tv3 pun tak islamik juga.
Kenapa banyak2 benda yang tak islamik disiarkan oleh tv3, isu Farah yang jadi dominasi + viral berbanding isu2 lain? Itu point aku. Tolong jawabkan sat.

Share this :

Previous
Next Post »