Kempen sokong protes mogok lapar banduan palestine.


Tahu kah anda apa itu protes mogok lapar oleh banduan2 palestine? Protes mogok lapar ini ialah kempen di mana banduan2 palestine yang dipenjarakan oleh israel melakukan protes lapar supaya beberapa tuntutan mereka dipenuhi.

Antara tuntutan-tuntutan mereka ialah ;

1. Memenuhi hak mereka sebagai tawanan perang.

2. Diberikan hak untuk dilawati.

3. Hak berpendidikan.

Sebenarnya, apa yang mereka tuntut itu selari dengan undang2 antarabangsa. Bukanlah sesuatu yang melanggari apa2 akta ataupun piawaian pun. Ia sebenarnya tertakluk sebagai undang2 standard bagi mana2 negara pun yakni banduan2 neh ada juga hak2 mereka walaupun mereka neh banduan yang ditahan ketika negara sedang bergolak.

Tetapi sayangnya, israel tidak mengikuti undang2 tersebut. Dorang ikut kepala dorang sendiri. Dorang tetapkan undang2 sendiri. Dorang menutup semua akses orang awam untuk memantau dan meninjau keadaan banduan2 palestine yang ditahan. Ini adalah satu bentuk kezaliman. 

Boleh jadi mereka nak tutup perbuatan mereka yang menindas warga palestine sebab tue mereka tak benarkan sesiapa pun mendekati banduan2 tersebut dalam apa jua cara dan kaedah. Kalau bukan disebabkan mendapat info dari orang dalam sendiri [warga israel yang belot] aku ingat sampai bila2 pun kita takan tahu keadaan tahanan perang di dalam penjara israel.

Mereka2 yang sedang mogok lapar ialah ;

Bilal Thiab, Thaer Halahleh, Hassan Safadi, Omar Abu Shallal, Mohammedd Al-Taj, Mahmoud Sarsak, Faris Al-Natur, Jafar Ezz Al-Din,i Abdallah Al-Barghouthi dan lebih daripada 2000 Banduan..

Jumlah hari mereka telah berlapar adalah berbeza bagi setiap mereka. Tak dapat dipastikan sehingga kini. Itupun tak pasti samada mereka seme neh masih hidup ataupun tidak. 

Menurut kenyataan Syeikh Yusoff Alqardhawi pula ;


Mogok lapar mungkin satu - satunya pilihan yang ada pada mereka di sana.

Prof Dr. Yusuf al Qaradhawi ada menjelaskan hukum mogok lapar ketika menjawab satu soalan yang diajukan kepadanya mengenai hukum mogok lapar oleh tahanan ummat Islam di dalam penjara Israel . Syeikh Yusuf Al- Qaradhawi menjawab :

Mereka adalah pejuang keadilan! Mogok (lapar) adalah hak mereka yang telah diiktiraf yang bertujuan untuk membongkar segala bentuk kezaliman dan kejahatan yang dilakukan ke atas mereka !

Oleh itu menjadi kewajipan ke atas setiap orang Islam untuk memberikan sokongan padu kepada mereka mengikut kemampuan masing-masing samada secara sokongan aman, demontrasi atau sokongan moral termasuklah secara mogok lapar ! atau menghantar telegram dan mengeluarkan kenyataan rasmi untuk merasakan dan menzahirkan bahawa kita adalah senantiasa bersama-sama dengan mereka !

Warna coklat neh sebenarnya ialah warna rasmi bagi banduan yang dicop sebagai pejuang berani mati dalam penjara israel. Sebab tue lah pic profile neh berwarna coklat. Dan logo kat pakaian tue bermaksud perkhidmatan penjara israel. 

Jika anda bersama2 mereka anda juga boleh lakukan kempen tersebut melalui facebook dan media sosial yang lain samada menyebarkan kempen dan info neh agar lebih ramai orang alert, tukar pic profile dan berdoa. 

Buat semua pun boleh, ikut yang mana mampu. Kat bawah neh antara pic profile yang korang boleh pilih kalau nak menyatakan sokongan kepada protes mogok lapar neh.





Orang islam dan bukan islam digalakkan menyokong kempen neh tanpa mengambilkira perbezaan agama ataupun bangsa di antara kita. Sekian.

Sozcyili : Pemimpin israel memang ZIONIST!

Share this :

Previous
Next Post »