t>

Breaking News

Morsi Tumbang, Tentera Rampas Kuasa, Arab Saudi Ucap Tahniah.


Arab Saudi ialah kerajaan pro Islam pertama ucap tahniah kepada kepimpinan Adly Mansour seperti yang dilaporkan oleh Saudi Press Agency / BBC News. Ini bermaksud secara tak langsung ia bersetuju juga dengan kejatuhan Dr. Morsi. 

Pada semalam, tentera di bawah pimpinan Abdul Fattah Al-Sisi, telah merampas kuasa daripada Presiden Mesir, Dr. Morsi selepas amaran 48 jam berakhir. Morsi sebelum ini telah diarahkan berundur dalam masa 48jam sebelum tentera melakukan tindakan drastik. Tetapi Morsi tidak memenuhi tuntutan tersebut.

Sebelum dan selepas rampasan kuasa, beberapa siri demo telah dilakukan di Mesir untuk menjatuhkan Morsi. Demo2 tersebut menuntut agar Morsi digantikan dan tuntutan mereka didengari. Dalam demo2 tersebut, beberapa orang tercedera, ini termasuklah pro dan anti Morsi. Punca kepada demo2 tersebut ada kaitan dengan apa yang diputuskan oleh Morsi pada tahun lepas. Semua neh berkait rapat dengan satu dekri berkaitan kuasa mutlak Morsi dalam usaha untuk kembalikan semula keamanan dan kestabilan ekonomi di Mesir.

Ada yang mengatakan bahawa demo2 tersebut adalah didorong oleh pembangkang di Mesir dan ia didalangi oleh pro Mubarak. Puak2 sekuluar, liberal serta pro kristian turut menentang dekri tersebut, bersama2 pihak pro pembangkang di Mesir. Pembangkang di Mesir juga telah melancarkan satu petition untuk mengumpul tandatangan bagi protes akan keputusan Morsi. Tanda-tangan tersebut dikatakan telah mendapat jutaan sokongan. [entah betul entah tidak].

Selepas beberapa siri demo berlaku, tentera akhirnya mulai masuk campur dalam pentadbiran politik sedikit demi sedikit.

Tentera akhirnya telah membuat keputusan bahawa mereka akan membubarkan parlimen buat sementara, dan membuat lantikan presiden yang baru bagi mengantikan Morsi, sebelum menyerahkan kembali pentadbiran kepada rakyat selepas krisis ini tamat. Morsi yang pada awalnya terdedah dengan maklumat tersebut tidak bersetuju. Morsi telah mendapat maklumat tersebut sebelum tentera berjumpa dan memberikan amaran berdepan kepada Morsi. Selepas mereka mengadakan perjumpaan dan perbincangan dengan tentera mengemukakan amaran 48 jam secara berdepan dan saluran media, Morsi tetap memilih untuk tidak tunduk terhadap desakan tersebut.

Morsi memberikan respon balas kepada media bahawa dia sebagai presiden Mesir adalah lantikan sah dan dipilih oleh rakyat. Dia tidak perlu berundur [letak jawatan] kerana ini adalah lantikan sahih. Dia juga menyeru penyokong2nya agar turun di jalan bagi menyatakan sokongan kepadanya.

Tentera juga dilaporkan berkata bahawa mereka akan mengantung parlimen sehinggala tarikh baru pilihanraya di umumkan untuk memberikan rakyat kuasa penuh bagi memilih pemimpin mereka. Keputusan tentera ini mendapat sokongan dari pergerakkan Islam di Mesir juga. Antaranya pergerakkan salafi dan kumpulan2 Islam kecil yang lain. 

Sejurus rampasan kuasa berlaku, pendemo2 anti Morsi bersorak bakar mercun dan meraikan kemenangan mereka dengan tarian. Ini tidak aneh kerana kebanyakkan yang anti Morsi ialah bukan orang muslim. Jadi jangan heran kerana mereka menyambut dengan cara yang berbeza dari sambutan orang muslim. Orang muslim yang juga kebanyakkan pro Morsi dilihat bersolat dan berzikir tak henti2 bila mendapat tahu Morsi dijatuhkan dengan kuasa tentera. Mereka juga turun berhimpun di jalanan dan sedia untuk berjihad jika diseru ke arahnya.

Ketika ini dilaporkan terdapat pergaduhan dan pertembungan kecil di beberapa lokasi sekitar Mesir sejurus penyingkiran Morsi di umumkan oleh agensi berita Mesir. Ada yang cedera dan ada yang mati. Melibatkan sejumlah penyokong2 anti Morsi dan Pro Morsi.

Penyokong anti Morsi menyebut di laman twitter seperti yang dilaporkan oleh BBC News ; Sebab utama kenapa Morsi menang PRU ialah kerana rakyat jemu dan muak mahu mengundi rejim terdahulu, tapi sekarang penyokong Morsi terhad kepada orang2 Islam sahaja. Morsi telah menyebabkan semua orang marah [dengan beberapa keputusan yang dibuat sebelum ini] dan cuba mengambil alih semua perkara [diktator]. 

Ketika ini Presiden USA, Barrack Obama memberikan respon berhubung insiden terkini di Mesir. Menurut Barrack Obama, hak rakyat perlu dikembalikan.. USA tidak menyebut secara langsung atau tidak langsung samada mereka menyokong atau tidak menyokong akan kejadian yang berlaku di Mesir berbanding Arab Saudi yang diperlihatkan condong kepada rampasan kuasa tersebut.

Menurut pejuang2 anti Morsi mereka melabelkan yang Morsi gagal mengembalikan demokrasi di Mesir. Morsi melaung2kan slogan DEMOKRASI tetapi dia sendiri mengamalkan kuasa DIKTATORSHIP seperti rejim terdahulu.

Pembangkang di Mesir juga mengambil kesempatan dengan mengapi2kan kemarahan rakyat [anti Morsi] dengan membuat ucapan demi ucapan yang menaikkan semangat pejuang2 anti Morsi. Ini mengundang kemarahan anti Morsi yang menyebut bahawa pembangkang sengaja menimbulkan isu [mengada2kan isu] untuk mengumpul sentimen.

Selepas sahaja Presiden Morsi di umumkan tersingkir dan digantikan dengan Adly Mansour, ketua hakim negara, Morsi dan beberapa pemimpin Islam yang lain dilaporkan telah ditahan di rumah masing2. Mereka tidak dibenarkan keluar dari kawasan kediaman mereka bagi mengelakkan krisis. Stesen TV Aljazeera Mesir juga di telah diserbu dan beberapa peralatan mereka dirampas. Stesen2 TV pro Morsi juga telah diserbu oleh pihak tentera bagi menghalang mereka membuat liputan akan demo2 pro Morsi di Cairo dan Tahrir.

Laporan2 berita English dan antarabangsa diperlihatkan condong kepada pendemo2 anti Morsi berbanding demo pro Morsi. Diharapkan kita berjaga2 dalam menerima maklumat2 tersebut. Mereka juga lebih suka melaporkan pandangan2 dan luahan pendemo2 anti Morsi berbanding pro Morsi.

Maklumat terkini yang sedang heboh diperkatakan kini ialah Morsi kini dibawa ke kementerian pertahanan untuk menjalani perbincangan dan mesyuarat tertutup bagi menyelesaikan konflik yang timbul. Situasi di Mesir ini dipercayai akan menyebabkan harga minyak naik mendadak. Dan Malaysia mungkin antara yang terjejas dengan keadaan tersebut. So bersiap sedia la untuk tunggu harga minyak naik supaya korang boleh naik minyak.

Hehe.