Penjana Tenaga Bebas (IPP) Paling Tidak Adil Di Dunia Tinggal Sejarah - Kontrak YTL DGN TNB Sah Tamat.


Aku tak menyokong unsur-unsur propaganda dan persepsi yang diserapkan dalam penulisan ini, iaitu seolah2 menyebelahi projek dan penubuhan 1MDB. Cuma aku tertarik nak kongsikan point-point penting berkenaan perniagaan YTL dan TNB telah pun ditamatkan. 

Aku tak sure betul atau tidak IPP 1MDB lebih rendah dan berbaloi kepada rakyat atau tidak. Bukan dapat baca pun klause2 yang terkandung dalam perjanjian persefahaman mereka. Dapat dengar orang cakap je. 

Impaknya akan dirasai apabila melihat TNB menaikkan tarif ataupun tidak pada masa-masa mendatang. Impaknya juga akan dapat dirasai apabila kewangan TNB diteliti kelak bila menyentuh isu bayaran ataupun pampasan kepada IPP. Buat masa sekarang taknak buat apa-apa assumption pun. Kita go with the flow la. Tengok macam mana keadaannya.

Apa2 pun dengan penamatan perjanjian perniagaan dengan YTL, kurang satu lagi projek merugikan marhaen (mungkin juga tidak kalau digantikan dengan kroni lain, hehe). Kalau tidak balik2 muka ini juga yang kena korek tabung bayar cukai buat penghalal cara bayar pampasan itu ini ke kroni. Sakitnya tuhhh disini duhhhhh..


Hihi..


Baca ;

Penjana Tenaga Bebas (IPP) paling tidak adil di dunia kini tinggal sejarah.

21 tahun Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) dengan YTL telah tamat pada 30 September dan tidak akan diperbaharui. Ya, PPA dengan terma yang sangat menguntungkan sebelah pihak itu yang tidak ditemui di tempat lain di dunia sudah tiada lagi.

Sehingga bulan ini, YTL tidak lagi memiliki sebarang IPP di Malaysia.

Ini adalah PPA paling tidak adil dalam sejarah dunia dan YTL (serta 30% pemegang saham bumiputera individu yang tidak dinamakan termasuk sebuah syarikat misteri dipanggil Bara Aktif Sdn Bhd) dibiarkan untuk membuat wang percuma selama 21 tahun.

PPA ini adalah satu-satunya yang mempunyai mekanisme pengambilalihan-atau-bayardi mana TNB mesti mengambil tenaga yang dijana daripada IPP sama ada ia perlu atau tidak atau jika TNB mempunyai kapasiti yang berlebihan. Jika ia tidak mengambil tenaga atau mempunyai keperluan untuk itu, TNB masih perlu membayar.

Dan ia juga mempunyai klausa yang menjamin YTL kos bahan api yang tetap. Yang bermaksud bahawa apabila harga bahan api meningkat, TNB juga terpaksa membayar pampasan kepada YTL.

Dan lebih teruk, Allahyarham Tan Sri Ani Arope berkata kos TNB untuk menjana tenaga elektrik pada waktu itu adalah 8sen seunit tetapi kemudian dia dipaksa oleh EPU membayar YTL 23sen seunit - dan ini adalah sebelum pampasan kos bahan api TNB memainkan peranan.

Perjanjian yang sangat tidak adil ini yang menyebabkan Ani Arope berdepan dengan Mahathir.

"Semua ini akan ditanggung oleh pengguna. Jadi, saya berkata, Tuan (Mahathir), EPU anda bukanlah Unit Perancang Ekonomi. Ia adalah satu Unit Merampas Ekonomi. Saya berkata maaf, saya tidak menandatangani," kata Ani Arope kepada Mahathir.

Dalam masa seminggu selepas berkata 'tidak' kepada Mahathir, Ani Arope terpaksa meletak jawatan sebagai Pengerusi TNB.

Dengan segala anggaran, IPP ini mendapat pulangan modal dalam tempoh dua tahun dan dengan itu mempunyai 19 tahun wang percuma dijamin dan bebas risiko - dianggarkan RM1 bilion keuntungan setahun - setiap tahun selama 19 tahun (tidak termasuk subsidi bahan api lagi).

Saya gembira bahawa kerajaan Najib tidak memperbaharui penjana kuasa IPP YTL ini tetapi telah memperbaharui IPP lain yang dimiliki oleh 1MDB dan TNB pada kadar yang lebih rendah.

Perjanjian yang tidak diperbaharui ini dijamin membuat pihak-pihak tertentu yang berkepentingan sangat marah.

Saya rasa keuntungan tahunan yang sangat besar dengan mengorbankan rakyat selama 21 tahun adalah lebih daripada cukup.

Walau bagaimanapun, saya sedih kerana Ani Arope yang meninggal dunia pada Disember tahun lepas tidak hidup untuk melihatnya hari ini.

Tan Sri Ani Arope 'tamat tempoh' sebelum PPA YTL tamat.
http://www.kinibiz.com/story/issues/94381/how-malaysia’s-first-ipp-was-born.html

Oleh Lim Sian See,
https://www.facebook.com/lim.siansee/posts/1725775547641232

Share this :

Previous
Next Post »