Video yang Rakyat Malaysia mesti tonton.

Kepala hotak Soz Cyili on Monday, February 11, 2013

Harap kita elakkan dari menyalahkan sesama kita. Tumpu kepada penyelesaian masalah. Lepas tue kalau boleh, cuba faham dan jangan la asyik2 nak hentam orang melayu dalam isu neh. Minta fahamkan suasana. Kesan buruk yang akan timbul kalau perkara ini tidak disekat. 

Lihat bawah ;

 

Pendapat peribadi aku ; 

1. Bayangkan jika kita pergi ke luar malaysia yang mana ada rakyat malaysia dan rakyat malaysia mendapat layanan yang bias disebabkan warganya tak suka kewujudan orang asing..?

2. Jadi sudah semestinya perkara yang sama dirasai oleh warga2 asing jika kita bersikap bias dan double standard dengan mereka hanya kerana mereka warga asing.

3. Inila yang difikirkan oleh mereka2 yang pro warga asing di malaysia. Mereka fikir kita bias dan double standard. Sebenarnya kita bukan begitu. Mungkin penjelasan kita tak menyeluruh. Maka ada yang salah faham. Jadi kita jelaskan semua sekali disini. Sekali harung.

4. Isunya disini ialah bukan bersikap bias. Rakyat malaysia tidak bersikap bias kepada mereka. Kita faham bahkan kita kagum. Sanggup mereka merantau jauh2 untuk mencari rezeki. 

5. Tetapi ada beberapa sektor yang mereka tak sepatutnya boleh jejak dan masuk tetapi mereka ada. Contohnya di kfc. Sejak bila KFC boleh upah warga asing? Kita cakap tak boleh masuk bukan sebab kita dengki. Tetapi undang2 di malaysia menyatakan hal tersebut. Ini bermaksud ia adalah perkara yang menyalahi undang2. Jadi kita highlightkan perkara tersebut. Bahkan di kilang2 juga. Mana boleh sampai 100% warga asing. Kilang2 ini ada perjanjian dengan kerajaan. Mereka buat pelaburan dan mereka ada had kakitangan warga asing yang boleh di ambil bekerja. Jika semua ambil warga asing maka apa lagi yang ada untuk warga tempatan.

6. ALAH MELAYU MALAS. Yelah. Melayu2 geng2 ko je la malas. Melayu2 geng2 aku rajin jek. Aku banyak kenal melayu yang rajin. Jangan kerana member ko PEMALAS nak MAMPOS ko cop semua melayu PEMALAS nak mampos. Ko berkawan dengan orang PEMALAS sebab ko sendiri pun PEMALAS kot. Jangan sibuk nak cop2 ASAL MELAYU tue PEMALAS la weh.

Bahkan istilah seperti neh tak boleh diungkapkan selalu. Seolah2 kita mendoakan MELAYU PEMALAS. Hari2 dok cakap melayu pemalas. Seolah2 minta dari Allah swt marilah MALASKAN melayu2 di malaysia. Agak bullshit disitu. Cuba cakap melayu rajin melayu rajin.. kata2 kan merupakan satu doa. Tak boleh ke?

7. Kehadiran warga asing tanpa sekatan juga merisaukan orang ramai. Lebih2 lagi yang berstatus PATI. Mereka masuk sini ramai2. Jadi konflik sebab bukan semua yang masuk reti nak menghormati penduduk asal di malaysia. Ada juga bawa perangai gampang dia ke sini. Tunjuk pailang. Bullshit betul.

8. Bergaduh, berebut perempuan sampai saling berbunuhan. Tak rasa risau ke?

9. Adakah orang malaysia tak terlibat dengan masalah? Terlibat juga. Tapi itu bukan bermaksud kita sepatutnya butakan mata kalau ada sesiapa diluar sana menambahkan lagi jumlah masalah yang sedia bermasalah sejak lama.

10. Maksudnya kat sini ialah kita tahu gelas air tue dah dipenuhi air. Jadi cukupla. Kenapa nak tambahkan air sampai dia tumpah2 pula? Jadi, masalah yang kita ada dah cukup banyak. Kita harap masalah yang ada ini dikurangkan. Bukan bermaksud lantak p la dia bertambah2 masalah pun macam tak pernah bermasalah pun malaysia neh. Ada juga yang berfikiran gampang macam neh. MELAYU plak tue. Apa la nak jadi.

11. Lepas tue isu pemberian IC. Isu yang kita risau. Kalau dah duduk sini, layak mendapat ic biru, benar2 mahu menjadi penduduk tetap, patuhi protokol, cari rezeki cara halal, reti berbahasa melayu, kita faham juga. Dia layak beb. 15 tahun disini. Wang pun lebih banyak dibelanjakan dalam negara. Tapi kalau baru datang setahun dua bahkan ada yang datang cara HARAM tiba2 diberikan IC, sapa tak bengkek macam tue?

12. Ini ada juga bersaing kerja dengan warga tempatan. Bahkan lebih bullshit bila warga tempatan dianaktirikan oleh majikan sebab dia orang melayu. Tak boleh la cop melayu generally malas. Ada juga majikan yang tak suka melayu sebab solat dan dia islam. BANGANG gak tue. Cuba jadi racist dengan menolak pekerja2 MUSLIM.

13. Tak dinafikan ada warga asing yang tertindas dengan majikan zalim. Jangan tatau pengakuan dari pekerja di station shell. Mereka tak boleh claim mereka islam sebab majikan cina anti gila kat orang islam. Bahkan tak boleh sebut nama betul [nama islam] depan orang kalau ditanya nama. Tapi aku tengok bangla tue satusen pun tak heran nak berterus terang. Seolah2 dia seronok kalau orang tahu masalah yang dorang hadapi. Aku suspect nak solat pun tak boleh kot. Terlupa plak kita orang nak tanya masa tue. Kisah lama neh.

14. Jadi ada prons dan cons disini. Jika warga asing hadir disini untuk memenuhi keperluan rakyat malaysia, kita amat alu2kan kehadiran mereka. Datang la ke sini, berkerja la kamu dengan dedikasi, kerana kamu bukan musuh kami. Seperti itula kami harap warga2 malaysia yang berada di luar negara di layan.

15. Namun kehadiran kamu perlu disekat. Jumlah kemasukkan warga asing perlu dikawal. Bahkan kami juga tidak bersetuju dengan pemberian IC kepada kamu atas nama undi. Maaf, jika itu cara kamu datang ke sini kami terpaksa menentang kemasukkan kamu sekeras-kerasnya. Walaupun kamu mungkin orang yang baik. Jika kamu baik, itu tak bermaksud kamu layak menjadi pengundi untuk membantu mereka2 yang zalim terus menindas kami. Tolong la faham... terutamanya bagi mereka2 yang bekap isu kebanjiran warga asing.. 

Dengar cerita, ramai geli dengan suara artis yang nyanyi lagu Warisan ni?

 

Followers

Readers