t>

Breaking News

Paru-Paru Dipotong : Ini Yang Saya Dapat, 'Berkat' Merokok Bertahun-Tahun Luah Pesakit..

Seorang pengguna Facebook, Muhammad Aidelhan baru-baru ini telah berkongsi keperitan dan kesakitan yang ditanggung oleh beliau akibat tabiat merokok selama bertahun-tahun. Baca perkongsian beliau di bawah. 

Ingin berkongsi cerita

Saya bukannya mahu meraih simpati dari rakan-rakan di Facebook ya. Tetapi saya ingin berkongsi keperitan dan kesakitan akibat merokok, inilah jadinya. Saya harap dapat membantu rakan-rakan untuk berhenti merokok atau setidak-tidaknya, kurangkan merokok. Apa-apa pun, doakkan semoga kesihatan saya kembali pulih seperti sedia kala. 


Baiklah, ramai yang minta saya kongsikan kenapa dan kenapa. Saya mulakan cerita ya. Saya memang tidak ada sakit apa-apa sebelum ini. Sihat macam biasa. Semasa saya tengah duduk relaks pada petang itu, saya mengalami sesak nafas dan kesukaran untuk berdiri atau mahupun tunduk. Jadi saya meminta pertolongan kawan saya untuk menghantar saya pergi ke klinik. Doktor mengatakan saya mengalami ketegangan otot dan urat dan saya diberikan satu suntikan ubat bagi mengurangkan kesakitan saya.


Sakit tidak hilang

Keesokkan paginya, sakit itu masih tidak hilang. Jadi saya ingat saya mahu pergi berurut saja. Makam itu pun saya pergi berurut. Keesokkan harinya, sakit itu masih belum hilang. Selepas waktu tengah hari, saya pergi ke klinik di Batu Pahat pula dan doktor kali ini menasihati saya untuk mendapatkan rawatan di hospital dan doktor turut menulis sekeping surat rujukan supaya saya terus dimasukkan ke dalam wad kecemasan.


Jadi saya pergilah ke Hospital Pantai. Masuk-masuk terus doktor buat x-ray dan setelah mendapat keputusan x-ray, doktor memberitahu yang saya perlu menjalani pembedahan di dada untuk menebuk satu lubang bagi mengeluarkan udara lebih pada paru-paru. Saya duduk di wad ICU semalaman. Doktor beritahu saya, kebiasaannya, dua hari sudah boleh settle masalah, tetapi ini tidak. Jadi sekali lagi saya di x-ray dan di CT scan. Tup tup, doktor beritahu paru-paru saya sudah bocor dan perlu menjalani pembedahan dan saya terus dihantar ke MMC Melaka.

Akhirnya paru-paru saya dipotong

Setibanya saya di MMC Melaka pada keesokkan harinya, saya terus menjalani pembedahan yang memakan masa lebih kurang 5 jam. Paru-paru saya kena potong sikit sebab berlubang banyak dan tidak berfungsi lagi. Doktor menasihati saya untuk berhenti merokok sebab paru-paru awak nanti boleh jadi macam karbon. Hancur lama-lama. Jadi, setelah dibedah, dua tiub dimasukkan ke dalam badan saya.

Ini merupakan sebahagian daripada paru-paru saya yang dipotong dan sudah dikeluarkan kerana tidak lagi berfungsi. 


Di sini, saya mahu ceritakan kisah selepas pembedahan. Saya masih tidak dapat menarik nafas dalam-dalam dan masih menjalani fisio atau senaman nafas yang betul bagi membolehkan paru-paru saya kembali berfungsi seperti sedia kala.  

Berhentilah merokok

Kepada perokok-perokok di luar sana, cuba anda bayangkan, saya tidak boleh tidur lebih dari dua jam untuk sekali lelap sebab kalau terlebih, saya akan mengalami satu kesakitan yang teramat sakit ketika tersedar dari tidur kerana semasa tidur, paru-paru kita hanya melakukan pergerakan paling minima dan bila hendak menarik nafas seperti biasa, akan terasa seperti luka kemalangan yang berdarah diperah dengan limau.

Ini bukan tipu. Saya yang sendiri alami. Jadi kepada perokok-perokok, anda bayangkan setiap hari anda akan berasa takut untuk tidur. Saya bagi tips sikit kalau-kalau ada yang terkena macam saya akan datang. Anda kena tidur duduk supaya tidak terlalu nyenyak. Itulah yang saya alami untuk masa ini. Semoga kisah saya ini dapat memberi sedikit sokongan untuk korang berhenti merokok.