t>

Breaking News

Walaupun Dikritik, FELDA Berkeras Beli Saham Eagle High Dengan Menggunakan Wang Pinjaman.

Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) merancang menerbitkan sukuk untuk menambah 50% wang yang diperlukan untuk membayar pembelian 37% pegangan dalam PT Eagle High Plantations Tbk (EHP). 


Sementeri baki 50% lagi yang berjumlah RM2.26 bilion akan diperoleh melalui pinjaman bank Eropah, menurut laporan The Star. Anak syarikat Felda, FIC Properties Sdn Bhd, akan mengambil alih kepentingan dalam EHP. 

Rajawali Group of Indonesia adalah pemilik majoriti dalam EHP. “Terbitan sukuk mungkin diumumkan seawal akhir Januari. Hutang itu akan menggunakan aliran tunai yang dijana aset (FIC) Felda Investment Corp,” menurut The Star memetik sumber sebagai berkata. 

Menurut laporan itu, memandangkan Felda adalah sebuah agensi yang disokong, sukuk atau bon Islam, ia dijangka memperoleh jaminan kerajaan secara eksplisit. Kebanyakan dana institusi, sesuai melanggan sukuk hanya jika membeli bon bertaraf tinggi dan jaminan kerajaan akan memastikan bon itu mempunyai taraf pada atau hampir dengan gred pelaburan utama. 

Pemimpin pembangkang mengkritik pembelian itu, berkata harganya terlalu tinggi dan tidak akan memberi manfaat kepada peneroka Felda. 

Malah Pengerusi Kumpulan CIMB Datuk Nazir Razak juga berkata harga itu terlalu mahal. Harga belian bersamaan kira-kira Rp580 (19 sen) sesaham. Semalam, saham EHP ditutup pada Rp278 sesaham, kira-kira 50% di bawah harga ditawarkan. 

Mempertahankan perjanjian itu, Felda berkata: “Harga saham mungkin tidak mencerminkan nilai sebenar EHP. Penilaian yang diterima adalah nilai perusahaan per hektar, iaitu AS$16,000 nilai perusahaan sehektar, adalah apa yang Felda bayar bagi pegangan 37% itu.” 

Ia juga berkata perjanjian itu tidak akan memberi kesan kepada komitmen dan program Felda sedia ada untuk mempertingkatkan kebajikan peneroka. 

Di samping itu, katanya, perjanjian itu memberi akses kepada Felda terhadap simpanan tanah yang besar di Indonesia. Laporan The Star berkata perjanjian EHP mungkin mempunyai implikasi kewangan utama bagi Felda Global Ventures (FGV). 

Sebagai contoh, cadangan penstrukturan semula perjanjian pajakan tanah (LLA) antara FGV dan Felda itu tidak mungkin berlaku pada masa hadapan, memandangkan keperluan pengumpulan dana semasa Felda. 

Menurut laporan itu, kos LLA lama menjadi bebanan kepada FGV bagi perniagaan huluan. Di bawah LLA, FGV perlu membayar Felda jumlah pajakan tetap sebanyak RM250 juta setahun dalam bentuk wang tunai selama 20 tahun dan berkongsi 15% keuntungan operasi jualan buah tandan segar yang diperoleh dari tanah ladang dipajak daripada Felda.

Sumber : Free Malaysia Today