t>

Breaking News

Menteri Tangguh Kenaikan Tarif Elektrik Sehingga Jun 2015 - Siap Sedia Semua, Tarif Baru Selepas Jun 2015.


L.A.N.C.A.U

Lancau.

Mula la jari aku ringan nak mencarut aje neh. Baru lagi aku baca pasal keuntungan yang dicatatkan oleh TNB meningkat. Dari 5.4b kepada 6.4b.

Lihat ;



Nampak?

Nampakk?

- TNB mencatatkan keuntungan.

- Berbanding tahun lepas, keuntungan TNB bertambah sebanyak rm1b.

- Yakni, TNB untung dengan besar sekalipun tarif berada di kadar sedia ada.

Namun. Kerajaan bercakap kerajaan terpaksa keluar duit untuk tampung tarif sedia ada jika tarif elektrik tidak dinaikkan.

WHAT THE FUCK.

Kau guna elektrik. Aku pun guna eletrik. Dan kita semua bayar elektrik2 yang kita guna. Bila plak kerajaan tanggung? Kerajaan tak tanggung apa2 pun. Depa guna duit PETRONAS bayar kepada TNB dan TNB tue sapa? KERAJAAN punya anak syarikat. GLC. Petronas pun GLC. GLC kepada GLC. Anak syarikat kerajaan kepada anak syarikat kerajaan. Dan, so? Apa yang rugi dan membebankan sangat kat sini sebenarnya?

Pendapatan potensi kat artikel bawah neh korang faham tak apa?

Contoh.

Syarikat A memilih jual satu product pada harga 10.00 setiap satu. Dan dia mendapat keuntungan bersih pada nilai Y.

Jika syarikat A memilih jual satu product pada harga 12.00 maka dia akan mendapat keuntungan bersih pada nilai K.

K - Y = potensi keuntungan.

Perbezaan nilai keuntungan bersih itulah dipanggil potensi keuntungan yang terlepas aka hilang.

Sekarang. Menteri gila kau semua. Memekak sebab dorang sepatutnya dapat lebih banyak untung berbanding keuntungan sedia ada. Tak cukup setakat 6.4b untuk TNB. Ataupun billionan ribu ringgit untuk PETRONAS. Mereka perlu dapat lebih dan lebih dan lebih.

Sebab tue aku mencarut tadi.

LANCAU!

Putarajaya hari ini memaklumkan akan menangguhkan kenaikan  tarif elektrik pada Jun Jun 2015 walaupun ianya sepatutnya dilaksanakan pada Julai 2014, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Maximus Ongkili (gambar).

Beliau berkata, kerajaan akan menanggung kos sejumlah RM 1.683 bilion sepanjang tempoh penangguhan kenaikan itu  dan sejumlah daripada kos sebanyak RM836 juta akan ditanggung Petronas bagi pendapatan potensi terlepas (foregone revenue) .

"Untuk mengekalkan kadar tarif sedia ada, kerajaan akan menampung kos melalui rundingan semula Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) dengan Penjana Tenaga Bebas (IPP) generasi pertama dan jumlah keseluruhan bernilai RM847.96 juta.

"Disamping itu susulan daripada keputusan kerajaan menangguhkan kenaikan harga gas berpaip, Petronas akan menanggung pendapatan potensi yang terlepas bagi tempoh Julai 2014 hingga Jun 2015 sebanyak RM836 juta," katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini. -TMI-