t>

Breaking News

Kerajaan Luluskan Kenaikan Gula Hingga 30%.


Harga borong gula pasir dijangka meningkat sehingga 30% berikutan kenaikan berterusan dalam harga gula mentah global, menurut pengeluar gula halus terkemuka di negara ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Presiden dan kumpulan MSM Malaysia Holdings Bhd Mohamad Amri Sahari dilaporkan sebagai berkata bahawa kerajaan telah beri lampu hijau untuk harga borong meningkat sehingga RM600 satu tan.

Mohamad Amri, dalam laporan di Nanyang Siang Pau berkata harga borong meningkat daripada RM1,900 per tan kepada antara RM2,400 dan RM2,500 berkuatkuasa pada 1 Ogos lepas.

Beliau juga dilaporkan berkata bahawa MSM telah mencadangkan kepada kerajaan bahawa harga runcit gula halus perlu dinaikkan berbanding pada harga semasa iaitu dijual pada RM2.84 sekilogram.


Kerajaan sebelum ini memansuhkan subsidi gula berkuat kuasa pada 26 Oktober 2013, sebahagian daripada langkah dalam program rasionalisasi subsidi yang juga termasuk menghapuskan subsidi untuk bahan api dan gas.

Walau bagaimanapun, pada April tahun lepas, kerajaan telah digesa oleh sesetengah pihak untuk mengkaji semula harga runcit gula, berikutan penurunan 45% dalam harga antarabangsa pada masa itu. harga runcit, bagaimanapun, tidak disemak semula walaupun berlakunya penurunan mendadak harga global itu.

Harga gula mentah pulih pada bulan Ogos dan selepas itu ia terus bertambah kukuh.

Pengarah Eksekutif Cocoaland Holdings Bhd Lau Kee Von kepada The Edge Financial Daily bahawa peningkatan harga gula akan memberi kesan kepada pengeluar makanan berkaitan gula, tetapi ia mungkin tidak penting bagi Cocoaland kerana harga syarikat itu adalah berdasarkan kepada harga gula antarabangsa.

Lau berkata pengeksport makanan utama seperti Cocoaland telah berdagang gula yang dijual pada harga antarabangsa dan bukannya harga yang dikawal kerajaan.

Beliau berkata syarikat-syarikat yang membeli gula yang dijual pada harga yang dikawal kerajaan yang kebanyakannya untuk pasaran tempatan, dan mereka biasanya terdiri daripada perusahaan kecil dan sederhana (IKS).

Lau juga menyatakan bahawa tidak seperti kebanyakan komoditi, yang menyaksikan harga mereka mengalami trend penurunan, harga gula mentah telah meningkat tahun ini. Bagaimanapun, beliau berkata, ia adalah sukar untuk mengatakan sama ada langkah kerajaan untuk menaikkan harga sekarang adalah wajar.

Terdahulu, dalam temu bual dengan The Edge mingguan, Ketua Pegawai Eksekutif Fraser & Neave Holdings Bhd, Lim Yew Hoe berkata beliau tidak menjangka sebarang kesan ketara daripada perubahan harga gula kerana rangkaian perniagaan mereka merancang menurunkan kandungan gula dalam minuman dengan menawarkan produk yang lebih sihat.


Produk paling laris kumpulan itu, 100PLUS, mempunyai kandungan gula yang rendah berbanding minuman berkarbonat lain. Sementara itu, aseptik sejuk pengisian polietilena terephthalate di Shah Alam, yang dijangka memulakan operasi pada suku ketiga tahun ini, boleh menghasilkan minuman yang lebih inovatif dengan kandungan gula yang lebih rendah.

Minuman ringan menyumbang RM1.51 bilion atau 37% daripada jumlah keseluruhan pendapatan kumpulan itu pada tahun lepas iaitu sebanyak RM4.06 bilion. Lim berkata segmen ini meliputi semua jenis minuman, termasuk air, dan minuman tidak berkarbonat serta minuman kesihatan. - Sozcyili