t>

Breaking News

Jenama 'Shell Out' Milik Yap Hong Liong, Peniaga Makanan Patut Hadam Peringatan Ini..

ISU PENGGUNAAN JENAMA "SHELL OUT"
1. Jenama Shell Out ini telah dipohon pada tahun 2013 oleh pemiliknya Yap Hong Liang dan telah mendapat pendaftaran rasmi pada 2014 di bawah kelas 43 untuk kategori restoran dan penyediaan makanan.
2. Trend makan berkonsepkan "shell out" hanya popular bermula sekitar tahun 2015. Secara teorinya, pengusaha-pengusaha makanan berkonsepkan "shell out" ini mungkin meniru konsep makan bersepah di atas meja ini tanpa mengetahui bahawa nama "shell out" ini bukanlah nama makanan atau konsep makanan, tetapi ia adalah trademark yang berdaftar.
3. Pihak pemilik jenama "Shell Out" telah pun membuat notis amaran di akhbar mengenai larangan penggunaan nama "Shell Out" yang mana ia adalah milik eksklusif pemiliknya iaitu Yap Hong Liong.
4. Justeru, bagi mengelak diambil tindakan, pengusaha-pengusaha makanan berkonsepkan "shell out" perlu menghentikan sesegera mungkin penggunaan nama shell out pada menu, papan tanda, iklan dan sebagainya yang memaparkan penggunaan nama "shell out".
5. Kebanyakan pengusaha makanan menggunakan nama "shell out" ini merujuknya sebagai nama menu atau makanan. Mungkin sudah tiba masanya untuk menukar nama menu tersebut kepada nama lain seperti "Crab and prawn with special sauce served with fries, rice and corn".
6. Tidak timbul isu "saya tak guna logo shell out tu, guna perkataan shell out je". Ini kerana pendaftaran yang dimiliki oleh pemiliknya merangkumi trademark berlogo dan juga perkataan.
7. Ada juga yang mendakwa nama "shell out" ini sudah menjadi "generic" atau "common", merujuk kepada konsep makan bersepah di atas meja. Ya, kalau rasa hujah ini kuat, boleh failkan "invalidation" atau pembatalan trademark ini ke mahkamah. Tapi siapa nak tanggung kos mahkamah? Boleh pakat-pakat la kot sesama pengusaha-pengusaha "shell out".
SEKIAN