t>

Breaking News

Di Negara Maju Masyarakatnya Celik Bahaya Kosmetik Beracun, Kat Sini Di Anggap Melayu Dengki!

Oleh : Ahmad Farami

Krim gebu pengeluar kosmetik ini beracun, membawa risiko kanser dan kerosakan sistem saraf. Sebelum ini, produk jenama sama ditarik balik akibat paras merkuri yang tinggi.


Jenama seperti ini tetap popular walaupun berulang kali didapati tidak mematuhi peraturan, dan abaikan maslahah pengguna. 

Ini ada kaitan dengan budaya dan kecelikan masyarakat.

Di negara maju, fokus terhadap produk pemutih seperti ini berkisar soal ancaman toksik, kesan stereotaip kecantikan terhadap imej diri dan self-esteem remaja, pencabulan etika pemasaran (exaggerated claims dalam iklan, sembunyikan maklumat kimia berbahaya, diskriminasi rupa dan stereotaip fizikal wanita, eksploitasi wanita, unsur seksisme).

Di sini, yang popular adalah gimik menarik produk pemutih, iklan menghiburkan, penajaan rancangan hiburan, komedi ikon produk yang menghiburkan, kisah kejayaan "rags to riches" dan naratif "ramai yang dengki, sanggup jatuhkan perniagaan bangsa sendiri".

Laporan kajian KKM: http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/vida-cosmetics-cream-among-seven-beauty-products-declared-poisonous