t>

Breaking News

Netizens Sokong Ultras Baling Suar Dalam Stadium - FAM Terus Dikecam.

Perlawanan yang berlangsung di Stadium Shah Alam di antara Malaysia dan Arab Saudi dihentikan pada minit ke-88 berikutan tindakan penyokong (Ultras Malaya) yang membaling suar ke dalam padang.

Ketika dihentikan, Arab Saudi sedang mendahului pasukan Malaysia dengan kedudukan 2 - 1. Dan kemaskini terbaru, perlawanan Malaysia menentang Arab Saudi tidak akan disambung dan FIFA akan memaklumkan tindakan mereka selepas ini.

Ketika ini di laman sosial, rata-rata netizens menzahirkan pandangan menyokong tindakan Ultras Malaya yang membaling suar ke dalam stadium sehingga menganggu permainan. Dan terdapat juga sebaran bahawa tindakan tersebut sememangnya telah dirancang sejak dari awal lagi.

Lihat paparan screenshot yang tersebar kini ;



Tidak dapat dipastikan samada paparan screenshot tersebut adalah sahih ataupun cubaan menfitnah sesetengah pihak tetapi ianya mula rancak disebarkan menerusi laman whatsapp.

Dan berikut beberapa komen2 yang menyokong tindakan Ultras Malaya membaling suar sehingga membuatkan perlawanan terhenti sementara.







Dan status twitter neh ini paling win pada aku.



Yang retweet ramai2 tue budak2 Malaysia. Bapak gila sadis FAM bila rakyat sendiri mahukan persatuan bola sepak negara di ban. Takan FAM tak faham2 lagi.

Ini pula respon KJ ;


Macam biasa ayat playsafe. Elokla dengan KJ-KJ sekali berambos dari kedudukan menteri. Masa baru2 jadi menteri kemain berapi dia kritik FAM. Rupa2nya itu propaganda nak raih sokongan dan millage politik aje. Kencang lagi TMJ membalon. At least konsisten. JDT pun JDT la.

HAHAHAA.

Bagi yang kurang memahami dan selalu beranggapan bab baling suar atau mercun atau sebagainya ialah tindakan tidak bermoral penyokong ke atas satu2 perlawanan bola sepak, meh aku nak terangkan sikit.

Mula2 kita perhalusi tujuan. Kalau tujuannya sebab pasukan kesayangan kalah bola memang la remeh temeh dan patut kena katok kepala sekor2 yang buat onar dalam stadium.

Tapi kalau tujuannya nak rombak persatuan bagi menambahbaik dan meningkatkan mutu serta kualiti pemain agar setanding dengan level antarabangsa, itu dah boleh dianggap suci murni. Kita kata revolusikan bola sepak negara. Sebab, kerajaan juga telah memperuntukan sejumlah wang yang besar bagi meningkatkan prestasi pemain2 kita. Jika hasilnya tak setimpal dengan apa yang disalurkan oleh kerajaan takan ko nak goyang telur sambil maki pemain depan tv, ye tak? Itu pun salah satu bentuk pembaziran dana awam juga sebab kita dok support itu support ini harga tiket dah makin naik, cukai lagi biayai pemain lagi melalui peruntukan last2 hasil macam gampang sapa tak sakit ahti?

Salah satu sebab juga ialah berkait dengan masalah pengurusan yang masih berfikiran di takuk lama dan juga ketidakmampuan mereka mencipta strategi disebabkan mereka bukan 'budak2' yang ada pengalaman tentang bola sepak. Dok atas jawatan tue sebab mereka neh geng2 kroni je. Bukan lantikan bermerit pun.

So bila bukan otak bola yang dok dalam jawatan tinggi2 dalam FAM tue sebaliknya dikuasai oleh otak kapitalis dan otak kepentingan, maka ini la hasilnya. Main dah lama tapi prestasi macam hantu dari tahun ke tahun. Agak2 la kalah 10 - 0 dengan UAE. Malaysia dah lama malu bukan kes bakar suar neh jek. Dah lama sejak zaman berzaman dari kes politik hingga la kepada skandal rasuah membawa kepada isu bola. Toksah sembang kencang la penyokong2 yang baling suar tue memalukan negara.

Apa yang mereka buat itu ialah DIRECT ACTION. Satu tindakan langsung bagi menzahirkan rasa protes, keluhan dan kemarahan apabila demo tak jalan, kritikan tak makan, cadangan tak dilayan dan luahan diabaikan.

Dengan DIRECT ACTION itu akhirnya akan membuatkan FAM nampak bahawa penyokong2 bola neh dah memang marah. Level kemarahan dorang dah naik ke satu tahap lagi apabila sanggup cari pasal dalam perlawanan bertaraf dunia yang menyaksikan ia mendapat liputan meluas media luar negara.

Bukan baling suar itu yang patut korang perhatikan sampai isu bab moral la akhlak la tetapi impak dari tindakan baling suar itu yang penting atas nama MENGAJAR FAM. Bertahun2 orang pijak kepala kau takan kau nak bangkit melawan, jangan bang pijak pale ai. Sakit tau. Hihi haha. Agak2 la pun. Silap2 dari pijak kepala terus kena lempang bertubi2 sampai tak boleh angkat muka.

Lagipun. Aku tak nampak apa perlu bersopan dengan orang yang biadap. 

Hehe.

Jadi mari beramai2 sokong tindakan baling suar itu. Mari sokong Ultras. Biar FAM melihat kebangkitan kita yang menyokong penyokong berbanding sokong FAM. Satu lagi, pihak Ultras menafikan mereka terlibat dalam insiden memukul penyokong2 Arab Saudi. Tunggu hasil siasatan macam mana. Bab pukul2 penyokong neh memang aku tak sokong langsung. Kalau nak pukul, tolong penumbuk FAM. Itu aku sokong sesangat.

Berikut gambar2 ketika insiden. Dan juga sedutan video.






Penyokong baling suar dalam perlawanan pusingan kelayakan piala dunia MAS - Arab Saudi.
Posted by Ameno World on Tuesday, September 8, 2015

Klik sini jika video gagal load.