t>

Breaking News

Akhbar israel Puji Najib Iktiraf Kewujudan Negara Tersebut - Fitnah @ Fakta?


Akhbar The Times of Israel memuji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana dikatakan bercakap positif tentang agama Yahudi dan mengiktiraf negara itu sebagai "teman bicara sah" semasa Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, Amerika Syarikat, baru-baru ini.

Menurut akhbar tersebut, sebelum ini pendahulu-pendahulu Najib tidak mesra terhadap negara Israel dan agama Yahudi.

"Walaupun Najib melemparkan kritikan, agak ketara pemimpin Malaysia itu bercakap positif mengenai agama Yahudi dan mengiktiraf Israel sebagai 'teman bicara sah'.

 "Malaysia secara formalnya merupakan negara Islam dan beberapa pendahulu Najib tidak mesra kepada Israel dan Yahudi," tulis akhbar itu dalam artikel bertajuk "Malaysian PM calls for ‘new dawn’ in Muslim-Jewish relations".
Bekas perdana menteri ke-4, Tun Dr Mahathir Mohamad di antara pemimpin Malaysia yang sebelum ini lantang mengkritik Israel kerana penjajahannya terhadap negara Palestin.

Dr Mahathir juga digambarkan media barat sebagai seorang yang "anti Yahudi" kerana kelantangannya membela rakyat Palestin.

Menurut The Times Of Israel, Najib mahu "fajar baru" dalam hubungan di antara umat Islam dan Yahudi.

"Sehubungan itu, mengambil kira pertempuran yang berlaku di Masjid Al-Aqsa, Baitulmaqdis pada sambutan Rosh Hashanah atau Tahun Baharu Yahudi dan serangan ke atas penganutnya tiga minggu lalu, saya meminta kerajaan Israel mematuhi prinsip etika tertinggi agama Yahudi, dan mesej utama kitab Taurat seperti rumusan pendeta abad pertama Sebelum Masihi (SM), Hillel," kata Najib di New York, Khamis lepas.

"Ketika diminta menjelaskan kandungan Taurat, beliau dirakam sebagai berkata: 'Bahawa apa yang menjadi kebencian bagimu, jangan lakukan terhadap sesamamu'.

"Pernyataan ini, yang dikenali secara sejagat dalam kalangan semua agama sebagai Aturan Emas, boleh menjadi pemangkin terhadap permulaan hubungan baharu antara umat Islam dan Yahudi," kata Najib.

The Times of Israel turut melaporkan, Jumaat lepas aktivis di Malaysia berdemonstrasi di hadapan Kedutaan Amerika Syarikat bagi membantah kekejaman terbaharu Israel tergadap penduduk Palestin.

Jumaat lalu, lebih 1,000 orang daripada 47 Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) menyertai "Himpunan Hari Kemarahan" dengan berhimpun di hadapan Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur untuk menyerahkan memorandum bagi membantah keganasan terbaharu Israel di Masjid Al Aqsa. -TMI.




----------------------------


Bacaan asal ==> http://www.timesofisrael.com/malaysian-pm-calls-for-new-dawn-in-muslim-jewish-relations/

Dalam perenggan akhir artikel berkenaan, sebenarnya tak nampak macam pujian pun. Lebih kepada propaganda israel untuk mengatakan bahawa secara tidak langsung, ucapan Najib itu mengiktirafkan 'kesah-an' agama yahudi (bila petik kandungan agama tersebut) dan israel sebagai sebuah negara bila diminta untuk compromise. Bagi israel, untuk dianggap menentang movement mereka, diri mereka tidak layak diajak berunding. Itu justify kepada penolakan. Tapi bila tak diajak berunding, mereka akan berkata pula, muslim mendokong keganasan. Dan inila israel. Mereka ada cara untuk SPIN apa yang kita fikir.

Boleh baca petikan asal yang mana aku sertakan link di atas dan sila buat penilaian sendiri.

Di samping itu, ini ucapan penuh Najib Razak berkenaan kenyataan asal. 

Rujuk sini ==> http://sozcyili.blogspot.my/2015/10/kandungan-ucapan-najib-di-united-nation.html

Sungguh pun prinsip aku,

I trust no BN, but i trust no israel more.

Tapi dalam isu neh, nampak gayanya bukan kerja BN ataupun israel. Lebih kepada propaganda TMI je. Dan aku tak faham TMI. Sapa yang tulis laporan tersebut? Takde nama langsung.

Ha Ha Ha.

Adeh..