t>

Breaking News

Asal Nak Raya Jer Mula Lah Mak Bapak Ngelat Dari Bayar Yuran Taska Sampai Menyusahkan Pengusaha..

Oleh : Teacher Dee

Kesiankanlah kami ðŸ˜­ðŸ˜­
=================
Hari ni Teacher Dee terpanggil nak share mengenai sahabat-sahabat yang menjalankan bisness pendidikan awal kanak-kanak ni bahasa mudahnya (taska/tadika) atau yang seumpama dengannya.

Acap kali menjelang bulan Ramadhan dan Syawal pasti keluar suara-suara yang tak best didengar. Iaitu mengenai yuran pelajar yang tertunggak atau diminta diskaun.

Isu duit membuatkan orang kurang selesa untuk dibicarakan tetapi yang sering menjadi mangsa adalah pengusaha-pengusaha taska tadika. Yang kadang kala digula-gulakan.

Sebenarnya tiada apa untuk diulaskan dan dibicarakan dan diterangkan kenapa dan mengapa perlu dibayar yuran walau 2 minggu tak hadir ke sekolah, kerana walau diulas pasti ada jawapan dari pakar-pakar yang mentafsir kewangan orang lain. 
Dan akan ada pakar-pakar yang keluarkan dan timbulkan bahasa-bahasa mengatakan duit yang dibayar tidak berkat kerana anak hanya hadir 2 minggu sahaja. Baik sakit atau cuti sekolah atau sedang berpantang alasan yang diberikan sangat memihak kepada sebelah pihak. 

Bukankah walau berpantang, anak sakit, cuti sekolah ibubapa masih mendapat gaji seperti biasa? Sekadar bertanya.

Teacher Dee terpanggil untuk katakan begini bukannya untuk membesarkan perkara-perkara ini tetapi lebih kepada kasihan pada penguasaha-pengusaha kecil yang ingin membayar gaji awal, berikan saguhati untuk raya pada staff tetapi tiada cukup kemampuan kerana tiada yang membayar yuran seperti ditetapkn dan suka-suka tidak membayar tanpa bersalah.

Kasihanilah mereka. Permudahkanlah urusan mereka.
Rancanglah kewangan sebaik2nya lebih-lebih dimusim perayaan. Yang dicatu bukannya yuran anak-anak taska tadika catulah keborosan dan nafsu yang melanda di musim perayaan ini.

Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: 
Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. 
Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. 
Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. (HR. Muslim, lihat juga Kumpulan Hadits Arba’in An Nawawi hadits ke 36).