t>

Breaking News

Tentera Myanmar Secara Zalim Telah Mencampak Kanak-Kanak Ke Dalam Api - Kenapa Malaysia Masih Berdiam?

Wei Malaysia, takkan nak tutup sebelah mata lagi kot.

OIC dah kluar statement mengutuk kekejaman terbaru tentera Myanmar terhadap Etnik Rohingya di Wilayah Rakhine. Mcm biaso, OIC cumo setakat kutuk melalui statement yolah kojo ey. Tak lobih dari itu. Setakat laporan yg den baco dari pelbagai sumber agensi berita antarabangso mengenai hal ini ialah :

- 400 buah rumah dibakar oleh tentera Myanmar di 3 perkampungan Rohingya yg telah direkodkan oleh imej satelit. Statement ini dikeluarkan oleh Human Right Watch (HRW).

- 100 orang penduduk Etnik Rohingya dibunuh oleh tentera. Jumlah sebenar dianggarkan lagi tinggi dari catatan rasmi.

- 700 buah rumah dibakar oleh tentera di Kampung Dar Gyi Sar dalam Wilayah Rakhine.

- 2000 penduduk Rohingya telah diusir oleh tentera manokalo 5000 orang telah kehilangan tempat tinggal.

- Saksi menyebut tentera melakukan serangan seksual terhadap wanita Rohingya dan ado yg dirogol semaso penyerbuan dilakukan.

- Apobilo rumah-rumah Etnik Rohingya ini dibakar, tentera Myanmar secara zalim telah mencampak kanak-kanak ke dalam api dan mereka mati terbakar di hadapan ibu kandung mrk sendiri. Si Ayah takdo di tempat kejadian krn mrk dah lari tolobih dahulu krn diburu tentera.

Korang kono ingat, genocide atau pembunuhan beramai-ramai umat Islam Rohingya kali ini didalangi oleh tentera Myanmar 100%. 

Bukan lagi oleh ekstremis sami Buddha. Kali ni berkali gando lagi teruk drpd insiden-insiden yg terdahulu. Mmg jadi teruk la sobab pembabitan sepenuhnya oleh tentera Myanmar yg longkap bersenjato. 

Siap meriam artleri bagai. Ang Sun Syu Kii yg kini berkuaso ponuh dlm pentadbiran Myanmar buek bodo je bai. Walhal claim diri tu pejuang demokrasi tulen. Pejuang demokrasi tulen kepalo abah kau!

Dan Malaysia masih lagi hepi-hepi menghantar pasukan kebangsaan bolasepak ke Myanmar utk bertanding Piala AFF esok pagi. Wei bangang, boikotlah! Dan halang kontigen sukan mrk bertanding dalam Sukan SEA KL 2017 pado tahun hadapan. KJ dan FAM tolong jangan jadi sial!

Myanmar sewajarnya di buang keanggotaan ASEANnya atas isu ini. Ini isu kemanusiaan yg wajib ditangani dgn segera!

Sumber : Ali Abu