t>

Breaking News

Nak Pakaikan Mak Pampers Tapi Takde Tirai, Netizen Amuk Marahkan Hospital Serdang - Ini Respon Staff KKM.

Oleh : Dressar & Co. 

Hari ni kecoh di newsfeed FB kami anggota kesihatan. Ada 10 group whatsapp hospital, 10 group tu la tersebar screenshot ini. Pusing sana sini semua cerita ni.

Kronologinya begini, seorang Minah bengang doktor-doktor di kaunter tidak menolong beliau mengangkat ibunya yang nak pegi ke tandas. 

Mari kita fikirkan isu ini secara adil dan neutral


Menurut status Myra Ira, dia marah tak ditolong. Dakwanya doktor tidak membantu. Dalam hal ni, tuduhan kau boleh jadi betul, boleh jadi tak betul. Sebab kita semua pembaca takde di situ dan nampak status kau sangat emosi. Kami The Dressar & Co ni bukanlah kata nak backup staf KKM ni tak tentu pasal, kami pun tahu ada je staf yang memang bengong, yang kurang ajar, yang perangai entah apa-apa. Bagi kami, kes ini sangat simple. Ya, simple! 

Kita kena ingat, Myra Ira ni ada hak mutlak nak mengadu, itu hak dia. Tapi caranya tak betul lah. Kau sebut betul-betul nama hospital, bermakna kau dah burukkan reputasi hospital itu. Cara yang betulnya, kalau kau tak puas hati kau mengadu dengan cara betul. Atau cara kedua, kau pegi sembur terus je doktor yang taknak tolong kau tu.
Simple bukan? Okay lah ini kes pertama. Abaikan.

Kes kedua, ada satu page troll yang tak berapa nak kelakar ni nak jadi nasik tambah. Helo admin Sultan Melaka Fans, sejak bila kerja bawak pesakit pergi tandas pun jadi kerja hakiki nurse? Untuk pengetahuan admin page Sultan Melaka, kes ni berlaku di Jabatan Kecemasan dan Trauma, di zon kuning. Kau pernah datang sini tak? Kalau kau tak pernah datang, silakan datang. Nurse satu shift 3 orang, pesakit ada lebih kurang 35 orang. Semua pesakit ni ada masalah masing-masing. Air drip habis, nak bagi ubat, nak betulkan katil, nak tolak patient naik wad, nak call wad tanya dah ada katil ke belum, nak buat itu ini. Tak habis kalau nak cerita kat sini semua keja jururawat ni. 

Isunya sekarang, kenapa kau jadi batu api? Lepas tu boleh pulak tanya Hospital Serdang ni memang busy ke tak? Kahkahkah! Kau memang kelakar.

Baru-baru ni PM DS Najib dengan Ketua Pengarah Kesihatan KKM datang Hospital Serdang. Memang hospital ini sedang dalam proses nak ditambah katil. Orang sakit ni makin hari makin ramai. Kena pulak yang jenis jual ubat online ni makin galak, yang menanggung padah keburukan ubat ni semua adalah hospital-hospital kerajaan, yang korang hina setiap hari ni. 

Benda melibatkan isu hospital ni, elok kau page-page yang takde kaitan dengan kesihatan ni dok diam-diam je lah. Kalau tak boleh bantu, jangan tambah masalah. Biar kami yang berkaitan dengan kesihatan je yang jawab. Bukan berlagak atau apa, tapi takut korang tambah masalah, tambah cerita bukan-bukan. Kau ingat senang nak cover balik? 

Hospital Serdang kalau kau nak tahu, reputasinya sangat baik. Tambah-tambah untuk unit kepakaran jantung. Ia hospital kerajaan paling pakar di Malaysia untuk kepakaran jantung. Belum cerita unit Respiratory dia lagi. Doktor di sini semua hebat-hebat belaka. Diorang sanggup makan gaji rendah sebab nak bantu marhaen. Tapi ini ke balasan korang? Tak tolong angkat pegi tandas pun dah dipuk_makkan? 

Aku tak tahu sama ada admin page Sultan Melaka Fans ni sama dengan admin Sultan Melaka atau tak. Kalau sama, harap lepas ni kau tolong elakkan la dari jadi batu api. Kalau tak sama, aku mintak admin page Sultan Melaka tolong jelaskan dan buat penafian dari kes ni. Kami dari page-page kesihatan ni semua bagi harapan besar sebenarnya kat page Sultan Melaka ni, sebab dia pernah share video Stop Harrasment kat page diorang. Bila jadi macam ni, kami sejujurnya agak kecewa. 

Buat pemerhati, berfikirlah dengan waras sebelum beri komen. Komen anda sesungguhnya sangat mempengaruhi netizen lain ke arah negatif atau positif.