Puas Kami Pukul, Halang & Sita Basikal Tetapi Arwah Tetap Dengan Minatnya, Berhenti Kecam, Hina Arwah Dan Keluarga Rayu Kakak Mangsa

Oleh : Nurul Shahidah Abdullah 

As salam.. Saya selaku kakak sulung kepada arwah Muhamad Firdaus Danish mewakili baba, ibu & adik beradik serta Abg ipar kepada arwah ingin meminta andai ada kenalan arwah yang arwah pernah berhutng bolrh la datang ke rumah waris arwah/pm teros fb kaka k& Abg ipar arwah. In sha ALLAH kami cuba selesaikan andai arwah ada terpinjam hak2 kenalan arwah.. 


Pada kenalan arwah juga mintak dihalalkan makan minom arwah dunia akhirat. Kami dapat tahu dari kenaln arwah, yang arwah selalu diminta betulkan/jual barang2 basikal arwah pada kawan2 arwah yang lain. Ada yang arwah tolong tanpa diberikn upah, ada yang arwah jual barang basikal arwah tapi ada kawan2 yang membeli dari arwah belum bayar habis.

Mana2 kawan arwah yang berhutang duit, berhutang barang2 pada arwah dengan ikhlas hati kami sekeluarga halalkan.. (Arwah memang banyak bsikal, minat dia pada basikal memang tak bolrh dinafikan, selalu mintak duit dari kami untuk beli keperluan basikal dia, sanggup kumpul duit nak beli barang2 basikal) 

Dan anggapla itu sedekah arwah kepada kalian semua.. Mohon maafkan arwah sekiranya ada bhasa yang kasar, kelakuan yang kurang menyenangkan di mata dan hati kalian semua. Terima kasih pada yang memberi kata2 semangat, terima kasih pada yang sama2 membantu urusan arwah.. Tidak kurang jugak saya nak nyatakan di sini.. Sedikit terkilan dengna pandangan dan lontaran dari segelintir masyarakat kita yang masih rasa diri seperti TUHAN bila berkata, yang suka menghentam buta bila menulis.. 

Sampaikan ada saya terbaca kata2 sinis kata2 yang betol2 menguris hati kami ada yang cakap, "malang betol mak ko penat2 teran nak beranakkan ko, dah beso jadi anjing", ada lagi yang berbicara, "ala budak2 sampah masyarakat macam diaorang tu elok pun mampus berjemaah", ada lagi yang cakap, "mak bapak sedap membuta pekakkan telinga anak merayap pun tak tahu", ada lagi yang cakap, "aku dulu mak bapak aku rembat guna batang penyapu, Abg aku bagi penampo dayak kalau berani merayap malam2 budak2 sekarang mak bapak dijadikan hamba, cakap Abg kakak dibuang merata"

ALLAHHURABBI, hebatnya kalian berkata2 seolah kalian tidak ada keturunan 1 masa nanti..cuba kalian jelaskn pada saya hati ibu bapa mana yang tidak sedih mengenangkan permergian anak yang dibelai dari kecik tapak tangan. 

Hati adik beradik mana yang tak hancur melihat mayat saudara kandungnya sendiri kaku di atas jalanraya? Ya memag adik kami nakal, mungkin jugak jahat di pandangan mata kalian atau mungkin anak2 liar pada kalian.. Tapi demi ALLAH bukan kami yang susun dan atur ketentuan yang Maha Esa.. Demi ALLAH, puas kami marah, puas kami membebel, puas kami naik tangan terkadang, puas kami halang, puas kami sita basikal

Tapi apakan daya kami, kami dah buat yang terbaik untuk adik kami, tapi sedar tak kita yang aturan ALLAH lagi hebat? Saya mohon hentikanla hinaan cacian makian kalian kepada arwah dan waris2 arwah. Arwah pun dah pergi, dah tenang di sana, mungkin kepada waris2 kalian boleh mntk maaf, tapi hinaan kalian kepada arwah? Kalian carila arwah di hari penghakiman kelak.. Tolong hentikan jugak sebarkan gambar2 kemalangan arwah yang meruntun hati kami. 

Kepada pihak media kami mohon jangan ditokok tambah cerita yang tak betul hanya kerana nak menyedapkan cerita. Macam2 kenyataan kami baca banyak yang bercanggah. Dari saksi yang datang jumpa kami semua cakap "budak2 basikal tu lepak rehat tepi jalan, ada yang tengah pomen basikal tiba2 kereta datang rempuh teros". Kepada pihak PDRM jugak kami harap dapat la menyiasat kes ini dengan adil. Macam2 kenyataan yang dikeluarkan.

Saya faham tugas Polis. Saya juagk pernah menabur bakti kepada pasukan polis 1 masa dulu dan saya jugak isteri kepada anggota polis. Saya akur dan faham tugas polis. Semalam selesai semua urusan, kawan2 arwah yang terselamat dari kemalangan yang ada bersama2 teman arwah ketika arwah nazak berkumpul di rumah. Sayangnya mereka pada arwah, ada yang bermalam di rumah keluarga arwah. Terima kasih sahabat2 arwah yang ada di sisi arwah ketika arwah sedang menghadapi sakaratul maut. Sahabat arwah ada cakap "cik Amat sempat mengucap dia ikot cakap kami suruh mngucap" syukur YA ALLAH.

Dalam keadaannya macam tu arwah masih sempat mengucap kalimah AgungMu. Cuma arwah sempat cakap dengan sahabat arwah yang arwah "tak dapat nak salam tangan keluarga arwah" sebelum arwah menghembuskan nafas yang terakhir. 

Sahabat yang sama2 dengan arwah setiap masa bagitahu  "Amat selalu dia la yang paling kecoh, tapi hari tu dia senyap je, siap cakap sebelum nak kayuh basikal bertolak ke bndar baca doa dulu, sebelum ni tak pernah pun", siap pesan pada sahabat baik dia "ko tolong tengok2 kan family aku". 

Amat, tenang la disana adikku.. Walaupun cAra pemergian mu membuatkAn hati kami remuk, tapi kami redho dengan janji yang Maha Esa. Kami ikhlaskan pemergianmu kembali ke sisi yang Maha Agung.. Tunggu la giliran kami jugak akan menyusulmu adikku.. 

Demi ALLAH, malam along termimpi kehadiran mu duduk bawah kaki along sambil cakap along, Amat mintak maaf kalau Amat ada melawan along kadang2, Amat dah tenang dekat sana along. Along kena jaga ibu & baba baik2. In SHA ALLAH dik.. 

Berderai air mata along menaip setiap ape yang ingin disampaikan kepada mereka2 yang mencemuhmu adikku.. Bukan saya nak cakap adik saya baik, bukan saya nak bagitahu yang adik saya tak salah. Tapi sebagai kakak, sebagai keluarga hati kami pedih dengan penghinaan kalian.. 

Amat, masa jenazah kau sampai rumah, penuh orang tunggu kau. Ramai orang gilir2 cium ko buat kali terakhir, penuh dalam masjid sembahyangkan jenazah untuk kau. Ramai makcik, pakcik ,jiran2, mak2 bapak2 kawan kau datamg cakap dekat along. Arwah baik along, rajin tolong orang, aktiviti dekat msjid, aktiviti dekat taman perumahan tak pernah arwah tak ada. Mesti ada..

Walaupun "awak nampak macam brutal, tapi dia hormat org tua" ramai orang sayang kau Amat.. Penuh orang dalam rumah, luar rumah, lorong2 taman, simpang2 taman datang tengok jenazah kau..tak kira tua, muda remaja, kanak2 semua menangis masa tengok kau kali terakhir. Akhir kata, tolong berhentikan ayat2 sadis netizen sekalian.. Tolong hentikan penyebaran gambar2 kemalangan arwah, tolong hormtai hati waris2 arwah. 

Tolong berlaku adil dalam kes ini, tolong jangan buat kenyataan yang diubah suai menyedapkan story awak2..kami tak salahkan sesiapa.. Ini ketentuan yang Maha Esa.. Tenang dan damai lah adik ku di sana, kau tinggalkan baba, ibu, along, angah, Ain ,awin, aniq, Abg asrul, Abg ngah, firas, malik, auni, Umar di dunia ini untuk sementara.. Tapi kau tetap dalam ingatan dan doa kami selamanya.

Alang, angah, ain yang banyak jaga kau dari kecik sampai ko remaja sementara ibu dan baba kerja.. Kenangan kita akan selamanya jadi ingtan.. 

#AL FATIHAH 

Dieditsemula oleh Sozcyili untuk tujuan sebaran.

Share this :

Previous
Next Post »