t>

Breaking News

Kenapa Jack Ma Pilih Malaysia?

Oleh : Bryant Gan II

Kenapa Jack Ma pilih Malaysia?

1) Malaysia ada ramai cina yang boleh cakap mandarin dan komunikasi dengan peniaga / kilang China.


Jack Ma - Gambar Oleh Google
2) Singapore terlalu sombong untuk deal dengan China.. Mereka nak high standard je dengan mat salleh.

3) Indonesia, Filipine, Vietnam dan lain lain, tak ramai yang boleh cakap mandarin.

4) Kalau tengok landscape, language dan budaya Asia Tenggara, memang Malaysia paling strategik sebagai pilihan utama. Kalau China dapat kukuhkan rangkaian logistik di SEA, maka, ianya boleh control juga Australia.

5) Logistik bukan sahaja 1-way, tapi 2-way untuk dapatkan sumber sumber dr SEA untuk sektor pembuatan untuk kilang di China.

Tahu tak dari ribu ribu tahun dahulu, masa zaman emperor China, mereka dah yakin bahawa China adalah Nombor 1 di bawah langit (天下第一). 


Sampai sekarang kalau ada syarikat besar China, mereka akan set matlamat untuk jadi Nombor 1 Di Bawah Langit. Jadi, salah satu cara untuk China jadi Nombor 1 di Bawah Langit bukan lagi dengan peperangan, tapi dengan control trade ke seluruh dunia. Sekarang sudah ada e-commerce, boleh niaga di mana mana, so yang hanya perlu solve sekarang adalah logistik. Sebab tu Jack Ma acquire Lazada untuk capture online retail market di SEA, dan kemudian Lazada Express untuk capture rangkaian logistik.

Tahu tak juga sekarang China sudah ada Trans-Asian Railway. Underground railroad yang hubungkan China dengan Europe. So, tengok China kalau dapat menguasai rangkai logistik, maka ia akan menguasai ekonomi dunia..


Hebat kan kalau kita faham mindset gergasi?