Ini Wajah Pendaki Bogel YG Ditahan Polis - Netizens Buat Serangan 'Mak Kau Hijau' Di FB Pendaki Bogel.

Wajah mereka.

Sampai ada yang cover muka.

Malu le tue.


Time berbogel kiri kanan tak reti malu pula. Padahal bukan berseorangan. Sebaliknya berkumpulan.

Apa2 pun aku setuju juga jika mereka didenda kerana melanggar adab kesopanan di kawasan berkenaan. Tapi aku cakap terus terang. Aku tak berkenaan dengan tweet atau pun kenyataan mana-mana menteri ke exco ke wakil kerajaan negeri Sabah dan sebagainya yang mengaitkan insiden gempa bumi dengan aksi dorang berbogel atas puncak Gunung Kinabalu.

Lagi aku pening baca bila sesetengah nak melakukan upacara 'membersihkan dosa' bagi mencegah kejadian gempa atas tingkah laku pelancong2 asing tersebut. Aku faham dan hormat adat puak2 tertentu di negeri Sabah. Amalkan apa yang korang percaya dan yakini. Tapi tak bermakna apa yang korang percaya, orang lain kena percaya juga.

Aku perati je yang fb pendaki bogel kena serang.
Dan aku perati juga bagaimana twitter fb bogel diserang.
Bukan aku nak backup yang berbogel.
Tapi yang menyerang, niat dorang mislead.

Aku boleh terima jika kau serang mereka kerana melakukan aksi kurang sopan. Malu la kot. Bukan korang je yang mendaki. Ramai. Takyah la bogel2 der. Orang sekeliling pun nak menikmati pemandangan juga. Apa kejadahnya nak tengok konek dan tetek kau semua.

Tapi aku tak boleh terima bila yang serang kaitkan insiden gempa dengan aksi pendaki2 berbogel atas puncak. Yang neh pada aku memang lari tajuk dan takde kena mengena. 

Kalau yang percaya tue jenis memang kepercayaan dia menuntut dia mempercayai kepada kejadian2 macam tue aku tak kisah. Raikan aje la kepelbagaian kepercayaan. Tapi ini ada orang2 Islam pun boleh menjebak diri mempercayai kepercayaan yang karut marut. Tolong la. Kelakar gile aku rasa.

Memang la pendaki2 bogel tue rasa meluat.
Apa kaitan aku berbogel dengan kejadian gempa bumi.
So dia pun provoke la balik atas nama pertahankan diri. 
Dia rasa tak logik.
Aku pun tahu tak logik.

Kalau marah dia sebab tak sopan. Tak hormat tempat orang. Tak peka pada budaya. Tak peduli pada sentimen. Dia kalau jawab balik pun memang bodoh. Sebab sombong tak bertempat.

Sekarang dah kena tahan.
Memang padan muka.
Ini musibah yang sendiri cari.
Part tue biarlah undang2 hukum mereka.

Tapi bodoh tak bodoh juga la watak orang2 Malaysia neh. Aku rasa dorang neh mungkin terlalu takde masa nak fikir panjang atau jauh sebelum melakukan satu2 tindakan. Kita gurau pun gurau juga. Tapi biarlah ada hadnya. Jangan sampai gurauan kita diperlihatkan sebagai bodoh bagi orang luar.

Tengok ; 


Kes budak2 bergaduh. Ejek2 babit mak babit bapa. Mak kau hijau la negro la bapa kau keling la apa la. Video tue viral. Kita tengok memang lawak. Tapi lawaknya terhenti setakat itu je la. Bila kau bawa keluar dan tiru attitude budak2 yang tak matang dan membawa kepada attitude kau, maksudnya kau tue bodoh.

Budak2 yang gaduh tue dorang budak. Tak matang. Tak faham. Takde sensitiviti. Pengalaman hidup pun cetek. Masih fikir bahawa dunia neh berkisar tentang permainan dan suka duka jika kalah dalam permainan. Atau bengang kawan2 ada tablet dia takde tablet. Atau bengang jika kawan2 dapat p melancong2 dia plak dok rumah time cuti2. Atau bengang tak dapat makan sedap2 macam kawan2 dia dapat. Biasalah. BUDAK BUDAK NAMANYA.

Tapi yang melalut kat dalam komen di atas bukan budak2.
Silap2 mak bapak budak pun ada.
Adakah ini attitude orang Malaysia?
Bila bengang p ejek babit2 mak orang, bapak orang?

Lepas tue balik rumah nasihatkan anak2 jangan gaduh2 babit mak bapak, tak baik.
Mak bapak kerja cari rezeki penat2.
Korang pula gaduh2 ejek mak orang, bapak orang.
Tak reti hormat ke.

Tapi kat facebook komen macam budak2 baru lahir.
Ingatkan nak nasihat budak2.
Jangan la kita amal sikap bangang.
Ini tidak. Siap meniru lagi.

Macam seorang remaja yang bercakap kat budak yang merakam video budak2 bergaduh tue.

Kau tue harap je badan besar. Bukan nak tolong (hentikan).

Sama la dengan netizens yang meroyan tentang mak kau hijau tue.
Harap umur je besaq. Tapi akai takda.
Budak2 punya gaduh pun depa tiru.
Bodoh.

Share this :

Previous
Next Post »