Kenapa Perempuan Belum Nikah Senang Sangat Mengandung Tapi Yang Dah Berkahwin Bertahun Susah Hamil..

Oleh : Najihah
Pesakit masuk di bawa MA.
"Kes apa?"
"PV bleed,"
jawab MA. (read : per vaginal bleed).
Dua orang colleagues lelaki dah pandang aku. "Nak suruh aku tengok la tu" 🙄
"Alaaa taknak tengok PV bleed lagi dah hari ni pleassse.." Mengadu. Pastu colleague lain yang tak tahu cerita tanya, "kenapa? Siapa O&G oncall hari ni? Garang ke?"
"Takla. Bukan sebab garang. Fobia.."
***
Sebelumnya..
"Najiha, nak passover satu kes. Pesakit ini single. Last menstrual period 2 bulan lepas. Datang complain PV bleed dengan lower abdominal pain. Darah dah soaked 3 pads. Deny blood clot or POC (product of conception). Katanya sexually inactive. Tapi sedara yang bawa syak dia gugurkan kandungan".
Lepas colleague balik, mesin scan ditarik sambil menarik langsir. Mencipta ruang berdua bersama pesakit. Dengan harapan dia mahu bercerita.  
"Adik, kita scan sikit eh," ujarku kepada pesakit berusia belasan tahun itu. Sambil memeriksa perut, "Adik, adik dah kahwin?".
"Belum".
"Adik ada boyfriend?".
"Ada".

"Sorry saya tanya. Adik memang tak pernah 'bersama' lelaki ke?"
"Tak pernah".
 
Menafikan. Melihat scan finding, colleague dipanggil.  
"Tolong double check kejap".
"Hmm kalau palpate perut, uterus at 20 weeks size. Well contracted.. scan uterus nampak besar tapi kosong".
Dengan mesin scan usang yang menanti masa, kami cuba menafsir."Takpela adik. Kita nak sample kencing eh".
Setelah berkali-kali datang dan soal pesakit, sedikit demi sedikit dia membuka cerita yang disembunyikan.  
"Saya sebenarnya pernah kena tangkap basah". 
"Bila?".
"Bulan sepuluh tahun lepas". 
"Adik memang ada 'bersama' tak?" 
"Ada.."
"Bila last sekali?"
"Bulan sepuluh tu la".
"Ok saya minta izin periksa bawah eh? Adik hilang banyak sangat darah ni. Nadi adik laju sangat ni. Kita kena tahu punca".
 
Akhirnya. Baru boleh proceed dengan further examination sebab pesakit dah mengaku sexually active.
***
Melihat vaginal tear, kesabaran mula menipis.
"Adik, adik cakap betul-betul. Adik dah bersalin kan?" 
"Tak.. mana ada.." Masih menafikan. 
"Adik tak payah tipu doktor. Adik ingat kita orang ni baru kerja sehari dua ke?" Colleague mula bersuara. 
"Aah.."
"Pukul berapa bersalin tadi?"
"Saya tak ingat.."
"Adik bersalin kat mana? Baby mana?"
"Kat toilet.."
"Baby mana? Besar mana?"
"Saya tak tahuuu. Dia lahir-lahir tak menangis".
Marah.
Kecewa.
Sedih.
Sakit hati.
Semua ada.
Kenapa, adik?
Why??? 
***
"Aku tak faham betul lah. Aku punya la bertahun-tahun tunggu nak anak. Wife aku berapa kali gugur. Tapi orang macam ni, senang-senang je," rungut colleague. "Sebab Allah akan uji pada titik lemah seseorang," ujarku perlahan.
***
Aku pernah terfikir. Kenapa Allah bagi orang-orang yang tak nak anak, dorang senang sangat mengandung?
Kenapa orang yang bertahun-tahun berusaha demi gelaran seorang ibu, susah sangat nak mengandung? Kadang-kadang dah dapat anak, anak mereka susah sangat nak survive..
Aku terlupa. Yang Allah akan uji seseorang tu pada titik yang paling dia lemah. Selagi tak lepas ujian tu, selagi tu Allah akan uji. 
***
Tanpa kita sedar, benda yang kita susah sangat nak lawan suatu masa dulu, kita boleh lawan dengan machonya pada hari ini.
Kecik-kecik dulu maybe susahnya nak pakai tudung.
Tapi sekarang kalau keluar tak pakai tudung, rasa macam jalan tak ada kepala. So Allah uji benda lain pula. Allah uji apa niat kita pakai tudung pula.
Atau kecik-kecik dulu susahnya la nak solat. Ayah kejar dengan rotan, baru nak solat. Sekarang, kalau tak solat rasa macam berdosanya hidup. So, Allah uji pula sudut lain. Allah uji pula susahnya nak solat awal waktu..
Hidup ni tak akan berhenti dari ujian kan.
Cuma ujian tu je yang berbeza.
Yang makin lama makin mencabar.
Yang makin lama makin menggugah iman. 
***
Macam kecik-kecik dulu punya la study sakan masa nak UPSR. Sebab rasa susahnya la UPSR tu.
Tapi bila dah umur 17 tahun nak ambil SPM, rasa UPSR tu senang boleh jwab tutup mata je.
Sebab..
Allah akan uji kita pada titik paling kita lemah.
Allah tak akan uji seseorang bijak pandai dengan soalan budak tadika..
Kalau kita seorang yang kaki marah, Allah akan temukan kita dengan orang-orang yang akan asyik buat kita marah.
Untuk tengok sejauh mana kita akan cuba bersabar demi Dia.
Sebab Allah nak kita lepas ujian tu.
Allah nak tengok usaha kita untuk buktikan kita cinta Dia.
Kerna pada akhirnya,
Yang Allah nilai adalah usaha-usaha kita.
Struggle kita.
Air mata kita.
Kesakitan kita.
Untuk capai redha Dia.
Sebab Allah nak tinggikan darjat kita.
Allah nak angkat kita ke level seterusnya.
Syurga tu kan bertingkat-tingkat.
Syurga paling bawah mestilah tak sama dengan syurga paling tinggi, kan..
***
"The cure for pain is in the pain".
Carilah jawapan di sebalik ujian.
Pasti kau bertemu cintaNya.
Dalam bentuk yang tak kau sangka.
"Every next level of life will demand a different you".
Maka di saat ujian,
Percayalah,
Kesakitanmu tak pernah sia-sia.
Moga titis air mata menjadi saksi ke syurga.
Membawamu ke Firdausi, 
Syurga tertinggi yang diimpi manusia..

Share this :

Previous
Next Post »