t>

Breaking News

Biasiswa HLP Dipinda Untuk Pelajar Perubatan, Bukti Kerajaan Tiada Wang - Duit GST Pergi Mana?

Kementerian Kesihatan telah melakukan beberapa pindaan berkaitan biasiswa hadiah latihan persekutuan (HLP) untuk manfaat jangka pendek dan jangka panjang kerajaan. Pun begitu rata-rata mempercayai dasar kepada pindaan tersebut berpunca daripada masalah kewangan.

Sebelum ini Kementerian yang sama dikatakan telah menamatkan kesemua perkhidmatan kerani kontrak secara berperingkat dan membatalkan khidmat 'flying doctors'. Kementerian yang sama juga menyatakan mereka kekurangan dana untuk melakukan kajian berkaitan virus dan kesihatan. Sebelum ini Najib Razak dibidas kerana memotong bajet Kementerian Kesihatan namun memberikan bajet yang banyak kepada Kementerian Pertahanan dan Jabatan Perdana Menteri.

Menurut pekeliling yang tersebar luas, pindaan melibatkan pelajar2 yang telah menerima biasiswa lanjutan. Mereka tidak lagi menerima manfaat dan elaun seperti sebelum ini dan beberapa keistimewaan untuk memudahkan proses pembelajaran lanjutan juga ditarikbalik.

Penanguhan pemberian biasiswa yang sama juga turut berkuatkuasa pada tahun 2017. Netizens kini mempersoalkan pentadbiran Najib di manakah hasil wang GST sedangkan sebelum ini ketika mahu melaksanakan GST kerajaan mencanangkan akan menggunakan ia untuk tujuan pendidikan, kesihatan, keselamatan dan menyelesaikan masalah rakyat. Apakah janji tinggal janji atau dari awal lagi ianya bukan janji sebaliknya sekadar kata-kata kosong nak menyedapkan ahti pengundi?