t>

Breaking News

Kerajaan Gubal Undang2 Untuk Sekat Blog, Laman Sosial YG Gugat Kepimpinan Negara.


Atas usul cantik je tulis ;

1. Sekat sebab menfitnah.
2. Menyebar maklumat palsu.
3. Menggugat kestabilan negara.
4. Melanggar akta hasutan

Tapi, apakah pelaksanaannya akan secantik sepertimana usulnya? Kenyataan Salleh Keruak ini sangat meragukan. Silap2 semua blog pro pembangkang kena sekat lepas neh. Almaklumla, tak pro kepada kerajaan la katakan.. tambahan pula, undang2 sedia ada membenarkan kerajaan block mana-mana blog yang mereka ingini.. apa lagi undang2 yang mereka beria2 nak pinda/gubal sangat neh..

Lapor TMI ;

Pindaan Akta Komunikasi dan Multimedia yang dijangka dibentang di Parlimen Mac ini, akan menyelaras penguatkuasaan dalam menyekat laman blog yang memfitnah institusi kepimpinan negara, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Beliau berkata turut disekat ialah artikel dan catatan dalam laman sosial yang menggugat ketenteraman dan kestabilan negara serta melanggar Akta Hasutan yang diviralkan menerusi media sosial.

"Diharapkan sebaik saja dapat kelulusan daripada Peguam Negara dan ke muka kepada Kabinet, kalau ada kesempatan (pindaan) akan dibentang dalam Mac," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Minggu Media Sosial Malaysia 2016 di Cyberjaya, hari ini.

 Salleh berkata pindaan tersebut akan memperjelas kuasa kerajaan dalam menguatkuasakan pelbagai akta bagi mengawal penyalahgunaan media sosial.

Ditanya mengenai blog Sarawak Report, beliau berkata walaupun laman blog berkenaan disekat namun pengendali laman blog berkenaan menggunakan wadah lain.

Beliau berkata pindaan yang bakal dilaksanakan membolehkan kerajaan menyekat wadah berkenaan.

"Sarawak Report terbukti asyik menyebar fitnah sahaja di mana tidak ada asas sama sekali apa yang dilaporkan. Jika tidak berbuat demikian (disekat) akhirnya rakyat juga akan terkeliru dengan benda-benda yang tidak ada asas sama sekali," katanya.

Salleh berkata mesyuarat pertama jawatankuasa menangani penyalahgunaan media sosial yang beliau pengerusikan pada Selasa turut bersetuju untuk menyelaras tindakan penguatkuasaan dengan merujuk kepada 10 akta selain bahagian penguatkuasaan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, diterajui polis.