Doktor, Tolong Bayi Saya Bertukar Menjadi Oren - Ketahui Puncanya.

BAYI OREN

Jarang tetapi ada! 

Hari ini di klinik berjumpa dengan seorang ibu membawa bayinya berumur 9 bulan kerana kulit anaknya bertukar menjadi oren. Ye betul, bukan kuning tetapi OREN. 


Setelah tanya dengan lebih mendalam, rupanya si ibu ni suka buat puree untuk bayinya tu. Hari2 buat puree carrot dan pumpkin sahaja. 

Sekarang kan ibu2 lebih senang buat makanan homefood sendiri kan. Simpan freeze kan dlm peti macam2 jenis puree. Tetapi banyak terlepas pandang bahawa puree yang di buat itu hanyalah berasaskan SAYUR dan BUAH sahaja. 

Jadi pagi petang siang malam si ibu ni suapkan anak dengan puree carrot dan pumpkin. Hanya ini sahaja.

Tak bagi nasi, atau bubur, ikan bilis ke ayam ke tiada . Harapannya supaya si anak makan pemakanan yg sihat. Tetapi ramai lupa tentang KESEDERHANAAN. 

Makan sayur sahaja hari2 juga anak akan tak sihat! Lama lama disebabkan overdose carrot dan pumpkin ni, kulit anak bertukar menjadi OREN. Ini dipanggil carotenosis. 

Carotenosis bermaksud kandungan pigmen oren yang tinggi dalam badan menyebabkan ia akan dikeluarkan melalui peluh dan kencing, dan kemudian akan meresap dalam kulit. 

Jadi tempat yang paling tinggi berpeluh dan lembap akan lebih tinggi warna orennya seperti tapak tangan dan tapak kaki. Sekarang terpaksalah berhentikan anaknya dari makan carrot dan apa2 jenis sayur yang tinggi carotenoids. 

Ni saya bagi list diruangan komen makanan yang tinggi carotenoids. Yang ni yang biasa kita suka bagi, tetapi banyak lagi sebenarnya bolehla google. 

Moral of the story, seimbangkanlah makanan untuk bayi kita. Jangan terlalu ikut trend makan puree sayur dan buah sahaja sehingga lupa untuk kenalkan anak dengan nasi, ayam, daging dan sebagainya. Boleh baik ke? 

Boleh..ambil masa berminggu/bulan untuk kulit anak kembali warna asal. 

Dr. Aishah 
013.972.5629

Share this :

Previous
Next Post »