t>

Breaking News

Video DBKL Buli Peniaga Di Taman Tasik Permaisuri Tersebar - Durian Pun Disita!

Dah malas nak cakap. Kalau pasal DBKL neh. Memang diskriminasi cara mereka bekerja. Ada 3 kelemahan utama pada DBKL dan sampai sekarang mereka masih gagal memperbaiki kelemahan2 tersebut.

1. Cara uruskan masalah yang melibatkan peniaga2 kecil.

2. Suka saman berbanding menyelesaikan masalah yang menyenangkan ahti peniaga2 kecil.

3. Suka buli peniaga melayu dan peniaga kecil.

Aku buat citer ke?

Aku rasa semua orang tahu perangai bullshit DBKL neh. Kalau yang pernah jadi mangsa mesti tahu. Dah boring nak cakap ulang2. Ini rahsia terbuka kot.

Bukan hanya DBKL. Penguatkuasa 1 Malaysia macam tue. 

Baru2 ini terjadi satu kes di mana peniaga kena halau lagi oleh DBKL.

Rujuk ;

Hakikatnya?

1. Memang kena halau / disuruh tutup perniagan atas alasan tiada lesen.

2. Namun, si ibu bertekak dengan penghalau = DBKL sambil suarakan ketidakpuasan ahti.

3. Sebenarnya DBKL patut gunakan budi bicara.

4. Biarkan aje dia meniaga disitu, dan sambil2 tue bincang la dengan dia.

5. Tanya, kenapa meniaga kat sini makcik, tak terfikir ke nak ambil lesen dan blabla..

6. Macam yang aku selalu sebut la, kita nampak masalah, kita analisa masalah tersebut. Jangan main tolak aje. Stail DBKL, dia tak scan masalah, dia tolak aje. Adakah ini cara kerja yang betul? Geng2 DBKL akan cakap betul. Not my problem pun you boleh meniaga atau tidak kat situ. Tapi kita hidup bermasyarakat dan dalam Islam pun ditekankan bagaimana masyarakat perlu berperanan membantu masyarakat. Sebab tue DBKL kena assist makcik tue. Bantu dia untuk membolehkan dia meniaga dengan mengikut peraturan sedia ada. Bukan menyakiti ahti dia.

7. Lihat video yang tersebar ;

Nampak?


Sesiapa pun akan emosi jika berada di tempat makcik itu. Harga barang makin mahal. Kos sara hidup makin tinggi. Kita nak meniaga cari rezeki pun susah. Ada ka patut dilayan nya peniaga kecil macam sampah.

Makcik tue bukan jual dadah. Betul la point makcik tue. Apa yang salahnya? Yang dok cakap meniaga tempat haram la takde lesen la apa la tue semua bingai. Dah takde lesen, bantu la makcik tue dapatkan lesen. Kalau tempat meniaga tue salah, cuba la usulkan cadangan untuk pastikan makcik tue meniaga mengikuti protokol undang2. Hidup jangan hanya tahu menghukum dan menindas sahaja. Ini cara yang salah untuk selesaikan masalah peniaga kecil. Hanya bantu tambah rumitkan keadaan aje.

Dan, di satu lokasi yang lain. Penguatkuasa buat hal juga. Kali neh peniaga durian jadi mangsa ;







Durian2 yang kena cilok. Hantu betul. Semua benda nak rampas, nak sita. Macam takde budi bicara. Macam orang mencuri. Buat kesalahan besar yang tiada maafnya. Adakah mereka semua murtad? Membunuh? Hak ala..


Sumber gambar disini.

Tindakan penguatkuasa tempatan melahirkan kebencian kepada para peniaga terutamanya peniaga kecil, peniaga sambilan dan peniaga yang terpaksa buat dua kerja untuk survive dengan kos sara hidup yang semakin meninggi. Dan kami, peniaga memang benci penguatkuasa.

Tak suka itu lue punya pasal.

Kbai.