t>

Breaking News

Bahaya Vicks Vaporub Kepada Bayi.

Oleh : Suhazeli Abdullah

BAHAYA VICKS VAPORUB KEPADA BAYI

Assalamualaikum

Kepada : Dr. Suhazeli Dan doktor-doktor yang lain.
Kategori : Kesihatan
Isu : Vicks Vaporub dan Vicks Baby balsam
 

Soalan;

Dr., Sekarang sedang viral di FB tentang penggunaan Vicks ke atas bayi. Katanya, Vicks Vaporub tidak sesuai untuk kanak-kanak bawah 2 tahun kerana penggunaannya boleh menyebabkan sawan. 

Dibolehkan guna vicks baby balsam kerana ia tidak mengandungi Camphor dan sesuai untuk bayi 3 bulan sehingga kanak-kanak 5 tahun. Adakah kenyataan tersebut benar? Mohon pencerahan.



Gambar - Suhazeli Abdullah
Jawapan;
 

Kebanyakan pakar kanak-kanak mengesyorkan tidak menggunakan minyak berangin yang mengandungi camphor sebagai bahan aktif. 

Pihak berautoriti seperti Persatuan Pediatrik Amerika (1978) dan Badan Pengurusan Makanan USA (1983) telah mengeluarkan arahan melarang penggunaan minyak angin yang dicampur dengan Camphor melebihi 11%. 

Arahan ini berdasarkan kepada beberapa kes yang dilaporkan memudaratkan bayi [1]. Minyak tersebut adalah ramuan herba yang sejak turun temurun digunakan bagi melegakan pernafasan bayi. 

Terdapat kes yang dilaporkan bayi akan mengalami keracunan minyak yang mengandungi camphor. Keracunan ini adalah akibat terhidu dan tertelan sehingga mengakibatkan sawan [2] dan muntah serta hiperaktif [3]. 

Walaupun jumlah kes yang dilaporkan adalah sedikit terapi berhati-hati dalam menggunakannya adalah lebih baik. 

Amaran ini juga dikeluarkan oleh pihak farmasi bahawa minyak tersebut tidak sesuai untuk kanak-kanak yang berumur bawah dari 2 tahun. Manakala minyak berbentuk balsam boleh digunakan untuk bayi lebih dari 2 bulan [4].

Rujuk :
 

[1] Camphorated oil: Endangered canadian Children.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1337979/?page=1
[2] Kes sawan. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19403490
[3] keracunan muntah dan hiperaktif. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20693855
[4] Saranan dari pihak farmasi. https://twitter.com/UbatOhUbat/status/744547896377253888